Overheid start campagne tegen nepnieuws
- Bureaus
- 14 mrt 2019 @ 07:01
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - PolitiekJournalistiekCampagnesMediaNieuwsmedia
- 14 mrt 2019 @ 07:01
- Jeroen Mirck
Deze week is 'Echt?!' begonnen, een campagne van de Rijksoverheid rond desinformatie en nepnieuws. Volgens de overheid zijn die fenomenen vooral in andere landen een groot probleem, maar doen ook Nederlanders er goed aan zich kritischer op te stellen.
Blijf kritisch. Onder dat motto is de overheid deze week gestart met een lang geleden al beloofde campagne om mensen te waarschuwen tegen nepnieuws. Dit project komt uit de koker van minister Kajsa Ollongren, die zich begin 2018 in de Dales-lezing boos maakte over de groeiende invloed van desinformatie fake news.
Nepnieuws in verkiezingstijd
Met reclame-uitingen en de actie-website Blijfkritisch.nl wil de Rijksoverheid mensen helpen om nepnieuws in deze verkiezingstijd beter te herkennen. Door nieuwe technologie is het steeds moeilijker om te zien of een filmpje of een foto echt is of niet. En de dreiging van verspreide desinformatie door andere landen zou volgens het kabinet reëel zijn.
'Verkiezingen zijn natuurlijk het hart van de democratie. Het is belangrijk dat die eerlijk en vrij verlopen. Vrije meningsuiting is ook cruciaal', stelt minister Ollongren van Binnenlandse Zaken. 'Nepnieuws en desinformatie kunnen soms ontwrichtend werken. Check nieuws daarom en kijk waar het vandaan komt, wie heeft er belang bij?'
Eerder zei het kabinet al werk te willen maken van de bewustwording van nepnieuws, nadat de Tweede Kamer om actie had gevraagd. Volgens kabinet hebben nepnieuws-acties in ons land nog geen grote impact gehad, maar speelde dit probleem wel bij het Brexit-referendum en verkiezingen in landen als Frankrijk en de VS.
Brede aanpak van mediawijsheid
Minister Ollongren stuurde in 2017 een waarschuwende brief naar de Tweede Kamer over Russisch nepnieuws, digitale aanvallen en Russische inlichtingenofficieren die de Nederlandse besluitvorming willen beïnvloeden. Het risico op eenzijdige info is in ons land nog klein maar kabinet vindt toch dat mensen alert moeten zijn.
De campagne is onderdeel van een 'brede aanpak die mediawijsheid wil bevorderen' en loopt tot na de verkiezingen van het Europees Parlement op 23 mei. Volgende week zijn eerst nog de Provinciale Statenverkiezingen.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Ruikt ‘t naar McDonald’s? Dat is hun nieuwe billboard
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Odido Business wil met B2B-campagne grote én kleine...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
Laatste Nieuws
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
- Foodafdeling Hema krijgt... 18-04-2024
- Nederlandse handelsmissie aan de bar... 17-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing