Pearle bestrijdt schermtijd met oogtest

  • Bureaus
  • 21 aug 2019 @ 00:02
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CommercialsCampagnes

Pearle zet zich in zijn nieuwe campagne in om het schermgebruik van kinderen te verminderen. Met een speciale online oogtest kan bekeken worden hoe het met de gezondheid van de ogen van een kind staat.

Kinderogen hebben veel te lijden onder het dagelijkse schermgebruik. Dat kan schade toebrengen aan hun gezichtsvermogen. Bijziendheid is daar een voorbeeld van. Met wat extra aandacht voor je ogen, is de kans op bijziendheid kleiner. Pearle Opticiens geeft daarom tips voor verantwoord beeldschermgebruik door kinderen.

Ajmal Akbari, optometrist Pearle Opticiens in Hilversum: 'Wij zien helaas steeds meer bijziende kinderen. Dat heeft alles te maken met dat kinderen iedere dag te lang gebruikmaken van smartphones en tablets. Ons advies: verklein de kans op bijziendheid, speel tenminste 2 uur per dag buiten en kijk na iedere 20 minuten op je beeldscherm, 20 seconden in de verte.'

Oogklachten door smartphone

Kinderen kijken per dag gemiddeld vijf uur naar een scherm. Televisie, mobiel, tablet en computer; kleine en grote kinderen weten tegenwoordig niet beter. Het continu staren naar een beeldscherm kan diverse (oog)klachten veroorzaken, zoals branderige ogen, hoofdpijn en dubbelzien. Kinderen kunnen bovendien bijziend worden door te vaak en te langdurig te kijken naar een scherm. Dat zorgt ervoor dat hun oogbol, die normaal rond is, steeds ovaler wordt. Kinderogen staan dan op een gegeven moment in de ‘focus-op-dichtbij-stand’ en de ogen kunnen dan niet meer goed scherpstellen op afstand.

Uit onderzoek is gebleken dat er een duidelijke link is tussen veel en langdurig dichtbij kijken en de groei van het oog. Daarnaast is er sprake van een gebrek aan invallend natuurlijk licht. Buitenspelen is dan ook belangrijk: daglicht doet de ogen goed en daarnaast wissel je het dichtbij kijken af met veraf kijken.

Verantwoord schermgebruik

In de nieuwe Pearle-campagne worden tips gegeven om het schermgebruik te verminderen. Zo wordt onder andere de 20-20-2-regel geadviseerd: na 20 beeldschermminuten, 20 seconden in de verte kijken en minimaal 2 uur per dag buitenspelen. Maar er zijn meer tips:

  • Maximaal 1 uur per dag schermtijd voor kinderen van 8 jaar, maximaal 2 uur per dag voor kinderen van 12 jaar.
  • Laat kinderen het scherm op minstens 30 centimeter, ofwel armlengte, afstand van hun ogen houden.

Deze richtlijnen helpen het risico op oogklachten te verminderen. Om snel, gratis en gemakkelijk een indicatie te krijgen van de ooggezondheid van je kind, kunnen ouders samen met hun kind een online oogtest doen op de website van Pearle Opticiens. Blijkt hieruit dat het gezichtsvermogen niet optimaal is, dan kun je ervoor kiezen om een professionele oogmeting bij de Pearle opticien of optometrist te doen.

De ogen van kinderen tussen 8 en 12 jaar worden gecontroleerd door een optometrist van Pearle. Dat is een oogmeetkundige die vaak ook ondersteunend werk doet voor oogartsen. Kinderen van 12 jaar of ouder kunnen terecht bij de opticien. En kinderen onder de 8 jaar bij de oogarts. Uiteraard kan de online oogtest ook door volwassenen gedaan worden.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken