ABN Amro werft talent met financiële thriller
- Bureaus
- 29 jun 2020 @ 11:52
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - CampagnesFilmContentZakelijk
- 29 jun 2020 @ 11:52
- Lucas Boon
ABN Amro lanceert de financiële thriller The Dark Side of Money, waarmee de bank op zoek gaat naar jonge professionals die de strijd willen aanbinden tegen witwaspraktijken en op 'fout geld' willen jagen. Reclamebureau N=5 ontwikkelde de film plus begeleidende campagne.
Beeld: still uit de film.
De korte film (11 minuten) moet de kijker 'de harde werkelijkheid achter fout geld' en de impact van witwassen laten zien. Voor veel mensen is dit onderwerp nog een ver-van-mijn-bed-show en deze campagne moet daar verandering in brengen, aldus de bank. De film is te zien op de website van ABN Amro en draait van 2-29 juli in de Nederlandse bioscopen.
'Wereldwijd gaat er zo'n 2.400 miljard euro per jaar om in criminele transacties. Witwassen is een enorm probleem', zegt Robert Swaak, CEO van ABN Amro. 'Naar schatting wordt in Nederland jaarlijks 13 miljard euro aan crimineel geld witgewassen. Die geldstromen worden onder meer gebruikt voor drugshandel, mensensmokkel en het financieren van terrorisme. Inmiddels zijn er bij ABN Amro ruim tweeduizend mensen in dienst die zich volledig wijden aan het opsporen van financiële criminaliteit. Maar dat is nog niet genoeg. The Dark Side of Money moet de problematiek onder de aandacht brengen van potentiële collega's die mee willen werken aan een veiliger financieel stelsel.'
Annette van Hunen, communicatiemanager bij ABN Amro, vult aan: 'Jonge mensen werven voor een bank is geen gemakkelijke opgave. Velen weten niet dat het werk grote maatschappelijke impact heeft. Dat willen we sterk voelbaar maken door het verhaal te vertellen op een manier die past bij de belevingswereld van jonge mensen.'
Thijs Bontje, creative director van reclamebureau N=5, over de campagne: 'Om mensen echt te raken en op te vallen tussen alle crap from the web en Netflix, moet je met iets anders dan een standaard campagne komen. Helemaal als het om jonge mensen gaat. De kracht van entertainment is dan je vriend. Je boodschap op een creatieve, interactieve en gelaagde manier overbrengen. Van ABN Amro kregen we de ruimte om all the way te gaan: duister en rauw. Daarnaast is deze campagne een goed voorbeeld van een geïntegreerde centre piece campagne, waarbij alle uiteenlopende middelen worden geproduceerd vanuit één werkstuk. En met die optelsom, creativiteit, entertainment en slim produceren haal je maximale impact uit je budget.'
Bekijk de film hieronder:
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Volkswagen en TeamNL lanceren campagne ‘Hey, is dat niet?!’
- Centraal Beheer start campagne om bewustzijn over pensioen te...
- ANWB breidt merkbelofte uit naar energie
- Wegenwacht richt pijlen op jongere doelgroep
- VGZ zet met nieuwe campagne aan tot denken
- Nieuwe merkcampagne BPD: luisteren bouwt buurten
Laatste Nieuws
- The Social Hub kiest voor UM20-11-2025
- FMI rebrandt naar Sour Supplier19-11-2025
- Vattenfall verlengt... 18-11-2025
- Nederland ervaart grootschalige... 18-11-2025
- Ruilen? Niet bij deze bon18-11-2025
- Nederland blijkt liever dan gedacht... 18-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

