[Mijn marketing] Bonnie van Doorn
- 11 nov 2021 @ 08:11
- Ryan Baij
Bonnie van Doorn is Managing Director van SuperRebel Agency | Creative Agency for Brave Brands en tevens verantwoordelijk voor Strategy en Account. Wij zeggen altijd ‘you have to be brave to become famous’
PER ONGELUK
Ik ben Managing Director van SuperRebel Agency | Creative Agency for Brave Brands en tevens verantwoordelijk voor Strategy en Account. SuperRebel is sterk in brandbuilding en brand development. Bijna per ongeluk rolde ze in deze functie nadat ze eigenlijk had besloten een switch te maken van de commerciële naar de culturele sector. ‘SuperRebel heeft met haar B.O.S.S. aanpak, onuitputtelijke bron van creativiteit en talloze verrassende vraagstukken van zoveel verschillende ondernemers mijn hart veroverd.’
VISIE
Als het om creativiteit gaat ligt lat hoog bij SuperRebel en de ambities zijn groot. De output moet het effectieve antwoord zijn op de vraag van onze opdrachtgever maar ook voldoen aan drie van de vier SuperRebel waarden: Bold, Outspoken, Stylish, Smart. Dat lukt ons niet alleen met strategisch inzicht, creativiteit en ervaring. Hiervoor hebben we een opdrachtgever nodig met visie, een open mindset en durf. Iedere keer als ik uitingen van onze opdrachtgevers zie of hoor - een billboard, commercial, visitekaartje, verpakking, advertentie of wat dan ook - ben ik trots. Dit jaar maakten we een mooi boek met daarin werk uit 10 jaar SuperRebel dat ons blij maakt. Maar het meest trots ben ik misschien wel op ons eigen merk. Op SuperRebel Agency|Digital en Superrebel Kidsgear, op de collega’s, de organisatie. We werken hard om ervoor te zorgen dat ons eigen merk kan dienen als de beste referentie. Uiteindelijk kunnen we met de wijze waarop we SuperRebel in de markt zetten aan opdrachtgevers laten zien wat we kunnen.
KUNST
Het lijkt me fantastisch om samen te werken met een grote culturele organisatie, een internationaal label uit de fashion industry of een internationaal bekende kunstenaar. Een opdracht waar diverse creatieve en strategische disciplines samenkomen. Eigenlijk liggen kunst en marketing heel dicht bij elkaar. Ieder merk dat zich wil onderscheiden moet op zoek gaan naar zijn verhaal, waar gaat het hart harder van kloppen, wat is je plaats in de maatschappij, vanuit welk geloof bepaal je je waarden, je bestaansrecht maar ook je uitstraling. De visuele 'handtekening' van een merk is makkelijk na te maken; het wordt lastig bij het eigen verhaal vanuit het hart, een droom, geloof, geschiedenis of cultuur. Dat is waar kunst en marketing elkaar kruisen. SuperRebel is sterk in het creëren van een eigen wereld die een merk waarde en mileage geeft. Een context waarmee je de bestaande producten en diensten kunt verrijken en die werkt als katalysator.
ERGENIS
Ik vind het heel moeilijk om in goed of slecht, leuk of stom, mooi of lelijk te denken. Een reclame waarin ik het merk herken maakt me blij. Reclames die gemaakt zijn uit angst of omdat het merk mee wil liften op een trend kunnen mij irriteren. Vaak kun je zien wanneer een idee is ontstaan vanuit een ‘marketingkans’ in plaats van het merkconcept. Zo kan ik het woord ’samen’ in alle reclames die een link hebben met de Corona-crisis niet meer horen of zien. ‘Duurzaam’ nog zo een.
BRAVERY
Met de komst van digital ligt de nadruk bij veel opdrachtgevers steeds meer op direct meetbare absolute cijfers. En niet zozeer op relatieve of kwalitatieve resultaten op de korte en lange termijn. Merken laten zich snel leiden door cijfers waardoor ze het moeilijk vinden om vast te houden aan een gekozen strategie. Daarnaast laten opdrachtgevers zich teveel leiden door alles wat ze om hen heen zien gebeuren, door wat andere merken of investeerders doen en zeggen, door de waan van de dag. Wij zeggen altijd ‘you have to be brave to become famous’. Voor mij zit de bravery in het durven focussen, dichtbij je merk blijven, vasthouden aan de weg die is gekozen. Verder kijken dan alleen je product, de huidige klanten en de cijfers. Alleen dan kun je effectieve marketing bedrijven.
AUTOMATISERING
Er gebeurt nogal wat in de sector los van maatschappelijke en technologische veranderingen; consolidaties, internationalisering, vervagen van grenzen tussen bureau en klant en tussen reclame-, online en mediabureaus. Ook zorgt de versnelling in de digitalisering en de verregaande automatisering ervoor dat alles op elkaar gaat lijken. In deze hectiek is het belangrijk om relevant te blijven om je waarde als agency te duiden. We moeten onszelf blijven ontwikkelen en blijven innoveren. Kritisch blijven naar onszelf maar ook naar onze opdrachtgevers. Het vak herijken.
VERSLAAFD
Als je mij vraagt welke media ik consumeer dan denk ik 'welke niet’? Ik ben verslaafd aan internet; vind het fijn om continu alles op te zoeken, van het ene antwoord in de andere vraag te rollen. Ik kan me verliezen in LinkedIn, Facebook en zelfs TikTok. Maar ook Spotify is fijn en zodra ik ga zoeken op Pinterest ben je mij kwijt. Er is zoveel te zien, te lezen, te horen online dat ik me soms wel zorgen maak over de invloed die dat heeft op ons als mens. Aan de andere kant kan ik nog steeds ontzettend enthousiast worden van een echt boek, een mooi magazine. Zet mij in een boekwinkel of zo’n winkel met rekken vol tijdschriften en in no time heb ik voor een jaar leesvoer verzameld. En op zaterdag geniet ik van de gedrukte krant met bijbehorend magazine.
-
Ryan Baij
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 13,... 29-03-2024
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing