Xsaga lanceert 'The Art of Experience'

Xsaga lanceert 'The Art of Experience'
  • Bureaus
  • 12 apr 2022 @ 08:24
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • StorytellingActivatie

Xsaga is ‘ervaring-deskundige’. Ruim 20 jaar ontwikkelt dit bureau spectaculaire en inhoudelijke customer, cultural en company experiences voor kleine en grote merken en organisaties. Nieuw in 2022 zijn de kleinschalige events genaamd ‘The Art of Experience’. Xsaga-oprichter Patrick Roubroeks licht toe.

Een exclusief gezelschap verzamelt zich in de keurtuin van een monumentaal gebouw aan het water bij het IJ, waar iedereen wel eens langsgereden is. Maar haast niemand binnen: het Gemeenlandshuis Amsterdam uit 1727, pal naast de ring A-10. Witte ballonnen sieren de achtergevel, er is taart en interessante mensen. Iedereen is super nieuwsgierig en voelt zich de ‘happy few’ (foto boven). Dit past uitstekend bij de Xsaga-filosofie: ‘wij openen deuren voor je en geven je een belevenis om nooit te vergeten.’ Om deze vervolgens door te vertellen, met positieve merkassociaties. De witte ballonnen verwijzen naar een campagne voor pandeigenaar Vereniging Hendrick de Keyser, inderdaad Xsaga-klant.
Binnen wachten Wilfried de Jong en de band Ocobar, die het thema ‘Schoonheid’ invullen met muziek, poëzie en fotografie. Fotograaf Jan Dirk van der Burg deelt vervolgens zijn wonderlijke kijk op het leven van alledag, met foto’s van typisch Hollandse tuintjes en taferelen, waaruit blijkt hoe smaken kunnen verschillen. Aansluitend een borrel op deze prachtplek, waarin de ervaringen worden gedeeld en verder verankerd.
(PvWK)

MarketingTribune zal van de vierdelige ‘Art’ serie verslag doen. Dit is deel (1).


In gesprek met Patrick Roubroeks: ‘zonder emotie geen experience’

Hoe is het 20-jarig jubileum bevallen?
‘Wij waren echt héél erg jarig! Wij kozen er -door corona gedwongen- voor om onze verjaardag een héél jaar lang te vieren op iedere 20ste van de maand. Telkens met een beperkte hoeveelheid stakeholders. Altijd in direct en persoonlijk contact met elkaar en altijd middels een experience om nooit te vergeten. Het bleek een schot in de roos. Mensen hadden in deze verwarrende tijd enorm de behoefte om elkaar veilig te ontmoeten, om ervaringen en emoties met elkaar te delen. Al deze bijeenkomsten zorgde voor een continue stroom aan positieve publicaties over ons bedrijf en onze creatieve activiteiten. Die hoeveelheid aan reacties hadden wij vooraf niet durven dromen. En zo bleven wij gedurende de gehele periode op een relevante en inhoudelijke manier top of mind bij onze achterban.’

 Een nieuw jaar: nieuwe voornemens?
‘Afgelopen jaar mochten wij vieren onder het motto: Everything is experience, experience is everything. Een grote opmaat naar het jaar 2022 waarin we ons “Xsaga The Experience Company” zijn gaan noemen. Want dat is wat we doen, al twintig jaar. Wij bedenken en produceren betekenisvolle ervaringen voor onze opdrachtgevers waarbij wij merken en mensen samenbrengen. Hierbij voegen we live, hybride en digitaal altijd emotie toe, want zonder emotie geen experience. Ook dit jaar gaan wij op niet reguliere basis een aantal bijeenkomsten organiseren onder de titel “The Art of Experience”, want dat is waar wij goed in zijn. Wij beheersen als geen ander “de kunst van de persoonlijke ervaring” die altijd verder resoneert dan welke andere vorm van contact dan ook.’

Nu wordt voor relaties gekozen voor ‘The Art’-events. Wat is de achterliggende gedachte?
‘Wij laten ons zelf graag inspireren door de mooie dingen om ons heen en inspireren daarmee ook graag de ander. Delen is vermenigvuldigen, zeggen wij dan op kantoor. Daar geloven wij echt in. Dat wij door de dingen die wij mogen maken de wereld ook een beetje mooier kunnen maken. Dat klinkt wellicht wat zweverig maar het is onze heilige overtuiging en het lukt ons al meer dan twintig jaar. Ik denk dat dat ook de reden is waarom creatieven, fotografen, designers en makers graag met ons willen werken omdat we samen mooie dingen willen maken waarbij we elkaar elke dag weer inspireren en vooruit jagen. 1+1 = dan ook vaak 11.’

Wat is de meerwaarde voor merken van experiences? Is elke ‘ervaring’ OK en hoe zorg je voor de ‘fit’?
‘Dat is een belangrijke vraag, het zegt iets over de essentie van ons vak. Een persoonlijke ervaring communiceert met het emotionele brein dat zoals we allemaal weten vele malen sterker is dan het rationele brein. Maar wij geloven ook dat een juiste vorm van verbeelding mensen verbindt en weerbaar maakt, iets waar de samenleving van nu meer dan ooit behoefte aan heeft. Wij zetten op dit moment ook de eerste stappen in een groot internationaal op te zetten onderzoek met mensen van de Rijks Universiteit Groningen waarbij we dit verder willen onderzoeken. Zodra daar meer over te vertellen valt zal ik mij wederom bij MarketingTribune melden, omdat ook dit weer de ontwikkeling van het vak in zijn geheel verder zal brengen. Ik ben trots en opgewonden dat wij zo ons steentje kunnen bijdragen aan de feitelijke kennis van hetgeen wij gevoelsmatig al jaren denken te weten.’

Beter Eten is volgende grote event. Kun je tipje van de sluier oplichten?
‘Jazeker op vrijdag 29 en zaterdag 30 april 2022 organiseren wij in opdracht van Albert Heijn het Beter eten Festival in Expo Haarlemmermeer. Voor iedereen die nieuwsgierig is wat beter eten voor jezelf en je omgeving kan betekenen. Een lekker, leuk en informatief festival voor het hele gezin met tal van demonstraties, talks en activiteiten. Op 70.000 vierkante meter proeven en ervaren: een showcase van wat ons vak vermag. Ik zou gaan, kom jij ook?’

tekst: Peter van Woensel Kooy

Lees meer over Xsaga via deze link.

Fotograaf Jan Dirk van der Burg

Voordracht Wilfried de Jong

Patrick Roubroeks

fotografie: J. Lousberg

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken