New storytelling, comeback captain Picard, ontbijt chez Vis en Unmute

New storytelling, comeback captain Picard, ontbijt chez Vis en Unmute
  • Bureaus
  • 23 jun 2022 @ 15:46
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Cannes

Een glimp van Hollywood in Cannes op dinsdag 22 juni en woensdag 23 juni met acteur Ryan Reynolds over zijn manier van marketing, van captain Picard uit de iconische serie StarTrek (acteur sir Patrick Stewart) over ruimtelijke inclusie en de podcast Batman Unburied via Spotify. Niet minder glamourous: de eenmalige comeback van de eitjes van Eric-Jan Vis en het feest van MassiveMusic en Media.Monks.

We haasten ons in Cannes van lezing naar lezing, van persontbijt naar individuele interviews, van cocktailparty naar een feestje naar, ja, nog een feestje. Na covid is een ding pijnlijk duidelijk geworden: iedereen staat in een rij. Of het nou is voor de security van Schiphol, de wc, voor de Lumiere zaal (de grootste binnen het Palais), voor een party met dj bij een strandtent of voor een sandwich bij een willekeurig eettentje, iedereen is veroordeeld tot wachten en nog eens wachten.

We gaan niet klagen, maar 1 voorval moet van ons bord. Bij de Spotify strandtent waren de ‘stemmen’ van de podcast Batman Unburied uitgenodigd om festivalgangers te laten weten ‘hoe ongelooflijk inspirerend dat is geweest en dat er zeker een nieuwe serie komt.’ Voordat je naar binnen kon, werd eerst je pas gescand, daarna moest je via een smartphone van een beveiliger een QR code downloaden waarmee jij je dan online kon inchecken. Pardon? We leven in de digitale wereld, toch?

Wij zijn al oud, maar zelfs wij begrepen hier helemaal niets van. Het duurde per gast minimaal 3 minuten voordat je werd toegelaten!

En er stond een rij tot bijna het Palais… We hopen dat de podcast sneller is te downloaden. Overigens wel een gezellige goodiebag die de ergernis enigszins deed wegvloeien.

Acteur, ondernemer Ryan Reynolds – u kent hem van de twee Deadpool films, Free Guy en The Adam Project – is tegenwoordig ook marketeer. Na de succesvolle Deadpool films kocht hij Aviation Gin en Mint Mobile en opeens, zoals hij zelf riep, ‘waren we een marketingbureau.’ Hij gaf zijn bureau trouwens de naam Maximum Effort, had ook zomaar een filmtitel kunnen zijn. Reynolds gebruikt altijd de kracht van humor en emotie. ‘Als je die combineert dan krijg je de eenhoorn die iedereen zoekt.

Als je mensen aan het lachen kan brengen, dan verlos je ze ook van de kunstgreep van marketing

Kijkend naar de toekomst van content – en dus ook naar die van de reclame en marketing – heeft de acteur veel waardering voor de TikTok-creators. ‘We leven in een supersnelle wereld, merken hebben maar een kleine kans om hun punt te maken.

Veel campagnes duren maanden om ze te produceren, dan mis je de markt compleet. Mijn advies: streef niet perfectie, maar doe dingen snel op het juiste kanaal.

Bovendien: vertel verhalen waarin iedereen zich herkent met diverse meningen dus en pak op die manier een groot deel van het publiek. Stop met het maken van verhalen die slechts relevant zijn voor een paar mensen.’

Uit persoonlijke interesse doken we de zaal in voor een ontmoeting met Captain Richard Picard van StarTrek, Sir Patrick Stewart. Jarenlang stond of zat hij op de ‘brug’ van ruimteschip de Enterprise. Na 25 jaar vond hij het welletjes en stuurde een andere ‘ruimte’ in, namelijk terug naar het toneelpodium.Grappig onderdeel van dit gesprekje was de inclusie in de ruimte en met name die in de serie zelf. StarTrek was altijd een bonte verzameling van aliens, de een nog kleurrijker en beangstigender dan de ander. Onbewust heeft de adapattie van al die ruimtewezens vanuit alle uithoeken van het heelal bijgedragen aan meer verzoening en tolerantie.

Maar de producers van CBS wisten hem toch te verleiden. De fans van de serie – die soms ook echt impact hebben op de verhaallijn – smeekten hem letterlijk terug te komen. Zou het dit zijn geweest of een gigantisch salarisaanbod (werd niet gevraagd natuurlijk) dat Stewart heeft doen draaien? Of was het de persoonlijke brief die hij ontving van een sergeant van de LAPD die hem schreef dat hij elke dag depressiever werd van wat hij allemaal op straat beleefde. Maar als hij thuis kwam en een aflevering van StarTrek keek dan geloofde hij weer in het leven...

Tot slot het initiatief van salestijger Eric-Jan Vis en bureau TBWA\Neboko om dit jaar eenmalig (?) het beroemde, beruchte, onverslaanbare Ontbijtje van Vis te serveren in een villa, ver weg van het rumoer van de Cannes boulevard. Talloze klanten en creatieven wisten via de slingerweg de culinaire hoogtepunten te vinden. Helaas met regen, maar dat mocht de pret niet drukken. Velen konden hier de kater van de vorige avond vergeten en wegspoelen.

MassiveMusic en Media.Monks hadden na 2 jaar covid hun Machtige MuziekMachine weer aangetrapt en met het feestthema van dit jaar ‘UnMMMMute’ konden honderden muziekliefhebbers zich bevrijden van saaie videogesprekken, eenzame opsluiting en depressieve gedachten.

Hans Brouwer, oprichter van MassiveMusic, zei voorafgaand aan dit superfeest: ‘We zijn weer op volle kracht! Ik heb enorm uitgekeken naar dit moment. Een bijzondere gelegenheid, waarbij we onze gasten op het hart willen drukken vooral te genieten van de kleine dingen in het leven. We vieren dit feest op het strand van de prachtige Franse Rivièra, dus zelfs iets gewoons als dansen met je voeten in het zand zal spectaculair aanvoelen.’

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken