Nederlandse Vereniging voor Banken presenteert 'Frauderen zo werkt het'
- Bureaus
- 17 okt 2022 @ 11:57
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Food
- 17 okt 2022 @ 11:57
- Peter van Woensel Kooy
Bureau TBWA\Nebeko lanceert met de Nederlandse Vereniging voor Banken de campagne 'Frauderen. Zo werkt het!'. Het betreft een reeks lessen en een podcast-serie waarin mensen in de huid kruipen van oplichters.
Zo proberen we iedereen bewust te maken van de trucjes die fraudeurs gebruiken om mensen geld afhandig te maken.
De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) komt in samenwerking met TBWA\Neboko met de meerjaren campagne ‘Frauderen. Zo werkt het!’ Onderdeel van de campagne is een reeks lessen en een podcastserie, waarin mensen in de huid kruipen van fraudeurs. Het doel van de campagne is Nederland bewust te maken van de trucs die fraudeurs gebruiken om mensen geld afhandig te maken. De campagne gaat live op 17 oktober met o.a. radiocommercials, social ads, online video’s en inzet van de eigen kanalen van banken en stakeholders.
Fraude blijft een hardnekkig maatschappelijk probleem. Uit onderzoek van de Universiteit Twente in 2021 blijkt dat de kennis van fraude de belangrijkste sleutel is tot het voorkomen ervan. Omdat fraudeurs steeds sneller van methode veranderen, is het herkennen van de terugkerende manipulatieve trucs van fraudeurs extra belangrijk.
‘Frauderen. Zo werkt het!’
In de opvallende lessen leren mensen op een intrigerende manier hoe fraudeurs te werk gaan. De training bestaat nu nog uit tien lessen. Tijdens één van de lessen leer je bijvoorbeeld hoe fraudeurs vissen naar bankgegevens, een andere les gaat over hoe fraudeurs mensen aan de deur geld afhandig maken. De vierdelige podcast serie brengt verdieping op het onderwerp door gesprekken met journalisten, slachtoffers, cybercrimespecialisten en fraude-experts van banken. Daarnaast kruipt de presentator zelf ook in de huid van een fraudeur. Zo maakt hij een nepdating advertentie en ontdekt hoe je je eigen frauduleuze crypto munt op de markt zet.
Fraudevormen
Fraudeurs spelen steeds meer in op de actualiteit en wisselen steeds van tactiek. Zij maken misbruik van opgebouwd vertrouwen en creëren urgentie met tijdsdruk, zo constateert de NVB. Dit zijn manipulatiepatronen die je kunt leren herkennen. Fraudeurs doen zich bijvoorbeeld voor als bankmedewerkers die bellen of aan de deur staan om te waarschuwen voor een verdachte activiteit op een bankrekening of verleiden mensen met persoonlijke berichten, bijvoorbeeld via WhatsApp, om geld over te maken naar een vals bankrekeningnummer van een vriend of familielid in nood. Meer informatie over de campagne is te vinden op zowerktfraude.nl.
(PvWK)
CREDITS
opdrachtgever: Nederlandse Vereniging van Banken
bureau: TBWA\Neboko
media: PHD
PR: Hagens PR
productie: Vidiboko
design: Studio Neboko
3D: Colorbleed
sound: Vidiboko & Postoffice
website: Acato
podcastserie: Microphone Media
De lessen kan je vinden op deze link. Klik hier voor de Vimeo link naar de lessen op film.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
- Kinesso lanceert Performance Solutions
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
Laatste Nieuws
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren 19-04-2024
- De marketingtransfers van week 16,... 19-04-2024
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing