Nederlandse Vereniging voor Banken presenteert 'Frauderen zo werkt het'

Nederlandse Vereniging voor Banken presenteert 'Frauderen zo werkt het'
  • Bureaus
  • 17 okt 2022 @ 11:57
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Food

Bureau TBWA\Nebeko lanceert met de Nederlandse Vereniging voor Banken de campagne 'Frauderen. Zo werkt het!'. Het betreft een reeks lessen en een podcast-serie waarin mensen in de huid kruipen van oplichters.

Zo proberen we iedereen bewust te maken van de trucjes die fraudeurs gebruiken om mensen geld afhandig te maken. 

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) komt in samenwerking met TBWA\Neboko met de meerjaren campagne ‘Frauderen. Zo werkt het!’ Onderdeel van de campagne is een reeks lessen en een podcastserie, waarin mensen in de huid kruipen van fraudeurs. Het doel van de campagne is Nederland bewust te maken van de trucs die fraudeurs gebruiken om mensen geld afhandig te maken. De campagne gaat live op 17 oktober met o.a. radiocommercials, social ads, online video’s en inzet van de eigen kanalen van banken en stakeholders.

Fraude blijft een hardnekkig maatschappelijk probleem. Uit onderzoek van de Universiteit Twente in 2021 blijkt dat de kennis van fraude de belangrijkste sleutel is tot het voorkomen ervan. Omdat fraudeurs steeds sneller van methode veranderen, is het herkennen van de terugkerende manipulatieve trucs van fraudeurs extra belangrijk.

‘Frauderen. Zo werkt het!’  
In de opvallende lessen leren mensen op een intrigerende manier hoe fraudeurs te werk gaan. De training bestaat nu nog uit tien lessen. Tijdens één van de lessen leer je bijvoorbeeld hoe fraudeurs vissen naar bankgegevens, een andere les gaat over hoe fraudeurs mensen aan de deur geld afhandig maken. De vierdelige podcast serie brengt verdieping op het onderwerp door gesprekken met journalisten, slachtoffers, cybercrimespecialisten en fraude-experts van banken. Daarnaast kruipt de presentator zelf ook in de huid van een fraudeur. Zo maakt hij een nepdating advertentie en ontdekt hoe je je eigen frauduleuze crypto munt op de markt zet.

Fraudevormen  
Fraudeurs spelen steeds meer in op de actualiteit en wisselen steeds van tactiek. Zij maken misbruik van opgebouwd vertrouwen en creëren urgentie met tijdsdruk, zo constateert de NVB. Dit zijn manipulatiepatronen die je kunt leren herkennen. Fraudeurs doen zich bijvoorbeeld voor als bankmedewerkers die bellen of aan de deur staan om te waarschuwen voor een verdachte activiteit op een bankrekening of verleiden mensen met persoonlijke berichten, bijvoorbeeld via WhatsApp, om geld over te maken naar een vals bankrekeningnummer van een vriend of familielid in nood. Meer informatie over de campagne is te vinden op zowerktfraude.nl
(PvWK)

CREDITS 
opdrachtgever: Nederlandse Vereniging van Banken 
bureau: TBWA\Neboko 
media: PHD
PR: Hagens PR 
productie: Vidiboko 
design: Studio Neboko 
3D: Colorbleed 
sound: Vidiboko & Postoffice 
website: Acato 
podcastserie: Microphone Media
  

De lessen kan je vinden op deze link. Klik hier voor de Vimeo link naar de lessen op film.

 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken