Langlopende campagne moet menstruatie bespreekbaar maken

- Bureaus
- 28 mei 2024 @ 11:18
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 28 mei 2024 @ 11:18
- Michiel van Zaane
Women Inc. heeft een langlopende (drie jaar) campagne gelanceerd om menstruatie bespreekbaar te maken. De campagne is op 28 mei, Wereld Menstruatiedag, afgetrapt.
Women Inc. spant zich al jaren in voor gelijke kansen voor iedereen ongeacht gender of sekse. De organisatie stelt dat dit alleen te bereiken is als menstruatie wordt geaccepteerd en genormaliseerd in de maatschappij. Aan de The Family Amsterdam (verantwoordelijk voor onder meer de ‘Mijn naam is Peter’-campagne) is daarom gevraagd om mee te denken hoe menstruatie bespreekbaar gemaakt kan worden.
Om het taboe te doorbreken ontwikkelde The Family een campagne die in totaal zo’n drie jaar loopt. Een belangrijk onderdeel van de campagne is de lancering van een nieuw woord: Gewoongesteld. Een beter woord voor ongesteld, omdat ongesteld zijn gewoon bij het leven hoort, zegt Linda de Graaff, founder van The Family. ‘Ongeveer de helft van de wereldbevolking wordt ongesteld. Je zou dus verwachten dat het de normaalste zaak van de wereld is. Maar dat is het niet. Wereldwijd heerst er een taboe op menstruatie. Door een ander woord voor ongesteld te lanceren, maken we menstruatie gewoon.’
Naast de verschillende campagne-onderdelen en het woord Gewoongesteld, is het bureau ook verantwoordelijk voor het beeldmerk en de visuele stijl.
De campagne is op Wereld Menstruatiedag afgetrapt. In samenwerking met Yoni en 2theloo worden tampons en maandverband gratis beschikbaar gesteld. Linda de Graaff: ‘Een taboe doorbreken we niet zomaar. Dat doen we stapje voor stapje. En één van de stappen is om menstruatieproducten op zoveel mogelijk plekken beschikbaar te stellen. Zo laten we zien hoe het ook kan en maken we tampons en maandverband gratis beschikbaar, gewoon, net als toiletpapier.’
Met de actie wordt aandacht gevraagd voor menstruatie-armoede en hopen de bedenkers dat het heel gewoon wordt dat overal menstruatieproducten komen te liggen.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- MediaMarkt blaast iconische pay-off nieuw leven in
- Hornbach start najaarscampagne 'Geen project zonder tegenslag'
- Zwijsen lanceert emotionele campagne voor Open Up
- 'Dan is er Menzis' verbeeldt nieuwe missie: kiezen voor de mens
- Voedingscentrum gaat ‘eetdrammen’ tegen
- Gouden Zaag 2025; kandidaten gezocht
Laatste Nieuws
- Leer emoties herkennen als... 17-10-2025
- Bruna test AI-commercial en... 16-10-2025
- Souf en Hugo van de Vriendenloterij... 16-10-2025
- Sofi: social-first bureau voor... 15-10-2025
- ‘Samen’ krijgt nieuwe lading tijdens... 14-10-2025
- Initiative en Yune winnen... 14-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes