Langlopende campagne moet menstruatie bespreekbaar maken

Langlopende campagne moet menstruatie bespreekbaar maken
  • Bureaus
  • 28 mei 2024 @ 11:18
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Women Inc. heeft een langlopende (drie jaar) campagne gelanceerd om menstruatie bespreekbaar te maken. De campagne is op 28 mei, Wereld Menstruatiedag, afgetrapt.

Women Inc. spant zich al jaren in voor gelijke kansen voor iedereen ongeacht gender of sekse. De organisatie stelt dat dit alleen te bereiken is als menstruatie wordt geaccepteerd en genormaliseerd in de maatschappij. Aan de The Family Amsterdam (verantwoordelijk voor onder meer de ‘Mijn naam is Peter’-campagne) is daarom gevraagd om mee te denken hoe menstruatie bespreekbaar gemaakt kan worden. 

Om het taboe te doorbreken ontwikkelde The Family een campagne die in totaal zo’n drie jaar loopt. Een belangrijk onderdeel van de campagne is de lancering van een nieuw woord: Gewoongesteld. Een beter woord voor ongesteld, omdat ongesteld zijn gewoon bij het leven hoort, zegt Linda de Graaff, founder van The Family. ‘Ongeveer de helft van de wereldbevolking wordt ongesteld. Je zou dus verwachten dat het de normaalste zaak van de wereld is. Maar dat is het niet. Wereldwijd heerst er een taboe op menstruatie. Door een ander woord voor ongesteld te lanceren, maken we menstruatie gewoon.’

Naast de verschillende campagne-onderdelen en het woord Gewoongesteld, is het bureau ook verantwoordelijk voor het beeldmerk en de visuele stijl.

De campagne is op Wereld Menstruatiedag afgetrapt. In samenwerking met Yoni en 2theloo worden tampons en maandverband gratis beschikbaar gesteld. Linda de Graaff: ‘Een taboe doorbreken we niet zomaar. Dat doen we stapje voor stapje. En één van de stappen is om menstruatieproducten op zoveel mogelijk plekken beschikbaar te stellen. Zo laten we zien hoe het ook kan en maken we tampons en maandverband gratis beschikbaar, gewoon, net als toiletpapier.’

Met de actie wordt aandacht gevraagd voor menstruatie-armoede en hopen de bedenkers dat het heel gewoon wordt dat overal menstruatieproducten komen te liggen.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken