Langlopende campagne moet menstruatie bespreekbaar maken

- Bureaus
- 28 mei 2024 @ 11:18
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 28 mei 2024 @ 11:18
- Michiel van Zaane
Women Inc. heeft een langlopende (drie jaar) campagne gelanceerd om menstruatie bespreekbaar te maken. De campagne is op 28 mei, Wereld Menstruatiedag, afgetrapt.
Women Inc. spant zich al jaren in voor gelijke kansen voor iedereen ongeacht gender of sekse. De organisatie stelt dat dit alleen te bereiken is als menstruatie wordt geaccepteerd en genormaliseerd in de maatschappij. Aan de The Family Amsterdam (verantwoordelijk voor onder meer de ‘Mijn naam is Peter’-campagne) is daarom gevraagd om mee te denken hoe menstruatie bespreekbaar gemaakt kan worden.
Om het taboe te doorbreken ontwikkelde The Family een campagne die in totaal zo’n drie jaar loopt. Een belangrijk onderdeel van de campagne is de lancering van een nieuw woord: Gewoongesteld. Een beter woord voor ongesteld, omdat ongesteld zijn gewoon bij het leven hoort, zegt Linda de Graaff, founder van The Family. ‘Ongeveer de helft van de wereldbevolking wordt ongesteld. Je zou dus verwachten dat het de normaalste zaak van de wereld is. Maar dat is het niet. Wereldwijd heerst er een taboe op menstruatie. Door een ander woord voor ongesteld te lanceren, maken we menstruatie gewoon.’
Naast de verschillende campagne-onderdelen en het woord Gewoongesteld, is het bureau ook verantwoordelijk voor het beeldmerk en de visuele stijl.
De campagne is op Wereld Menstruatiedag afgetrapt. In samenwerking met Yoni en 2theloo worden tampons en maandverband gratis beschikbaar gesteld. Linda de Graaff: ‘Een taboe doorbreken we niet zomaar. Dat doen we stapje voor stapje. En één van de stappen is om menstruatieproducten op zoveel mogelijk plekken beschikbaar te stellen. Zo laten we zien hoe het ook kan en maken we tampons en maandverband gratis beschikbaar, gewoon, net als toiletpapier.’
Met de actie wordt aandacht gevraagd voor menstruatie-armoede en hopen de bedenkers dat het heel gewoon wordt dat overal menstruatieproducten komen te liggen.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vodafone kiest Indie voor 'Oh yeah'-campagne
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Campagne Specsavers onderstreept maatschappelijke rol
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
Laatste Nieuws
- Kruidvat kiest Ace voor social... 04-07-2025
- MediaMarkt kiest Serviceplan als... 03-07-2025
- Candid in financieel zwaar weer -... 02-07-2025
- Reclamecampagne vol droge humor te... 01-07-2025
- ASN Bank trapt rebranding af met... 01-07-2025
- Sire rekent af met vooroordelen... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers