Kruidvat en Stichting Armoedefonds strijden tegen verzorgingsarmoede

- Bureaus
- 6 jun 2024 @ 07:54
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 6 jun 2024 @ 07:54
- Michiel van Zaane
Op maandag 10 juni starten Stichting Armoedefonds en Kruidvat een bewustwordingscampagne voor verzorgingsarmoede in Nederland. Ook willen de twee partijen een bijdrage leveren aan het oplossen van deze problematiek.
Uit onderzoek van Ipsos I&O blijkt dat één op de zeven volwassen Nederlanders (15%) kampt met verzorgingsarmoede. Zij kunnen niet altijd dagelijkse verzorgingsproducten zoals tandpasta, wasmiddel en deodorant kopen vanwege een tekort aan financiële middelen. Daarom komen Kruidvat en Stichting Armoedefonds in actie tijdens de ‘Samen in Actie weken’, die lopen van 10 juni tot en met 23 juni in alle winkels en online. Klanten ontvangen bij aankoop van een deelnemend product één product gratis en Kruidvat doneert, samen met haar partners, hetzelfde product aan gezinnen in armoede; een 1+1+1 actie.
Impact
Verzorgingsarmoede heeft een grote impact op het leven en het welzijn van veel mensen. Zo vermijdt 17% van de mensen sociale interacties: ze durven geen mensen bij hen thuis uit te nodigen, gaan minder naar verjaardagen en brengen minder tijd door met vrienden. Ook leidt verzorgingsarmoede tot psychosociale klachten en gezondheidsklachten. Een derde van de mensen ervaart stress (37%), schaamte (36%) en cijfert zichzelf weg (35%). Daarbij laat het onderzoek zien dat mensen last hebben van huidproblemen zoals acne, een droge huid of door de zon verbrande huid (19%), een zweetgeur (18%), of een slechte haarconditie zoals vet haar (16%). Ook gebitsproblemen zoals gaatjes en tandsteen (14%) zijn veelvoorkomend bij mensen die leven in verzorgingsarmoede.
Samen in actie
De campagne is een vervolg op de succesvolle kerstcampagne en onderdeel van de structurele samenwerking met het Armoedefonds. Met een 360-graden marketingcampagne maakt Kruidvat verzorgingsarmoede beter zichtbaar en speelt in op emotie. Om awareness te verhogen wordt er gebruik gemaakt van pr, meerdere tv-commercials, online video’s, eigen (social) media kanalen en een speciale landingspagina. Ook worden influencers ingezet die vanuit hun eigen authentieke verhalen aandacht vragen voor het probleem. Daarbij activeert Kruidvat consumenten om deelnemende acties te kopen tijdens de Samen in Actie weken in de winkels via huis-aan-huis folders, online- en social advertenties, radiospots en POS-materialen in de winkels. De campagne loopt ook in België waar Kruidvat samenwerkt met de Belgische Federatie van Voedselbanken.
Dat raakt ons
Niet vanzelfsprekend
‘We zijn ontzettend trots op deze campagne omdat wij vinden dat iedereen het verdient om zich gezond, mooi en goed te voelen’, zegt Brenda Smith, Director Marketing & Customer Experience van AS Watson, waar Kruidvat onder valt. ‘Helaas zijn alledaagse verzorgingsproducten zoals tandpasta, wasmiddel en menstruatieproducten niet voor iedereen vanzelfsprekend. En dat raakt ons. Tijdens de Samen in Actie weken werken we met het Armoedefonds, acht partners én vijf miljoen klanten samen om zoveel mogelijk mensen met verzorgingsarmoede te helpen. We zijn er namelijk voor iedereen, ook voor mensen voor wie het kopen van verzorgingsproducten niet vanzelfsprekend is.’
Daarnaast ontvangen 20.000 mensen deze week een Kruidvat Health & Beautykaart ter waarde van 25 euro. Hiermee kunnen ze persoonlijke verzorgingsproducten kopen in een Kruidvat winkel. Ook kunnen klanten vanuit de Kruidvat Club hun spaarpunten doneren aan het Armoedefonds.
Credits:
Opdrachtgever: Kruidvat
Concept: Glasnost Amsterdam / DDB Amsterdam
PR: Glasnost Amsterdam
Reclamebureau: DDB Amsterdam & DDB Retail
Onderzoeksbureau: Ipsos I&O
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin innovatie vanzelfsprekend is’
- Kruidvat kiest Ace voor social mediastrategie
- Mad Mojo wil merken van binnenuit laten kloppen
- Reclamecampagne vol droge humor te koop op Marktplaats
Laatste Nieuws
- Lies doet het weer goed, Centraal... 15-07-2025
- Strategische denkers (17): ‘Het... 15-07-2025
- 'We zetten grote stappen in onze... 14-07-2025
- Fems On Fire doorbreekt stilte rond... 14-07-2025
- Breaker bevrijdt GIF-helden met... 14-07-2025
- Den Bosch lanceert vervolg op ‘Kom... 11-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers