[column] Heineken, Hema en KPN gaan terug naar de basis
- Bureaus
- 19 sep 2019 @ 09:48
- Link
- 
  
 Dick van der Lecq
 Managing Director
 DDB Unlimited
- TrendsCampagnesMerkenCommercials
- 19 sep 2019 @ 09:48
- Dick van der Lecq
Uit geldgebrek maakte de jonge programmeur Jose Avilla zijn meubels van Fedex-dozen en vulde een website met zijn creaties. Fedex vond het een inbreuk op intellectueel eigendom en bestookte Avilla zo zwaar met rechtszaken dat hij landelijke sympathie kreeg en zelfs een pro bono advocaat.
De nieuwe Heineken-campagne begon naar het schijnt met een vergelijkbaar probleem. Kratten worden voor alles en nog wat gebruikt en komen onvoldoende terug in het emballage-circuit. Daarom is nog even gespeeld met het ‘Kratlot’ als terugbreng-incentive. Maar bij Heineken dacht men: 'If you can’t beat ‘em, join ‘em.' Dus in tegenstelling tot Fedex werd juist sportief gekozen voor het omarmen van oneigenlijk gebruik.
Josefien Olij van Heineken: ‘De krat kent tal van alternatieve toepassingen; als bijzettafel, kruk of fietsmand.’ (Het inwisselen voor aluminium velgen wordt niet genoemd.)
Kratvertising
De periode van ongekende internationalisering en upgrading is duidelijk klaar. De minispeelfilm waarin Heineken tussen grootheden als Alexander Graham Bell en Thomas Edison een Diplome de Grand Prix wint op de Wereldtentoonstelling van 1889 in Parijs, maakt plots plaats voor oer-Nederlandse Kratvertising en de comeback van 'Biertje?'
Dat is opmerkelijk te noemen, zeker als we Hema en KPN tegelijkertijd vergelijkbare nuchtere bewegingen zien maken. Rutger Anema, head of marcom van Hema: ‘Bij het herpositioneringsproces werd het wezen van het Hema-merk weer eens goed opgediept, kijkend naar de Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam uit 1926’. Geen ingewikkelde Familie-Paashaas-concepten meer, maar eenvoudige beeldtaal vanuit het logo.
En KPN maakt de hattrick compleet: na een tijdvak met luxe emotional storytelling gaat men terug naar de roots van het 140 jaar oude merk en wil zich neerzetten als 'de kwaliteitsprovider van Nederland'. Wat de krat is voor Heineken, is het vierkant voor Hema en ‘Het netwerk van Nederland’ voor KPN.
Purpose-moe
What’s happening? Zijn we de hipster-, purpose-, emo- en techno-advertising moe? Alstublieft even geen Next Rembrandts, geen emotie van facetimende vaders op congrespodia of sophisticated stories over van koffiecapsules gefabriceerde designfietsen! Of is er meer aan de hand? Zitten we ongemerkt aan het einde van de hoogconjunctuur? Waar luxe en hoogdravendheid traditioneel plaatsmaakt voor eenvoud en realisme.
Met de eeuwwisseling had Albert-Heijn het nog hoog in de bol. En was elke avond op de buis met ‘Proef de dag’ en luxe celebrity's als Wibi Soerjadi, Adam Curry en Emile Ratelband. Maar even later spatte de internetzeepbel uiteen en gingen we weer heel rap op de kleintjes letten.
Het schijnt dat DNB-president Klaas Knot daarom met grote belangstelling uitkijkt naar de nieuwe AH-campagne. Want als versobering van het nationaal creatief product gedurende vier of meer opeenvolgende campagnes aanhoudt, is er officieel sprake van een recessie.
- 
Dick van der Lecq
- Werkt bij: DDB Unlimited
- Functie: Managing Director
- Website:https://ddbunlimited.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vodafone verlengt levensduur smartphones met gratis...
- Kruidvat houdt het nuchter met nieuwe gezondheidscampagne
- [column] De toekomst van strategie
- Jumbo blaast nieuwe ‘Prijzenstorm’-campagne af
- Huisdieren geven levensles in nieuwe Purina-campagne
- Tatoma start Agency Circle: AI als structurele groeimotor voor...
Laatste Nieuws
- Essent zet Thuisvoordeel centraal in... 31-10-2025
- DJI werft vakmensen met... 30-10-2025
- Elanco kiest Initiative voor... 30-10-2025
- 113 Zelfmoordpreventie start... 28-10-2025
- Tatoma start Agency Circle: AI als... 27-10-2025
- Vodafone verlengt levensduur... 24-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




