[column] Commercialreview: op naar het voorjaar met funbruari
- Bureaus
- 3 mrt 2020 @ 07:54
- Link
-
Ruben Balfoort
Oprichter
CommercialReview.nl - CommercialsCampagnes
- 3 mrt 2020 @ 07:54
- Ruben Balfoort
In de regenachtige februarimaand had ik alle tijd om de nieuwste commercials eens goed onder de loep te nemen en voor te leggen aan ons panel op commercialreview.nl. Ook deze maand zagen we weer 40+ nieuwe commercials voorbijkomen.
Wat viel op in de maand februari en hoe werden de verschillende commercials door ons panel beoordeeld?
Kruidvat wist de maand positief te maken met het lanceren van de Funbruari-commercial (afbeelding). Weg met de winterdip! Geef kleur aan de donkere dagen! De vrolijke commercial, ontwikeld door DDB Unlimited, werd positief ontvangen door ons panel. De commercial werd goed beoordeeld en vooral de vrolijkheid werd gewaardeerd. ‘Weg met die winterse somberheid en saaiheid!’, was een duidelijke reactie van een van de reviewers.
In de commercial wordt ook een winactie aangeprezen: ‘Kans op een zonvakantie naar Portugal!’ We hebben aan ons panel gevraagd of deze prijs het aantrekkelijker maakt om een aankoop te doen bij Kruidvat. Over het algemeen werd dit met een ‘nee’ beantwoord. Interessant waren deze reacties: ‘Ik kreeg niet zo duidelijk mee hoe ik de reis precies kan winnen.’ En ook: ‘Nee, niet per se. Had het eigenlijk helemaal gemist de eerste keer.’
Dit geeft te denken: wanneer een actie als deze in een commercial wordt aangeprezen moet het heel duidelijk zijn wat en hoe er iets te winnen valt, anders lijkt het niet te motiveren en is het mogelijk zelfs verwarrend. De nieuwe communicatievorm van Kruidvat lijkt wel goed in de smaak te vallen, zeker afgezet tegen de vroegere commercials met de uitgesproken stem en volledig draaiend om één of meerdere aanbiedingen.
Verder zagen we de commercial van supermarktketen Coop, ontworpen door GUC Agency. De commercial wordt goed beoordeeld en is door de stem direct als Coop te herkennen. Het warme en huiselijke gevoel wordt door veel van de reviewers benadrukt en als positief ervaren. Het is goed dat Coop duidelijke herkenbaarheid oproept en bovendien met deze commercial ook een goed en warm gevoel oproept bij de kijkers. In de leraar (vader) en de leerling (dochter) kunnen veel kijkers zich herkennen en inleven. Dit brengt Coop dichterbij de mensen en zal sneller als een positieve supermarkt worden ervaren.
Ook zagen we de commercial van BouwGarant, ontworpen door Today is Canday. De bekendheid van dit merk is bij veel reviewers laag maar de commercial werd over het algemeen goed beoordeeld. Wat erg opvalt in de reacties van de reviewers is dat de commercial en daarmee het merk betrouwbaarheid uitstralen. Voor een ‘afbouwgarantie’ is dat niet een onbelangrijke en daarmee lijkt deze commercial goed bij te dragen aan de naamsbekendheid en daarmee ook aan een betrouwbaar imago. Aan de andere kant vinden een aantal reviewers de boodschap niet helemaal helder: ‘Weet na het spotje nog steeds niet wat het nu echt inhoudt’. Dit is een belangrijk punt van advies: wees nog duidelijker wat BouwGarant te bieden heeft, zeker gezien veel mensen de stichting nog niet kennen.
Natuurlijk kunnen we de commercial van Lotto, ontworpen door Selmore, niet over het hoofd zien. Over deze commercial is al veel geschreven en ook op ons platform kan deze commercial op succes rekenen. Veel reviewers waarderen de boodschap en vinden het goed dat de insteek in lijn is met voorgaande communicatie van het merk. Een duidelijke reactie was: ‘Typisch Lotto, zoals Lotto hoort te zijn. Sympathiek en voor de gewone, nuchtere Hollander.’ Die nuchterheid wordt natuurlijk extra benadrukt door het bij truckers geliefde ‘gewone broodje bal’.
Samen met adverteerders en bureaus vormt commercialreview.nl de Nederlandse commercialdatabase. Wij geven commercials veel extra aandacht, publiceren regelmatig en verzamelen feedback. Ons panel geeft feedback op alle deelnemende commercials en we publiceren de beste en meest opvallende commercials in onze maandelijkse column op MarketingTribune. Een commercial aanmelden kan hier.
-
Ruben Balfoort
- Werkt bij: CommercialReview.nl
- Functie: Oprichter
- Website:https://commercialreview.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing