Angstig stil

Angstig stil
  • Content
  • 11 dec 2015 @ 08:15
  • 13515 x gelezen
  • Link
  • Bert Groothand
    Bert Groothand

    Senior communicatie & contentconsultant
    BGCommunicatie
  • Grand Prix Content Marketing

Op 19 november was het zover, de uitreiking van de Grand Prix Content Marketing Awards 2015. Hoewel het een mooie avond was met prachtige cases en vele gelukkige winnaars was er één categorie waar het angstig stil bleef. De categorie die juist bij uitstek geschikt is voor contentmarketing - namelijk B2B - bleef zonder winnaar en zelfs zonder nominaties. Wat is hier aan de hand. De deeljuryvoorzitter B2B, Albert Jan Huisman, marketing director Kennedy Van der Laan, legt uit:

Huisman, al eerder juryvoorzitter geweest van deze categorie, ziet dagelijks veel werk voorbijkomen, waarom bleven de nominaties in deze categorie dit jaar uit?

Het is inderdaad best raar dat we als jury niet tot in ieder geval een nominatie zijn gekomen dit jaar. Dat heeft denk ik een paar oorzaken. Hoewel over de gehele linie het aantal inzendingen is gestegen zagen wij slechts acht inzendingen in onze categorie. Dus we hadden al best weinig inzendingen.

Maar zelfs uit dat beperkte aantal was geen nominatie te kiezen?

Op zich lag het niet perse alleen aan het aantal maar ook de kwaliteit van sommige inzendingen bleef helaas achter en ook hadden sommige inzenders zich niet helemaal aan de regelementen gehouden.

Vertel!

Nou, er was een aantal inzendingen die gelijk waren aan de inzendingen van het jaar daarvoor bijvoorbeeld. Op zich mag dat wel maar dan moet je wel erg goed kunnen onderbouwen en ook goed laten zien dat de case beter is geworden, is doorontwikkeld zeg maar, ook qua resultaat. En wij als jury vonden dat helaas niet het geval. Ook waren sommige inzendingen echt te licht of hadden niet echt veel met contentmarketing te maken.

Is dat niet sowieso een probleem dat er nog steeds een definitiekwestie rondom contentmarketing hangt?

Dat denk ik niet, je mag aannemen dat iedereen die serieus met dit vak bezig is en zelfs zodanig serieus dat ze besluiten om in te zenden voor dé prijs op dit gebied dat je wel weet wat je doet. Blijkbaar niet altijd dus. Maar dat vraagt van ons dus ook dat we een nog duidelijker beeld moeten schetsen van wat we verwachten als jury. Daar zullen we de komende tijd echt goed over moeten nadenken, want de cases zijn er zeker.

Je denkt dusa wel dat er voldoende cases zijn die jullie kritische blik kunnen doorstaan?

Jazeker! Ik denk absoluut dat er voldoende cases zijn. Ik zie dat dagelijks om mij heen en ik zat ook in de Content Marketing Awards jury van het Content Marketing Institute in de US dit jaar en heb veel B2B-werk voorbij zien komen. Uit landen die veel minder ver zijn dan wij op dit gebied.

Zijn jullie niet gewoon te streng geweest?

Ik geef zeker toe dat we wel streng zijn geweest maar dat hebben we ook bewust gedaan om het vak verder te helpen. Het is niet zomaar een prijsje, het gaat om de Grand Prix Content Marketing en als we onszelf laten verleiden om dan maar prijzen te gaan weggeven aan cases die net niet helemaal aan de voorwaarden voldoen dan kan je het op de lange termijn vergeten. Mensen zijn niet gek. Die hebben dan zoiets van '… en dat krijgt een prijs?'. Nee, dat moet je niet willen. Het vak moet vooruit en we hopen dat we hiermee dat signaal hebben afgegeven.

Nog een afsluitend woordje voor al die B2B-bedrijven die wel mooie cases maken?

Ga vooral door met het maken van mooie cases, want ik weet dat dat gebeurd en stuur deze vooral ook massaal in voor de Grand Prix Content Marketing 2016. Dan laat je niet alleen zien wat jouw bedrijf te bieden heeft op dit gebied maar daar help je ook het vak mee door te laten zien dat er erg veel moois wordt gemaakt binnen B2B, ook in de Benelux. En dat inspireert dan weer anderen en zo komen we dan hopelijk in een opwaartse spiraal van steeds beter wordend werk!

Bert Groothand

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken