Contentmarketing en maatschappelijke winst

Contentmarketing en maatschappelijke winst
  • Content
  • 12 dec 2016 @ 10:52
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • ContentDigitaalDoelgroep

De week begint goed met een verhaal over bedrijven die geen keuzes maken ten aanzien van de wezenlijke verandering die big data voor hen in petto heeft. Daarmee maken ze de slechts denkbare keuze. Een keuze uit angst om de bestaande business te verliezen als voor een radicale verandering wordt gekozen.

En dat merk ik niet alleen bij bureaus die zich met contentmarketing bezighouden maar ook bij bedrijven die contentmarketing inzetten. Meegaan in een hype zonder zich te verdiepen in de werkelijke keuzes die klanten maken. Contentmarketing heeft alles met big data te maken. Content maken vanuit de waarde voor de gebruiker. Meer over dit onderwerp op tias.edu.

Maandag 5 december werd de overname van Hippo bekendgemaakt. Hippo wordt onderdeel van Bloomreach. ‘Hippo is in staat om webpagina’s automatisch te personaliseren’, vertelt Tjeerd Brenninkmeijer, marketingdirecteur van Hippo. ‘Om bij het voorbeeld van de schoenen en het feest te blijven: we kunnen mensen langer op de verkooppagina houden door content toe te voegen die past bij het zoekgedrag van de gebruiker. In dit geval een filmpje of artikel over schoenentrends of uitgaanstips. Of foto’s van je favoriete popster die de schoenen draagt.’

Een webpagina ziet er straks voor iedereen anders uit. De site weet waar je eerder naar gezocht hebt en past tekst, plaatjes en andere content aan op basis van jouw profiel. De nieuwe techniek moet niet alleen webwinkels, maar ook andere soorten websites helpen.

Het volgende artikel raakte me in het hart. Het verscheen op The Content Strategist: Waarom alle merken een redactionele workflow behoren te hebben! Erin Nelson legt uit waarom. Het doet me denken aan het maken van redactionele content voor banken en verzekeraars eind vorige eeuw. Met vaak meer dan zeven correctierondjes. Zonder workflow-systeem. Een redactioneel workflow-systeem is dan mogelijk niet sexy, maar wel super handig bij contentmarketing als er voor al die verschillende kanalen geautoriseerde content moet worden geproduceerd.

The Wall Street Journal bracht vorige week dit artikel: Wrangler’s Branded Lifestyle Site Generates Ad Revenu. Wrangler zette drie jaar geleden een website op met als doel de verkoop van jeans. Het duurde niet lang voor adverteerders aanklopten omdat ze op deze website wilden staan, omdat de stijl die de website uitstraalde zoveel bezoekers trok.
Op de website van het content marketing instituut deze week een pleidooi om de muren tussen sales en marketing te slopen en ervoor te zorgen dat er nauw wordt samengewerkt tussen de contentmarketeers en de salesrepresentatives. Er kan zoveel van elkaar worden geleerd.
Doordachte content is dus van strategisch belang, zoals blijkt uit de aanpak van Wrangler. Emerce bracht op 1 december nog eens de uitgangspunten. Het grote voordeel van goede digitale content is dat je als bedrijf niet langer afhankelijk bent van de pers of advertenties om je boodschap over te brengen. De eigen website en social media zorgen ervoor dat het niet meer zo ingewikkeld is om een groot publiek te bereiken. Maar dat brengt ook risico’s met zich mee. Zonder een doordachte contentstrategie kun je het bedrijf of merk schade toebrengen.
Zorg er in ieder geval voor je geen content brengt waar je zelf niet in gelooft. In dit verband is het leuk om het boek te lezen True Storytelling van Paul Hillesum en Amber Franssen. Hillesum en Franssen wandelen in heldere woorden en duidelijke beelden van gezond wantrouwen naar succesvolle verhalen. Hoewel ze aangeven het boek in eerste instantie voor zichzelf te hebben gemaakt, kan de lezer hun pad eenvoudig volgen. Niet wetenschappelijk onderbouwd, maar op basis van een heldere analyse van hun dagelijkse praktijk. Met sprekende voorbeelden en een eenvoudig te hanteren model. Meer op Customer Talk
 
Het content marketing instituut bracht vorige week een interessant artikel over de vraag hoe je ervoor zorgt dat je free lancers meer kwaliteit gaan leveren. Dat is niet zozeer een kwestie van de juiste free lancers, maar vooral van goede voorbereiding, briefing en coaching. Lees in dit verband ook hoe het Zweeds bureau Spoon erin slaagt met content voor Volvo Trucks goud te winnen in verschillende categorieën  tijdens de Britse Contentmarketing-award uitreiking: beste social media, beste video en beste in de automotive sector.
Tijdens het Congres Content Marketing & Webredactie van Entopic op 17 november blijkt de waste of content een hot topic. Digital Marketing Strategist Lee Odden illustreert met een aantal cijfers welke druk marketeers ervaren. Zo besteden ze 62 procent van hun tijd aan contentcreatie. 71 procent van hen geeft aan dat ze tien keer zoveel moeten creëren om de verschillende kanalen te onderhouden en 85 procent zegt dat ze onder druk staan om sneller materiaal op te leveren.
Ik werd vorige week ook geraakt door het boek Aligment 2.0 van Bea Arnoutse. Het is al enkele maanden op de markt, maar ik heb nu pas de tijd gevonden om me erin te verdiepen. Wow, interessant. We hebben het bij contentmarketing over de customer journey. Bea wijst me erop datr er ook nog zoiets is als de employee journey, een reis die al begint bij het sollicitatiegesprek en eindigt als de medewerker om wat voor reden dan ook ontslag neemt of krijgt, of om andere reden het pand verlaat. Een sterke reputatie begint intern. Daarom ambieert ook elke organisatie een aligned workforce. Medewerkers die zich thuis voelen, elke dag het beste van zichzelf geven en weten hoe ze kunnen bijdragen aan de gemeenschappelijke ambitie. Een aligned workforce ontstaat niet vanzelf. Het vergt continu werken aan alle factoren die ervoor zorgen dat iemand zich verbonden en betrokken voelt. Het aantrekken, betrekken en behouden van de juiste mensen valt of staat bij de samenwerking tussen Communicatie en HR. De gezamenlijke uitdaging? Alignment gedurende de hele employee journey. Een reis die al begint vóór de medewerker bij de organisatie solliciteert en niet eindigt als hij het pand verlaat.

Alignment 2.0 gaat over hoe communicatieen hr-professionals effectief kunnen werken aan alignment. Gedurende de hele employee journey. Het boek geeft inzichten vanuit de praktijk en geeft concrete handvatten om gebruik te maken van de kracht van medewerkers en potentiële medewerkers. In een wereld die continu in beweging is.
Het boek bevat veel achtergrondinformatie maar ook cases. Dit uiterst praktische boek is een aanrader voor contentmarketeers die ook B2E-projecten in hun portfolio hebben. Hier lees je er meer over.

Tijdens het customer media congres van 2012 was de global content en media opfficer van Intel een van de keynote sprekers. Luke Kintigh is nu verantwoordelijk bij Intel. Lees hier hoe hij met zijn global strategy omgaat en over de tools beschikt om op lokaal niveau bij te sturen.

Deze vond ik ook aardig, gelezen in de nieuwsbrief van de Belgische contentmarketing-bureaus. Hoe hou je het content-proces lean en mean? De Deutsche bank ziet content vooral als een ecosysteem in plaats van een factory. Lees hier hoe dit wordt aangepakt.

En moeten we hier nu onrustig van worden? Advertenties via sociale media maken in 2019 ongeveer twintig procent uit van de totale advertentiebestedingen. Dat voorspelt Zenith Optimedia, onderdeel van reclamegigant Publicis. Het zou gaan om een bedrag van 50 miljard dollar, waarmee print zou worden gepasseerd.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken