[column] Publiek bereiken met je podcast? 5 gouden tips voor social distributie

[column] Publiek bereiken met je podcast? 5 gouden tips voor social distributie
  • Content
  • 21 mei 2019 @ 09:26
  • 16040 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • StrategieContent

Zeker 2,2 miljoen Nederlanders luisteren naar podcasts; we zijn zelfs een van de snelst groeiende podcastmarkten*. Reden genoeg voor veel marketeers om ‘iets te doen’ met podcasts.

Het maken ervan is één, maar net zoals bij alle contentvormen geldt ook bij een podcast: zonder distributie, geen publiek. Maar hoe breng je de podcastafleveringen onder de aandacht? In deze blog geeft Guido Leugering, adviseur PR & Online Marketing bij LVB, vijf tips over het distribueren van podcasts via social media.

Tip 1: Bied je podcast aan via verschillende afspeelkanalen

Als je content maakt en onder de aandacht wilt brengen, concurreer je altijd met content van andere merken en bedrijven. Dat is met podcasts niet anders. Bedenk daarom op welke kanalen je jouw doelgroep het beste kunt bereiken. Aangezien podcasts via veel verschillende kanalen worden beluisterd, is dit extra ingewikkeld. Veelgebruikte podcastplayers zijn onder andere iTunes, Spotify SoundCloud, Overcast, Stitcher en de Podcasts-app voor IOS. Zodra je je podcastaflevering eenmaal via (één van) deze kanalen hebt aangeboden, is het slim om hem ook via social media onder de aandacht te brengen. Onderzoek van Podcastinsights.com toont namelijk aan dat podcastluisteraars bovengemiddeld actief zijn op social media; 94% maakt gebruik van minimaal één socialmediakanaal. Daarom volgt hier een overzicht van de kanalen waarop de kans het grootst is dat je podcastluisteraars bereikt, aangevuld met de meest geschikte afbeeldingsformaten:

Kanaal

Afbeeldingsformaat

Facebook (vierkant)

1080 x 1080 pixels

Instagram (photo/video post)

1080 x 1080 pixels

Instagram Stories (verticaal)

1080 x 1920 pixels

LinkedIn (link post)

1200 x 627 pixels

Twitter (afbeelding bij tweet)

Minimaal: 440 x 220 pixels

Maximaal: 1024 x 512 pixels

 
Tip 2: Gebruik short-URL’s om te verwijzen naar verschillende afspeelkanalen

Is je podcast via verschillende podcastplayers te beluisteren? Verwijs dan in je social posts naar de verschillende afspeelkanalen via een URL-shortener, zoals Bit.ly. Zo maak je niet alleen kortere versies van je links, maar verminder je ook het aantal karakters in de copy van je post. Hierdoor kun je gemakkelijk voorkomen dat je het maximum aantal tekens van Twitter overschrijdt en zorg je ervoor dat je tekst ook via andere social kanalen helemaal wordt weergegeven. Een bijkomend voordeel is dat veel URL-shorteners de mogelijkheid bieden om het aantal clicks te meten. Zo weet je dus precies via welk kanaal jouw podcast het meest wordt beluisterd. Een mooi voorbeeld is deze tweet ter promotie van de #PantelicPodcast; een wekelijkse podcast over Ajax en een absolute aanrader voor iedere voetbalfan.

Upload je jouw podcast op Soundcloud of Spotify? Dan kun je er ook voor kiezen om je aflevering direct in Twitter te embedden, zodat mensen je geluidsfragment rechtstreeks vanuit hun Twitter-stream kunnen afspelen. Check bijvoorbeeld deze tweet van de podcast: Echt Gebeurd.                             

Tip 3: Creëer ‘podcastvriendelijke’ visuals

Scroll jij door je tijdlijn met geluid aan? Natuurlijk niet! Het overgrote deel van alle social media content wordt zonder geluid afgespeeld. Maak je publiek bij het delen van een podcast daarom duidelijk dat het om een geluidsfragment gaat. Voeg bijvoorbeeld ondertiteling toe aan je visual of verwerk in je post een quote van je geluidsopname, zoals in deze tweet van de hitpodcast Serial of deze tweet voor de 1347 dagen podcast van KPMG. Handige tools als Canva en Stencil helpen je bij het ontwerpen van een visual met quote.

Een andere interessante manier om je podcast via social media onder de aandacht te brengen, is door middel van een audiogram. Hiermee creëer je een grafische geluidsweergave, waardoor je publiek sneller zal begrijpen dat het om audiocontent gaat. Kies een kort, triggerend fragment uit je podcast van ongeveer 15 seconden, voeg een afbeelding toe voor de achtergrond van je visual en verwerk de audiowave in een video-animatie. Ondersteun je animatie met ondertiteling en je teaser is compleet! Check ter inspiratie bijvoorbeeld deze post op Instragram van de Wie is de Mol? Podcast, of deze social post ter promotie van de Uitblinkers in Zaken podcast van Ziggo Zakelijk. Uit een A/B-test op social media van Headliner blijkt dat social posts met een audiogram meer dan vijf keer zoveel(!) verkeer opleveren dan een post met statische afbeelding. Bovendien was de cost per click (CPC) van het audiogram goedkoper dan de andere varianten uit de test.

Tip 4: Maak gebruik van (hash)tags voor je podcast

Gebruik relevante hashtags om je podcast te promoten via social media. Met name op Twitter en Instagram worden hashtags veel gebruikt om je content zichtbaarder en toegankelijker te maken voor gebruikers die zoeken op specifieke onderwerpen. Promoot je een podcast over ondernemerschap, maak dan bijvoorbeeld gebruik van de hashtag #ondernemen om zichtbaar te worden bij degenen die deze hashtag volgen of zoeken op deze hashtag. Let op: gebruik niet te veel hashtags. Uit onderzoek van HubSpot blijkt namelijk dat het engagement-ratio daalt bij Instagram-posts van meer dan vijf hashtags.

Wat wél werkt is het bedenken van een ‘branded hashtag’: een hashtag waarmee doelgroep de gedeelde content direct aan het merk kan associëren. Een bekend voorbeeld hiervan is #ShareACoke van Coca Cola. Heb je sprekers in je podcast die zelf veel volgers hebben op social media? Maak influencers van deze sprekers door ze te taggen! Grote kans dat zij de content vervolgens gaan delen op hun eigen kanalen. Maar ook hier geldt: tag met mate, want bij meer dan vijf tags keldert het engagement-ratio.

Tip 5: Profiteer van de juiste targeting opties

De mogelijkheden om de juiste doelgroep te bereiken via social media zijn eindeloos. Je kunt gemakkelijk selecties maken gebaseerd op demografische gegevens, zoals leeftijd en geslacht. Interessanter is om ook te targetten op bepaalde interesses, gedrag en connecties van social media gebruikers. Richt je je op mensen die werkzaam zijn binnen een bepaalde sector, of is de kans groot dat mensen met een bepaald functieniveau of een bepaalde functietitel jouw podcast gaan beluisteren? Dan is LinkedIn een geschikt distributiekanaal. Last but not least: volgens de Podcast Stats & Facts van PodcastInsights.com luistert ongeveer 70% van alle luisteraars via hun smartphone. Speel hier op in door op Facebook te targetten op mensen met mobiele apparaten, of door je content enkel weer te geven op smartphones.

* The State of the Podcast Report van Voxnest.

 

Door: Guido Leugering, adviseur PR & online marketing bij LVB.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken