[interview] Florence Schmit, Albelli: ‘Nieuwe identiteit helpt onze Europese groeistrategie’

  • Design
  • 18 nov 2016 @ 14:16
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Visual id

Producent van fotoproducten Albelli heeft een nieuwe visuele identiteit van de hand van VBAT. Deze rebranding is het gevolg van de pan-Europese groeistrategie van het Nederlandse e-commerce bedrijf. Albelli wil binnen vijf tot tien jaar uitgroeien tot dé e-commerce specialist op het gebied van fotoproducten in Europa. Zij zijn inmiddels actief in zeven Europese markten: Nederland, België, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Zweden en Noorwegen. In Zweden, Noorwegen en Groot-Brittannië opereert Albelli onder andere merknamen. Met de nieuwe visual identity hoopt het merk zich te positioneren als één herkenbare Europese speler. MarketingTribune sprak met CMO Florence Schmit.

Waar Albelli zich eerder op zowel de B2B- als de B2C-markt richtte, ligt de focus nu op de consument in de zeven landen waar zij actief zijn. De afgelopen twee jaar zijn de activiteiten ook uitgebreid van een pure fotoboekspecialist naar een bedrijf dat allerlei fotogerelateerde producten aanbiedt. Dat betekende grote investeringen in zowel software als apps. Aan het eind van dat traject vond Albelli het tijd worden voor een nieuwe identiteit. CMO Florence Schmit: ‘Met deze nieuwe identiteit beginnen we aan een nieuw, opwindend hoofdstuk van onze groeistrategie. De identiteit laat zien waar wij als bedrijf voor staan: avontuurlijk en optimistisch over onze toekomst. Het zorgt voor eenheid binnen het bedrijf en de problemen die we hadden met het managen van vier verschillende identiteiten binnen Europa behoren tot de verleden tijd. Het helpt ons onze Europese groeistrategie uit te voeren.’

Visitekaartje
Design is het visitekaartje voor Albelli. ‘Design laat zien waar je als merk voor staat en het onderscheidt je van je concurrenten. Met marketing probeer je mensen te raken, waardoor ze je herkennen en ze een beeld en gevoel van je merk krijgen. Design is hierin een belangrijke factor.’ In Zweden, Noorwegen en Groot-Brittannië opereert het bedrijf onder andere merknamen. Omdat respectievelijk Önskefoto, Fotoknudsen en Bonusprint in hun thuislanden een hoge naamsbekendheid hebben, is besloten deze merken niet te veranderen, maar onderdeel te laten worden van de nieuwe visual identity. ‘De merknamen zijn behouden, maar we hebben hetzelfde beeldmerk, lettertype en kleur doorgevoerd waardoor het een eenheid vormt.’

tekst gaat verder onder het beeld

Face to face
De keus voor VBAT was een makkelijke voor Albelli. ‘VBAT begreep al snel de complexiteit om van vier verschillende visuele identiteiten in zeven landen een geheel te vormen en begreep de richting die we op wilden. In dat proces hielden zij ook rekening met de concurrentie in al die landen, zodat onze identiteit uniek en onderscheidend zou zijn.’ Over de samenwerking niets dan lof van Schmit: ‘We hebben elkaar met regelmaat face to face ontmoet in een iteratief proces en konden snel schakelen.’

Trots
Albelli dacht hulp nodig te hebben van een externe consultant voor het implementeren van de visuele identiteit. ‘We hebben namelijk veel touch points, zoals site, sofware, verpakking et cetera. We constateerden echter al snel dat we dit best zelf konden doen en we hebben dan ook bewezen dat we goed in staat zijn om grote projecten te managen. Ik ben erg trots op het team. Het was hard werken, maar heeft veel voldoening gegeven.’

Concurrentie
Op Europees gebied is Cewe een concurrent. Zij opereren zowel onder hun eigen naam als als white label-partner in de B2B-markt, waarbij een partij onder hun eigen naam gebruik kan maken van de software van Cewe. Binnen Nederland zijn de grootste concurrenten Hema [Hema werkte tot zeer recent met de software van Albelli, red.] en Kruidvat, waarbij wij ons positioneren als de fotoproductenspecialist.’

Publiekscampagne
Albelli werkte samen met Achtung aan de nieuwe tv- en radiocampagne en de nieuwe tv-commercial is 17 november live gegaan. ‘Om ons meer te differentiëren van de concurrenten en onze visuele identiteit verder tot leven te brengen hebben we een totaal andere campagne gelanceerd dan wat we in het verleden deden. Om onze toppositie in de Europese markt verder uit te breiden, geloven we dat we moeten blijven innoveren. Dit geldt voor de producten die we aanbieden, de functionaliteiten van onze editors [software voor klanten, red.], maar zeker ook voor onze marketingactiviteiten.’
















De USP’s die Albelli binnen Europa hanteert zijn die van beste kwaliteit, 100% tevredenheidsgarantie en excellente service. ‘Per land kan wel verschillen op welke manier we de USP’s communiceren. Zo hebben we in Nederland een prijs gewonnen voor beste kwaliteit fotoboeken die we inzetten in onze communicatie.’

UX-designers
Albelli heeft uiteraard eigen UX-designers in huis. ‘We voeren voortdurend A/B-testen uit om de website te optimaliseren. Daarnaast willen we de mobiele ervaring zo optimaal mogelijk hebben voor onze klanten, wat resulteert in een full responsive website en het doorontwikkelen van onze app. Hierdoor kunnen mensen vanaf iedere device overal gemakkelijk fotoproducten maken.’


Florence Schmit





Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Meest gelezen

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken