[de werkplek van] Lauren van der Kolk, hoofd design Ace & Tate

[de werkplek van] Lauren van der Kolk, hoofd design Ace & Tate
  • Design
  • 12 okt 2018 @ 16:30
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Productdesign

In deel 8 Lauren van der Kolk, hoofd design bij brillenmerk Ace & Tate: 'Mijn team gaat lachen als ze dit lezen, maar ik zweer bij balans.'

Na acht jaar als freelance creative ging Van der Kolk in 2014 aan de slag voor het Nederlandse brillenmerk Ace & Tate: ‘Wat begon als de eerste fulltime designer op het hoofdkantoor, is uitgegroeid tot een team van zeven en we hebben nog steeds alles - van idee tot eindproduct - in eigen handen.’

Beschrijf je werkplek eens…

‘In ons eigen pand in Amsterdam werken ongeveer 140 man. Met al het winkelpersoneel erbij komen we op ruim 500 werknemers uit. Het pand heeft drie verdiepingen en elke verdieping is een grote open ruimte. Product Design zit op de eerste verdieping en werkt deels ook in een “creative space”, waar we vrij kunnen werken aan al onze ideeën, inspiratie, prototypes et cetera. Ook werk ik nauw samen met alle creative leads binnen het Creative Marketing Team. Je maakt mij het gelukkigst als ik bruggetjes mag bouwen tussen de verschillende creatieve afdelingen. We lunchen samen in de “social space”, een open ruimte met een eigen bar, picknicktafels en een pingpongtafel.’

Waar haal jij je inspiratie vandaan?

‘Als emotionele creatieveling vertrouw ik voor 100 procent op mijn onderbuikgevoel en als “ras-dyslect” haal ik mijn inspiratie uit kleuren, vormen en structuren en zelden uit woorden en tekst. Mijn team gaat lachen als ze dit lezen, maar ik zweer bij balans. Als iets scheef staat, niet gecompenseerd wordt of uit verhouding is, zie ik het meteen. Vooral in het ontwerpen van brillen is balans belangrijk. Een bril verandert iemands expressie en met een halve millimeter kun je van een "vrolijke” bril een "droevige” bril maken. Ik laat me ook inspireren door Lidewij Edelkoort en ik volg de modetrends, aangezien een bril een accessoire, zeker voor onze doelgroep.’

Welke doelgroep is dat dan?

‘20-40 jarigen die niet te veel willen betalen, maar wel goede kwaliteit en design verwachten. Uiteraard kijken we ook naar de niche markten, zoals de meer uitgesproken creatieven, the urban street style kids en de ouderen die behoefte hebben aan meer conservatieve brillen. Maar wederom is balans belangrijk: zorg voor een gebalanceerd aanbod, voor een grotere doelgroep.’

Ben je actief op social media?

‘Alleen Instagram: plaatjes kijken. Ik volg bijvoorbeeld trend forecaster Oltmans van Niekerk en ik wordt blij van mooie foto's. Daarnaast gebruik ik Pinterest om beelden op te slaan en snel weer terug te kunnen vinden. Ik lees ook stukken op BoF (Business of Fashion) en haal veel informatie en inspiratie uit The View.’

Waar ben je trots op?

‘Op wat we hebben bereikt met Ace & Tate. Op het feit dat we met z’n allen een succesvol merk hebben weten neer te zetten, met blije werknemers en blije klanten. De industrie is inmiddels zo veranderd, dat men het geaccepteerd heeft om je bril online te kopen.

Persoonlijk ben ik het meest trots op dat ik emotioneel gegroeid ben, ik kan inmiddels de rust vinden. Naast mijn creatieve kant heb ik mijzelf ook ontwikkeld in het commerciële, zakelijke denken. Ik ben zowel creatief als business minded en dat samen is denk ik een sterke combinatie waar ik trots op ben.’

www.aceandtate.com



Bekijk ook de werkplekken van:

7. Valeria Lanz, illustrator Festina Amsterdam
6. Myrthe Baeten, senior designer Reggs
5. Yvonne Eng, senior designer Design Bridge
4. Heidi Boersma van Guts&Glorious
3.Jantine Knijnenburg, brand designer bij Brandnew
2.Jaimy Hoogenhout, designer bij ProudDesign
1.Eva Verbeek, grafisch ontwerper bij Brum Design

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken