Opel Astra: de moderne Duitser die voor zich spreekt

Opel Astra: de moderne Duitser die voor zich spreekt
  • Design
  • 21 dec 2022 @ 04:56
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

De nieuwe Opel Astra hoeft totaal niet onder te doen voor welk merk of model dan ook. Dat is feitelijk de marketingboodschap die deze ‘eeuwige uitdager van de VW Golf’ heeft meegekregen. Dit ‘topdesign in een minimalistische vorm’ moet niet alleen de oudere achterban, maar vooral ook de jeugd gaan aanspreken.

Iedereen kent Opel, en iedereen kent de Astra, al is het maar omdat je opa, buurman of oom er in reed. Die legacy wordt door het merk uiteraard gekoesterd, maar de Astra is ook een exponent van de ‘moderne Duitser’ die nieuwe technologie stevig omarmt. En dit Opel-model zit bomvol nieuwe technische snufjes, zoals een intuïtieve human-machine interface. Terug te vinden in het zogeheten Pure Panel, een digitale cockpitomgeving die de klokken en het multimediadisplay in 2 schermen samenbundelt. Veel functies gaan via de aanraakschermen, maar gelukkig zijn de klassieke knoppen voor de meest gebruikte functies - zoals de klimaatregeling en de radio (!) – gewoon nog aanwezig. Het geheel oogt rustig en overzichtelijk.

Dat is volgens Thomas Schut, managing director Opel Nederland, ook de bedoeling. ‘Wat we nastreven is een detox van een overvloed aan mogelijkheden. We hebben een logische indeling van de systemen, zodat de bestuurder de weg niet kwijt raakt. Je moet plezier hebben in het autorijden, niet de hele tijd bezig zijn met zoeken en ingewikkelde processen.’

Minder

Less is more, luidt de duidelijke marketingboodschap, maar dat geldt niet voor het design, de kwaliteit, de prestaties en de prijs-kwaliteitverhouding, aldus Schut. ‘De Astra is een model second to none.

Deze auto kan elke competitie aan. Of het nou een VW Golf, de VW ID3 of een Mazda is, de Astra is een zeer complete wagen die in alle opzichten uitblinkt.

Het is een auto die de oudere generaties zeker ook nog zal aanspreken, die gaan we niet vergeten. Maar Opel moet ook nadrukkelijk naar de toekomst kijken en de jongere berijders overtuigen, vanuit zakelijk, maar zeker ook vanuit privé opzicht.’

Ook in de marketingaanpak is volgens Schut minder juist meer. In de campagne is bijvoorbeeld een reclamefilm gemaakt (zie onder dit bericht) waarin alleen de elektrische motor van de hybride Astra is te horen. Geen voice-over, geen muziek, puur het model zelf speelt de hoofdrol. Juist om te benadrukken aldus Schut dat het model voor zich spreekt. What you see is what you get, zeg maar.   

Media

Qua mediagebruik is in 2022 nog volop ingezet op de traditionele media zoals tv, radio en OOH, maar Schut benadrukt dat in 2023 de digitale aanwezigheid veel groter zal zijn. ‘We blijven nog wel op tv, maar iedereen weet dat dit volgend jaar veel duurder gaat worden vanwege de verhoogde media-inkooptarieven en dat veel mensen afhaken en niet meer lineair kijken.

Wij willen meer kunnen meten, dus hoeveel mensen kijken nu echt, en dat is met digitaal nu eenmaal effectiever en ook goedkoper te doen.

In dat opzicht geldt ook voor media-inzet: minder is meer.’ Bovendien benadrukt hij dat steeds meer mensen een auto online gaan kopen. Ook die customer journey zal menig klant gaan verrassen, aldus Schut. ‘De online service van Opel zal ongeëvenaard zijn. Dat wordt een belangrijke USP van ons.’

Reactie van de redactie

Wat vinden we van het model?

We zijn zeer aangenaam verrast. Zou het komen door het imago? Dankzij dit fraaie design sluit het merk definitief aan bij de moderne tijd wat ons betreft. De zogenoemde Vizor – het front dat logo en koplampen in een soort Batman achtig masker samenvat – is prachtig en geeft de auto een stoer uiterlijk. De cockpit is oogstrelend en alles werkt snel en makkelijk. De auto zelf rijdt soepel, het zitcomfort is prettig en de elektromotor zorgt voor een extra opsteker. Mooiste feature: de adaptieve Intelli-Lux Led koplampen met 168 Led-elementen. Kom je altijd veilig mee thuis.

Wat vinden we de marketingaanpak?

Publicis Media Group legt samen met Opel NL de strategische aanpak van de campagne vast. De slogan Speaks for itself is in combinatie met de reclamefilm wat ons betreft een geweldige vondst. Laat het product voor zich spreken en de kijker op die manier overtuigen. Indrukwekkend hoe de marketingstrategie rondom dit centrale thema is uitgewerkt. Opel heeft met deze nieuwe Astra en de marketing ervan een belangrijk punt gemaakt: genoeg badinerend over het merk gedaan, kom maar op!

Openingsbeeld: ZuiverBeeld

 

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken