Boek Blokker belicht historie 'huishoudwinkel in crisistijd'
- Food-en-retail
- 13 jul 2017 @ 09:12
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - WinkelenDesignonderzoekMarketing
- 13 jul 2017 @ 09:12
- Redactie Food en Retail
Journalist Bas Nieuwenhuijsen, die werkt voor ANP, NOS, Aether, Spreek’buis en VGOmedia Magazine en mediaondernemer Richard Otto van Tens Media, die eerder de bestsellers 'Verdwenen Merken' en 'Vroom & Dreesmann' schreven, hebben een nieuw boek uit: over Blokker ditmaal. De heren willen met dit boek 'inzicht geven in de rijke geschiedenis van deze oerhollandse winkelketen'.
In 1936, midden in de grootste economische crisis van de vorige eeuw, balanceerde het bedrijf van Jacob Blokker op de rand van de afgrond. Hij had zulke zware schulden, dat zijn zoon Albert uit Nederlands-Indië moest terugkomen om met zijn eigen geld de zaak van zijn vader te redden.
Blokker groeide uit tot een winkelketen en had weinig last van de economische recessie van de jaren tachtig. Onder leiding van rasondernemer Jaap Blokker groeide het winkelconcern explosief en nam het eind jaren tachtig diverse bekende winkelketens over, waaronder Casa, Hoying, Leen Bakker en Xenos. De ‘Goedkoope IJzer & Houtwinkel’ die oprichter Jacob in 1896 de dag na zijn huwelijk had geopend, was een internationaal imperium geworden.
Na de economische recessie van 2008 en het overlijden van Jaap Blokker verkeert het bedrijf nu opnieuw in crisis. De Blokker-winkels zijn na een miljoenen investering door de familie gerestyled, maar lijden fors verlies. Het concern krimpt in: van de zeven winkelformules blijft alleen Blokker over en duizenden medewerkers verliezen hun baan. Zal Blokker deze crisis te boven komen, of komt er een einde aan het succesverhaal van deze familiedynastie in huishoudelijke artikelen? Behalve dit platform van MarketingTribune dat u nu leest, beoogt ook het boek 'Blokker: Huishoudwinkel in crisistijd' daarop een antwoord te geven. Vanaf nu is dit boek over de turbulente geschiedenis én de huidige situatie van Blokker te koop, melden de auteurs. Voor retailmarketeers met historische belangstelling een mooie aanschaf.
(PvWK)
Blokker: Huishoudwinkel in crisistijd
> Te koop bij oa AKO, Bol.com, Bruna en Libris/Blz.
> Paperback met illustraties (112 pagina's)
> ISBN 9789082367669
> Prijs €15,95
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- winkelconcern
- Vroom & Dreesman
- ANP
- Spreek’buis
- bekend
- Jaap Blokker
- mediaondernemer
- VGOmedia Magazine
- winkelketens
- Aether
- Bas Nieuwenhuijsen
- Blokker Holding
- NOS
- Richard Otto
- Tens Media
- Verdwenen Merken
- bestseller
- explosief
- Blokker
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Sophie Vermolen van Westland Salades: 'Grootste misverstand is...
- [marketeer 206] Anne en Esther Vedder - founders Vedder & Vedder
- Lidl lanceert twee nieuwe campagnes
- Het nieuwe VanMoof mobiliseert gepasseerde oude klant
- Ochama bezorgt binnen het uur in Amsterdam
- [onderzoek] Zes op tien Nederlanders wil seizoensvoedsel eten...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Guaraná Antarctica sponsort 40ste... 26-07-2024
- Wehkamp.nl doet nieuwe poging in... 26-07-2024
- [marketeer 207] Brenda Smith - cmo... 26-07-2024
- Jumbo lanceert als eerste super... 25-07-2024
- Blue Band mag naam 'Roombeter' niet... 24-07-2024
- CBL-supermarkten willen per 2030 de... 24-07-2024
MarketingTribune Events
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing