'We houden bij Action rekening met een tweede lockdown'
- Food-en-retail
- 19 jun 2020 @ 08:54
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MarketingInterview
- 19 jun 2020 @ 08:54
- Redactie Food en Retail
Sinds twee jaar is Hajir Hajji (39) commercieel directeur en zetelt ze als enige vrouw in het zeskoppige bestuur van koopjesketen Action. Zij heeft spijt van haar eerdere brief aan leveranciers maar sluit een tweede lockdown -met nieuwe maatregelen- niet uit.
Wekenlang was Action de kop van Jut in de media omdat Hajir in de eerste crisisweek, op 17 maart 2020 aan de Action-leveranciers per brief aankondigde dat de betalingstermijn door de retailer naar 90 dagen zou worden verlengd, memoreert Het FD in een interview met de topvrouw, die zelf ooit als vakkenvuller bij Action begon.
Onderzoeksjournalist Jeroen Smit zei in actualiteitenprogramma Jinek naar aanleiding van deze brief dat in een crisis ‘de leiders zich van de losers onderscheiden’. Quote-hoofdredacteur Sander Schimmelpenninck noemde in een Volkskrant -column de actie ‘schofterig’, waarbij hij Action omdoopte in ‘de frikandel van de retail’ .
Map Oberndorff van het FD vraagt haar nu:
Voelde u zich als ondertekenaar van de brief persoonlijk geraakt door al die ophef?
‘Ja, natuurlijk! Het was al zo’n onzekere periode, waarin we ook nog allemaal in dat thuiswerken onze draai moesten vinden. Deze ophef kwam er nog overheen.’ Haar stem trilt enigszins: ‘Die opmerking van Schimmelpenninck deed me nog het meest. Zo laag spreken over onze klanten en het bedrijf waarvoor ik sta raakt me enorm.’
FD: Hebt u wel begrip voor de kritiek op de verlengde betalingstermijn?
‘Ik begrijp dat mensen het te snel vonden en ook dat we mkb’ers erbuiten hadden moeten houden. Achteraf denk ik dat we het anders hadden kunnen aanpakken. We hadden ons meer tijd moeten gunnen en alleen grote leveranciers moeten selecteren. In plaats van een brief te sturen, hadden we ze moeten bellen. Overigens hebben we nu ook iedereen gebeld en als dat nodig was een uitzondering gemaakt. Maar het principe staat wat mij betreft nog steeds.’
FD: Dus bij een volgende lockdown kan een deel van uw leveranciers opnieuw met een verlengde betalingstermijn te maken krijgen?
Ongemakkelijk lachje: ‘Tja, dat vind ik een lastige. We houden wel rekening met een tweede lockdown in het najaar. Ik zou dan heel bewust nadenken over de stappen, voordat we die zetten. Maar ik kan het inderdaad niet uitsluiten.’
(bron: FD, 12/6/'20) Lees het gehele interview hier verder
Lees ook: Action viert 1000ste winkel - marketing acties rond mijlpaal
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing