Grolsch Puur Weizen vanaf nu verkrijgbaar in iconische bruine beugelfles

Grolsch Puur Weizen vanaf nu verkrijgbaar in iconische bruine beugelfles
  • Food-en-retail
  • 10 mrt 2021 @ 13:36
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFood

Voortaan is Grolsch Puur Weizen alleen nog verkrijgbaar in de iconische bruine beugelfles. Het bijzondere brouwproces, het eigen schenkritueel en de rijke historie maken Weizen zeer interessant volgens de brouwerij.

Weizen wint de laatste jaren internationaal flink aan populariteit wint. Volgens de Enschedese brouwer komt dit bekroonde bier het beste tot zijn recht in de karakteristieke bruine beugelfles, daarom heeft de brouwerij besloten te stoppen met verkoop in de 30cl fles.

Iconische fles voor winnend Weizenbier
Brouwmeesters Guy Evers, Marc Janssen en zijn vader Hennie Janssen brouwden het eerste Weizenbier voor Grolsch in 2005, tijdens de opening van de proefbrouwerij. ‘We kozen voor Weizen omdat een Duitse brouwmeester ons vertelde dat alleen Duitsers in staat waren een goede Weizen te brouwen. Voor de opening waren driehonderd Duitse brouwers uitgenodigd. Zij konden niet geloven dat wij zo’n mooie Weizen hadden gebrouwen’, aldus Marc Janssen. Ook bij de rest van Nederland viel het bier in de smaak en in 2007 won het bier een hoofdprijs bij de World Beer Award voor beste tarwebier ter wereld. Juan Pérez Nijhuis - Brand Manager Grolsch Speciaalbier - is trots op de vernieuwde introductie: ‘Grolsch Puur Weizen is een bier dat onze iconische beugelfles absoluut verdient. Het formaat van de fles past goed bij de Duitse Weizen stijl. Maar nog belangrijker: het bijzondere schenkritueel dat zorgt voor een optimale smaakbeleving kan met de beugelfles perfect uitgevoerd worden’. 

Plop, rol, schenk 
Weizen staat bekend om zijn troebele kleur en zachte, frisse smaak. Het bier krijgt deze troebele kleur door de gist die nog aanwezig is in het bier. Om ervoor te zorgen dat het bier goed wordt uitgeschonken met voldoende gist in het bier, is een speciaal schenkritueel nodig: ploppen, rollen en schenken. Hierbij moet meer dan de helft van het bier voorzichtig uit de fles worden geschonken, waarna de beugelfles gesloten wordt. De fles moet vervolgens voorzichtig heen en weer gerold worden op tafel. Het resterende bier kan nu met de losgekomen gist en eiwitten in het glas worden geschonken, met als resultaat een optimale smaakbeleving. ‘Aan de receptuur van het bier is niets gewijzigd, maar door het bier juist uit te schenken komt de smaak wel beter uit’, aldus Pérez Nijhuis.

Weizen is geen witbier
Weizen is een bovengistend tarwebier met een krachtige niet-zoete, vol frisse smaak. Het wordt volgens het Reinheitsgebot gebrouwen met water, mout, gist en hop. De brouwtechniek van Weizen kwam begin 14e eeuw via Bohemen naar Beieren. Daar vindt dit speciaalbier zijn oorsprong. Om de naam Weizen - Duits voor ‘tarwe’ - te mogen dragen, moet het bier voor minimaal de helft uit tarwemout bestaan. Grolsch verhoogde dit percentage naar 60 procent om tot de gewenste smaak te komen. In tegenstelling tot een witbier mogen er aan een Weizenbier geen kruiden en specerijen worden toegevoegd. De typische fruit- en kruidnagelgeuren zijn te danken aan de Weizen gist. 

Verkrijgbaarheid
De komende weken stroomt de Grolsch Puur Weizen in beugelfles de winkels in en het product zal binnen enkele weken alleen nog in de bruine beugelfles (45cl.) verkrijgbaar zijn. Het bier is ook verkrijgbaar van de tap, zodra de horecagelegenheden weer open mogen. De Grolsch Weizen 0.0% wordt niet in beugelfles uitgebracht en blijft verkrijgbaar in de 30cl. fles. 
(PvWK)

Over Grolsch
'Koninklijke Grolsch N.V. is een onderneming met een historie die teruggaat tot het jaar 1615. Grolsch behoort daarmee tot één van de oudste en meest succesvolle brouwerijen van Nederland en is actief op zowel de Nederlandse- als een groot aantal internationale drankenmarkten. Koninklijke Grolsch biedt een brede portfolio van merken en bierstijlen zoals Grolsch Premium Pilsner, Grolsch 0.0%, de Grolsch speciaalbieren, Grolsch Radler, De Klok, Kornuit, Peroni, Meantime, Asahi Super Dry en Grimbergen. Sinds 2004 is Grolsch gevestigd in een moderne brouwerij in Enschede en sinds 11 oktober 2016 is Koninklijke Grolsch een dochteronderneming van Asahi Group Holdings.'

(bron: Grolsch)

Over Asahi 
Asahi Group Holdings is een internationaal opererende Japanse onderneming met een portfolio bestaande uit bier, sterke dranken, frisdranken en voeding. Asahi streeft ernaar nieuwe waarden te creëren om indrukwekkende momenten te delen met mensen over de hele wereld. Asahi (‘rijzende zon’) is in 1889 gestart als Osaka Beer Brewing Company door Komakichi Torii met het doel om een origineel Japans bier te brouwen. In 1987 werd Asahi Super Dry geïntroduceerd, hetgeen de groei van Asahi in zowel Japan als op de internationale markten enorm heeft versterkt. Asahi is marktleider in Japan, heeft een sterke positie op vele internationale markten en is actief in het uitbouwen van deze internationale positie. Meer informatie klik hier.'
(bron: Asahi)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken