Nederlandse zuivel- en vleesmerken toch betrokken bij ontbossing
- Food-en-retail
- 29 nov 2021 @ 08:21
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MVODoelgroepen
- 29 nov 2021 @ 08:21
- Redactie Food en Retail
Nederlandse bedrijven zijn volgens Milieudefensie betrokken bij sojahandel die verband houdt met ontbossing in Brazilië. Prominente klanten onder meer: Vion en zuivelmerk FrieslandCampina.
De milieuorganisatie volgde sojaschepen naar veevoerfabrikanten en traceerde boeren die hun voer afnemen.
Hoewel het hier om soja gaat met het duurzaamheidscertificaat RTRS (Round Table of Responsible Soy), is dit geen garantie dat er geen bos gekapt is voor de teelt ervan, volgens NRC. Milieudefensie bepleit een wettelijke ‘klimaatplicht’ die bedrijven verantwoordelijk maakt voor de hele productieketen.
Milieudefensie volgde via een online trackingsysteem bijna dertig schepen met soja. Zo was te zien dat het Amerikaanse bedrijf Bunge via de haven van Amsterdam soja binnenhaalt en naar Nederlandse veevoerbedrijven vervoert. Milieuorganisatie Mighty Earth houdt Bunge op basis van satellietbeelden en gps-tracking verantwoordelijk voor minimaal 60.000 hectareontbost of kaalgemaakt land. Dit speelt vooral in de Cerrado, het Braziliaanse savannegebied dat extra bedreigd wordt door sojaboeren omdat er een minder groot deel van de natuur beschermd wordt dan in de Amazoneregio. Vion en FrieslandCampina, twee bedrijven die onder andere zo te zien de soja afnemen, zijn prominente foodmerken in Nederland en daar buiten. Lees hier verder.
(bronnen: Milieudefensie en NRC, foto: Boudhayan Bardhan / Unsplash)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- regenwoud
- zuivelmerk
- vega
- ongezond
- FrieslandCampina.
- vlees
- soja
- milieuorganisatie
- indirect
- melk
- merk
- mvo
- generaties
- sojaschepen
- schade
- planeet
- Milieudefensie
- Vion
- blamage
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- Albert Heijn introduceert vernieuwd kant-en-klaar assortiment...
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- Goeiezaak richt The Culinary Agency op voor horecaketens
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel merk Let’s Go Mobile
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up... 07-05-2025
- Grolsch lanceert Feestweizen voor... 07-05-2025
- TikTok-campagne Spar speelt in op... 07-05-2025
- Desperados zoekt 'Head of Latin vibe'07-05-2025
- Eerste Statiegeld Retourshops open... 05-05-2025
- Goeiezaak richt The Culinary Agency... 02-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management