Nederlandse zuivel- en vleesmerken toch betrokken bij ontbossing
- Food-en-retail
- 29 nov 2021 @ 08:21
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MVODoelgroepen
- 29 nov 2021 @ 08:21
- Redactie Food en Retail
Nederlandse bedrijven zijn volgens Milieudefensie betrokken bij sojahandel die verband houdt met ontbossing in Brazilië. Prominente klanten onder meer: Vion en zuivelmerk FrieslandCampina.
De milieuorganisatie volgde sojaschepen naar veevoerfabrikanten en traceerde boeren die hun voer afnemen.
Hoewel het hier om soja gaat met het duurzaamheidscertificaat RTRS (Round Table of Responsible Soy), is dit geen garantie dat er geen bos gekapt is voor de teelt ervan, volgens NRC. Milieudefensie bepleit een wettelijke ‘klimaatplicht’ die bedrijven verantwoordelijk maakt voor de hele productieketen.
Milieudefensie volgde via een online trackingsysteem bijna dertig schepen met soja. Zo was te zien dat het Amerikaanse bedrijf Bunge via de haven van Amsterdam soja binnenhaalt en naar Nederlandse veevoerbedrijven vervoert. Milieuorganisatie Mighty Earth houdt Bunge op basis van satellietbeelden en gps-tracking verantwoordelijk voor minimaal 60.000 hectareontbost of kaalgemaakt land. Dit speelt vooral in de Cerrado, het Braziliaanse savannegebied dat extra bedreigd wordt door sojaboeren omdat er een minder groot deel van de natuur beschermd wordt dan in de Amazoneregio. Vion en FrieslandCampina, twee bedrijven die onder andere zo te zien de soja afnemen, zijn prominente foodmerken in Nederland en daar buiten. Lees hier verder.
(bronnen: Milieudefensie en NRC, foto: Boudhayan Bardhan / Unsplash)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Vion
- vlees
- sojaschepen
- regenwoud
- melk
- ongezond
- indirect
- planeet
- vega
- mvo
- blamage
- milieuorganisatie
- FrieslandCampina.
- schade
- merk
- Milieudefensie
- generaties
- zuivelmerk
- soja
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing