Ilja Gort geeft wijnstokje door aan zoon

Ilja Gort geeft wijnstokje door aan zoon
  • Food-en-retail
  • 7 dec 2021 @ 08:30
  • 26624 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Het is 27 jaar geleden dat Ilja Gort een vervallen château kocht. Vele spannende en succesvolle wijnjaren later gaat er nu het een en ander veranderen: Ilja gaat zich bezighouden met een nieuwe tv-serie en het schrijven van romans, zoon Klaas neemt officieel het wijnstokje over.

Klaas Gort heeft nu de dagelijkse leiding op het chateau. De naam Château La Tulipe van Ilja en Klaas Gort wordt gewijzigd naar Château Gort & Gort. Onder het motto ‘Terug naar de natuur’, focussen vader en zoon zich op het pure, kleinschalige wijnmaken, waarbij duurzaamheid en kwaliteit centraal staan. De nieuwe wijnen van Château Gort & Gort zijn vanaf deze maand verkrijgbaar.

Klaas (31) is opgegroeid op het château en werkt er inmiddels tien jaar. Hij kent er elke wijnstok, elke boom en elke steen. Hij bestuurt het château en runt, samen met zijn vriendin Meriam, ook de kasteel-B&B. 

Ilja Gort: 'Mijn grote droom toen ik dit château kocht in 1994, was een wijn maken van Grand Cru-niveau. Dat is een heel eind gelukt, maar door de klimaatverandering krijgen we in Bordeaux steeds vaker te maken met extreme droogte, hevige hoosbuien en onverhoedse nachtvorst. Om deze risico’s te beperken, hebben we er een jaar of tien geleden voor gekozen om wijngaarden te pachten in Zuid-Frankrijk en Spanje voor de merken Slurp en Tulipe. Dat werd een groot succes, maar succes brengt ook veel extra werk mee en ons bedrijf werd groter en groter. Door het verkleinen van ons bedrijf kunnen Klaas en ik ons beter concentreren op datgene waar alles mee begint: gezonde druiven. Daartoe gaan we terug naar de natuur.'

Verkleinen van het bedrijf en druivenbladvretende rupsen
Klaas Gort gaat nog een stapje verder: 'We rooien een deel van onze wijngaarden en herplanten die met bomen en struiken voor gezonde biodiversiteit. Elke dag zijn we in de wijngaard om de ontwikkelingen te observeren. Heerlijk in de natuur, lekker met onze handen in de aarde wroeten, dichtbij de druiven en dicht op de huid van de wijn. Onkruidbestrijders? Nooit van mijn leven! Integendeel: we laten gras groeien tussen de wijnranken en prachtige bloemen en wilde kruiden. Maaien doen we pas nadat alles zich heeft kunnen uitzaaien, zodat we elk jaar meer bloemen krijgen. Zo zijn de druiven sterk genoeg om zichzelf te verdedigen tegen ziekten en agressieve insecten. Met druivenbladvretende rupsen en andere narigheid wordt afgerekend door de koolmezen en spreeuwen en allerlei andere vogels voor wie de wijngaard één groot openluchtfestival is. Overjarige wijngaarden die rooien we, maar we planten ze pas opnieuw in nadat de grond vier jaar lang heeft kunnen verwilderen, zodat de aarde de tijd krijgt om weer tot rust te komen. Dit alles heeft ertoe geleid dat de biodiversiteit is teruggekomen, dat nu overal in de wijngaard wilde bloemen en kruiden groeien. Tijm, oregano, rozemarijn, wilde knoflook, noem maar op.'

'Ja', beaamt Ilja; 'Ik ben er trots op en blij mee. Want het resultaat is een mooie, zachte wijn, met een verrukkelijke volle smaak. Of je die kruiden terugproeft in de wijn laten we graag ter beoordeling aan de wijnliefhebbers, maar één ding is zeker: het is beter voor het milieu en het helpt de gezondheid van de aarde voor toekomstige generaties. Dankzij die gezonde wijngaard kunnen we terug naar het natuurlijke karakter van de wijn. En haar échte smaak ontdekken. We produceren minder wijn, maar wel betere, want we willen een wijn maken met het niveau van een Grand Cru. Een wijn, zo lekker, dat je er het liefst je hele kelder mee vol zou willen gooien. Nou, dat kan, want Albert Heijn die al 25 jaar exclusief al onze wijn distribueert, blijft dat ook doen voor de Gort & Gortwijn.'

Gort & Gort hebben de merken Tulipe en Slurp uit handen gegeven aan hun Franse partner Cordier, die de exploitatie voortzet. Onder het nieuwe label Gort & Gort produceren Ilja & Klaas alleen nog: de Zero, de Prestige (Sauvignon blanc en Merlot) en hun liefdeswijn; de prijswinnende Château Gort & Gort Bordeaux Supérieur. De Gort & Gort wijnen blijven exclusief verkrijgbaar bij Albert Heijn en Cordier-dochter Oud Reuchlin & Boelen.



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken