Onderzoek: uitgaven in restaurants 79% hoger

  • Food-en-retail
  • 10 jun 2022 @ 10:43
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Consumentenbestedingen zijn de afgelopen twee jaar aan flinke veranderingen onderhevig. Nu Nederlanders weer uit eten kunnen, geven zij volgens een onderzoek van Mastercard 79% meer uit in restaurants, terwijl op boodschappen met 16% wordt bezuinigd.

In totaal geven consumenten vergeleken met vorig jaar 12% minder uit in online winkels en 5% minder in fysieke winkels.

Vergeleken met vóór de pandemie liggen de bestedingen zowel online (+22%) als fysiek (+2%) hoger. Dit blijkt uit de Mastercard SpendingPulse, wat inzicht biedt in nationale retailuitgaven in mei 2022, ten opzichte van mei 2021 en 2019.

Consumenten weer liever uit dan thuis

Terwijl veel andere Europeanen meer aan hun boodschappen uitgeven, blijken vooral Nederlanders hier flink op te bezuinigen. Ook bezuinigen Nederlanders op elektronica (-23%) en meubilair (-27%).

De grootste groei wordt gezien in de hotels (+104%) en restaurants (+79%). Deze explosieve groei volgt volgens Mastercard logischerwijs uit de inhaalvraag na de pandemie, en ligt hiermee ook hoger dan het pre-pandemisch niveau, respectievelijk 29% en 2%. We besteden ook graag weer extra aandacht aan ons uiterlijk, blijkt uit een toename van 7% aan kledingbestedingen ten opzichte van vorig jaar.

12% minder online, 5% minder in winkels

Vooral in online winkels spenderen Nederlanders minder, waar uitgaven met 12% zijn afgenomen. De ongekende groei die e-commerce tijdens de pandemie maakte lijkt daarmee inmiddels te stagneren, al ligt het online uitgavenniveau nog steeds hoog ten opzichte van vóór de pandemie in 2019 (+22%). Fysieke retailuitgaven namen in Nederland met 5% af, en komen hiermee 2% hoger uit ten opzichte van 2019.

‘De Nederlandse consument beweegt mee met ontwikkelingen in de economie en maatschappij,’ aldus Jan-Willem van der Schoot, Country Manager bij Mastercard Nederland. ‘We zien dat consumenten weloverwogen keuzes maken en het afgelopen jaar bewust minder zijn gaan uitgeven aan bijvoorbeeld spullen en boodschappen, maar meer aan etentjes en overnachtingen. Door dergelijke verschuivingen nauwlettend in de gaten te houden, helpen we bedrijven en overheden om de consument van vandaag beter te begrijpen, en te voldoen aan hun alsmaar veranderende behoeften.’

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken