Onderzoek: uitgaven in restaurants 79% hoger
- Food-en-retail
- 10 jun 2022 @ 10:43
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 10 jun 2022 @ 10:43
- Sjaak Hoogkamer
Consumentenbestedingen zijn de afgelopen twee jaar aan flinke veranderingen onderhevig. Nu Nederlanders weer uit eten kunnen, geven zij volgens een onderzoek van Mastercard 79% meer uit in restaurants, terwijl op boodschappen met 16% wordt bezuinigd.
In totaal geven consumenten vergeleken met vorig jaar 12% minder uit in online winkels en 5% minder in fysieke winkels.
Vergeleken met vóór de pandemie liggen de bestedingen zowel online (+22%) als fysiek (+2%) hoger. Dit blijkt uit de Mastercard SpendingPulse, wat inzicht biedt in nationale retailuitgaven in mei 2022, ten opzichte van mei 2021 en 2019.
Consumenten weer liever uit dan thuis
Terwijl veel andere Europeanen meer aan hun boodschappen uitgeven, blijken vooral Nederlanders hier flink op te bezuinigen. Ook bezuinigen Nederlanders op elektronica (-23%) en meubilair (-27%).
De grootste groei wordt gezien in de hotels (+104%) en restaurants (+79%). Deze explosieve groei volgt volgens Mastercard logischerwijs uit de inhaalvraag na de pandemie, en ligt hiermee ook hoger dan het pre-pandemisch niveau, respectievelijk 29% en 2%. We besteden ook graag weer extra aandacht aan ons uiterlijk, blijkt uit een toename van 7% aan kledingbestedingen ten opzichte van vorig jaar.
12% minder online, 5% minder in winkels
Vooral in online winkels spenderen Nederlanders minder, waar uitgaven met 12% zijn afgenomen. De ongekende groei die e-commerce tijdens de pandemie maakte lijkt daarmee inmiddels te stagneren, al ligt het online uitgavenniveau nog steeds hoog ten opzichte van vóór de pandemie in 2019 (+22%). Fysieke retailuitgaven namen in Nederland met 5% af, en komen hiermee 2% hoger uit ten opzichte van 2019.
‘De Nederlandse consument beweegt mee met ontwikkelingen in de economie en maatschappij,’ aldus Jan-Willem van der Schoot, Country Manager bij Mastercard Nederland. ‘We zien dat consumenten weloverwogen keuzes maken en het afgelopen jaar bewust minder zijn gaan uitgeven aan bijvoorbeeld spullen en boodschappen, maar meer aan etentjes en overnachtingen. Door dergelijke verschuivingen nauwlettend in de gaten te houden, helpen we bedrijven en overheden om de consument van vandaag beter te begrijpen, en te voldoen aan hun alsmaar veranderende behoeften.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- Goeiezaak richt The Culinary Agency op voor horecaketens
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up in Amsterdam
- Eerste Statiegeld Retourshops open in Rotterdam en Amsterdam
- Magnum breidt uit met utopia-smaken
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Kruidvat rolt DOOH-netwerk uit in... 14-05-2025
- [onderzoek] Bezoekersaantal koffie-... 14-05-2025
- Bloomon en Fastned verrassen met... 12-05-2025
- Magnum breidt uit met utopia-smaken 09-05-2025
- Kookboek Porsche viert Nederlands... 09-05-2025
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up... 07-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management