Onderzoek flitsbezorging: onmisbaar of verbieden?
- Food-en-retail
- 28 nov 2022 @ 16:07
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 28 nov 2022 @ 16:07
- Sjaak Hoogkamer
Hoewel veel Nederlanders blij zijn met de snelle boodschappen bezorgservice geldt dat niet voor iedereen. In sommige steden overweegt de politiek zelfs om flitsbezorging te verbieden. Eén op de drie Nederlanders (33%) zegt dit een positieve ontwikkeling te vinden.
Daarentegen geeft bijna één op de drie Nederlanders die weleens gebruik maakt van flitsbezorging (32%) aan dat flitsbezorging voor hen in (zeer) grote mate onmisbaar is. Maar hoe zit het verder met de bekendheid, populariteit en het gebruik van de dienst? Dat blijkt uit de derde meting van de Markteffect Flitsbezorger Monitor.
Driekwart van de Nederlanders (74%) is bekend met het principe ‘flitsbezorging’. De bekendheid is daarmee afgenomen ten opzichte van de vorige meting (mei 2022: 82%). Toch is er sinds de eerste meting nog steeds een flinke stijging te zien. In december 2021 was de bekendheid namelijk 50%. De bekendheid is het hoogst onder jongeren van 18 tot en met 34 jaar.
Bijna één op de zeven (16%) Nederlanders heeft wel eens gebruik gemaakt van flitsbezorging en 63% van hen verwacht de bezorgservice in de toekomst vaker te gaan gebruiken. Het aandeel dat verwacht vaker gebruik te maken, is licht gedaald ten opzichte van de vorige meting (-2%). Van de Nederlanders die momenteel nog geen gebruik maken van flitsbezorging, gaat 14% dat in de toekomst waarschijnlijk of zeker wel doen.
Triggers voor gebruik bezorgdienst
Drie op de vijf Nederlanders (61%) die weleens gebruik maken van flitsbezorging of dat in de toekomst eventueel gaan doen, laten zich (zeker) wel door een aantrekkelijke aanbieding beïnvloeden als het gaat om de kans dat zij een aankoop via flitsbezorging doen.
Daarnaast geeft bijna drie op de vijf (59%) aan dat beschikbare kortingscodes (zeker) wel invloed hebben op de kans dat ze iets via flitsbezorging bestellen. Zo geeft zelfs 27% van de gebruikers aan zeker iets te bestellen wanneer er een aantrekkelijke aanbieding is.
Wat er voornamelijk gekocht wordt, zijn de vergeten boodschappen (50%), avondmaaltijden (37%) en snacks (33%). Onder de vergeten boodschappen valt datgene je snel nodig hebt en waarvan je dacht dat je het in huis had.
Bekendheid en gebruik
De top 3 bekendste dienstverleners blijft gelijk, namelijk 1. Gorillas (56%), 2. Flink (53%) en 3. Getir (25%). Echter is de bekendheid van Gorillas met 5% gedaald ten opzichte van de vorige meting, Flink is gelijk gebleven en Getir is met 1% toegenomen.
Bijna één op de tien (7%) van de Nederlanders die gebruik maken van flitsbezorging, gebruikt het dagelijks. De bezorgservice wordt voornamelijk gebruikt door mannen en jongeren van 18 tot en met 34 jaar.
Ondanks dat Gorillas de meest bekende flitsbezorgdienst is, wordt Flink het meest gebruikt. Een ruime meerderheid (57%) heeft wel eens gebruik gemaakt van Flink, ten opzichte 47% van Gorillas en 23% van Getir. Onder de gebruikers is de voornaamste reden om er gebruik van te maken ‘het gemak’ (50%). Onder de niet-gebruikers is de voornaamste reden om er geen gebruik van te maken dat er een supermarkt in de buurt is (42%).
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Blue Band start 'Skip the Cow'- campagne, AH verwijdert...
- [column] Upfield glijdt hard onderuit met botervariant
- [marketeer 196] Patrick Kuijsters - director Branding...
- FonQ en Naduvi bundelen krachten
- Feministisch bier overtreedt 50 wetten
- CMO Beemster Kaas, Nicole van Gorp: Het is moeilijker om de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
- Beter Bed: 'Gooi je telefoon de... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing