Helft Nederlanders wil minder vlees en vis eten
- Food-en-retail
- 2 mrt 2023 @ 09:46
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodConcepten
- 2 mrt 2023 @ 09:46
- Peter van Woensel Kooy
De helft van de Nederlanders wil minderen in hun vlees- en visconsumptie, blijkt uit recent onderzoek* van HelloFresh. Om Nederlanders een duwtje in de juiste richting te geven, gaat de maaltijdboxleverancier een samenwerking aan met De Vegetarische Slager.
Vanaf 4 maart 2023 kunnen klanten de hele maand maart vier recepten met plantaardig vlees van De Vegetarische Slager, zoals vegan Kipstuckjes, in hun maaltijdbox kiezen. Dit is het startsein van een langdurige samenwerking.
Vegetarisch eten in de lift
'Het is erg goed om te zien dat we bewuster worden van onze vleesconsumptie. Dat steeds meer Nederlanders vaker vegetarisch willen eten, blijkt ook al een tijd uit de inzichten die wij van onze klanten krijgen', vertelt Iris van der Haagen, receptontwikkelaar bij HelloFresh. 'We zien dat vegetarische recepten of recepten met vleesvervangers steeds meer worden besteld. Het afgelopen jaar waren de vegetarische recepten zelfs de meest gekozen receptcategorie.'
Stukje vlees op het bord onmisbaar?
Voor veel Nederlanders blijft een stukje vlees bij de maaltijd onmisbaar (60%). Bij drie op de vijf (61%) is het zelfs een vanzelfsprekendheid, blijkt uit het onderzoek. Toch geeft de helft van de Nederlanders aan minder vlees te willen eten. Maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Nederlanders ervaren nog veel barrières als het aankomt op vegetarisch eten.
Nederlander wil niet inleveren op smaak
Vier op de tien vindt het moeilijk om vegetarisch te koken en een iets groter aandeel (44%) vindt het lastig om inspiratie te vinden voor gerechten zonder vlees. Ruim twee op de vijf denkt daarbij dat er ingeleverd moet worden op smaak of denkt dat het meer tijd kost om een vegetarisch gerecht te bereiden (29%). Hier willen HelloFresh en De Vegetarische Slager verandering in brengen.
Iris van HelloFresh vertelt: 'Door een maaltijdbox samen te stellen met makkelijke en lekkere vegetarische gerechten, is de drempel lager om vegetarisch te eten. Bovendien staat er dankzij het handige stappenplan in een mum van tijd een vegetarische en voedzame maaltijd op tafel.'
En het inleveren op smaak? Integendeel, vertelt Tim Warren, Global Research & Development Director bij De Vegetarische Slager. 'Ons credo is dat je juist niets hoeft te laten schieten. Smaak is hoe we de totaalbeleving van een gerecht omschrijven. Omdat we begrijpen dat veel vleesliefhebbers het lastig vinden om minder dierlijk vlees te eten, investeren we bij De Vegetarische Slager - samen met partners en startups - in alle bouwstenen om die smaakverwachtingen te overtreffen. Daarbij horen ook bite, aroma, geur, malsheid en textuur. Zo kun je met onze producten van de vleessmaak blijven genieten.'
De recepten, zoals deze Aziatische fusionsalade met vegan kipstukjes, zijn als gezegd vanaf 4 maart beschikbaar. HelloFresh-klanten vinden de recepten vanaf nu onder het tabje ‘Mijn menu’, melden de initiatoren. Nieuwe klanten vinden hun weg op www.hellofresh.nl of in de HelloFresh-app.
(PvWK)
*Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van HelloFresh tussen 10 en 17 februari 2023 onder 1.000 Nederlanders, representatief op geslacht, leeftijd en diploma.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Global Research & Development Director
- Iris van der Haagen
- De Vegetarische Slager
- DVS
- HelloFresh
- iVOX
- Tim Warren
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Eén swipe mixt twee bonensoorten: Philips Baristina promoot...
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
- Krekels op het menu: Kriket komt naar Nederland
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers