Relaunch KHN-campagne 'Kom werken in de horeca'
- Food-en-retail
- 20 apr 2023 @ 11:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Marketing
- 20 apr 2023 @ 11:00
- Peter van Woensel Kooy
De arbeidskrapte zal in Nederland nog verder toenemen. Daarom herintroduceert Koninklijke Horeca Nederland (KHN) de ‘Kom werken in de horeca’-campagne uit 2021.
Met de vernieuwde campagne, genaamd ‘Werken in de horeca, verrassend veelzijdig’ maakt KHN zich hard om het imago van werken in de horeca te verbeteren in een poging personeelstekort terug te dringen. Door middel van inspirerende content, tools en tips helpt KHN horecaondernemers de juiste mensen te bereiken en de horeca op de kaart te zetten als dé branche om in te werken.
Zo helpen we horecaondernemers aan medewerkers
Sinds half april 2023 voert KHN actief campagne om werken in de horeca en het volgen van horecaopleidingen te promoten. Daarbij richt KHN zich zowel op horecastudenten en -professionals als op flexwerkers en zij-instromers. Veel horecaondernemers houden namelijk vast aan jonge en tijdelijke werknemers. Helaas laten demografische cijfers zien dat het aantal jongeren afneemt en daarom wil KHN laten zien dat er veel meer mogelijkheden zijn. KHN-voorzitter Marijke Vuik: 'We laten zien hoe waardevol, leerzaam én leuk het is om te werken in de horeca. En dat het ook een zeer geschikte branche is voor een langdurige carrière, volop ontwikkelmogelijkheden. Want werken in de horeca, dat is verrassend veelzijdig. Met inspiratieverhalen geven we een positieve boost aan het imago van de branche. In de loop der tijd is er binnen de horeca veel veranderd: we zijn meegegroeid met de tijd en met de nieuwe generatie. En dat laten we met de campagne zien.'
Verrassend veelzijdig
De gedachte achter de nieuwe KHN-campagne was eenvoudig: werken in de horeca, dat is verrassend veelzijdig. En dat is ook echt zo, nog steeds, aldus Vuik. 'Van hotel tot restaurant, van (eet)café tot wellnessresort en van bowlingbaan tot pretpark: de horeca is een veelzijdige bedrijfstak. Een sector waarin je een loopbaan kunt opbouwen, het beste uit jezelf kunt halen en vaardigheden opdoet waar je de rest van je leven iets aan hebt. De campagne bestaat voornamelijk uit persoonlijke, echte verhalen van horecaondernemers, maar vooral van medewerkers.'
Personeelstekort
De krapte op de arbeidsmarkt blijft een grote uitdaging voor veel horecaondernemers, bevestigt de KHN. Er zijn momenteel 440.000 personen werkzaam in de horeca en er is een grote instroom nodig van nieuwe, voornamelijk jonge, medewerkers. Deze groep bestaat voor een groot deel uit deeltijders en/of medewerkers zonder horecaopleiding. Het aantal mensen dat een vakdiploma in de horeca haalt, neemt al jaren af. 'Ook zien veel jongeren de horeca nog steeds als een tijdelijke werkgever en stromen na één of twee jaar weer uit. En die krijg je niet zo snel meer terug. De spanning op de arbeidsmarkt zal naar verwachting nét wat minder worden, maar de krapte blijft.'
Vuik verwoordt wat nodig is: 'Van jong tot oud en van starter tot ervaren professional: kom werken in de horeca en ervaar zelf hoe mooi en verrassend veelzijdig onze branche is.'
De boodschap luidt als volgt: 'Kies jij voor een toekomst in de horeca? Werken in de horeca is verrassend veelzijdig. De branche kent veel verschillende beroepen en locaties, dus er is altijd wel iets dat bij jou past. Lijkt een baan in de horeca je wel wat? Kijk op op www.komwerkenindehoreca.nl/.'
En voor de werkgevers: 'Op zoek naar nieuwe medewerkers? Horecaondernemers die zich willen aanmelden, kunnen via www.komwerkenindehoreca.nl/ de wervingstoolkit aanvragen.'
(PvWK)
Twee beelden uit de nieuwe campagne
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing