[onderzoek] Voordeelverpakkingen soms onvoordelig

[onderzoek] Voordeelverpakkingen soms onvoordelig
  • Food-en-retail
  • 7 jun 2023 @ 08:45
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • VerdienmodellenPrijsoorlogPrijs

Mensen die voordeelverpakkingen denken te kopen bij Dirk, Jumbo, Albert Heijn en Hoogvliet lopen het risico juist niet voordeliger uit te zijn, wijst onderzoek van de Consumentenbond uit.

Zogenaamde 'Voordeelverpakkingen' met koffie, scheermesjes, dierenvoeding, wasmiddel en frisdrank claimen goedkoper te zijn, maar dat is lang niet altijd het geval, stelt de Consumentenbond in de Consumentengids. De bond selecteerde zes producten bij AH, Jumbo, Hoogvliet en Dirk die eerder 'nadeelverpakkingen' waren volgens de Consumentenbond.

Retailmedium Distrifood haalt deze week de rapportage naar boven. 'Zo betalen klanten die bij Albert Heijn een ‘value pack’ Gillette Mach 3-navulmesjes (18 stuks) 20 procent meer vergeleken met een klein pak (12 stuks) van dezelfde scheermesjes. Dit komt neer op €3,33 per mesje uit het kleinere pak en €4 per mesje uit de voordeelverpakking.' Kortom, de benaming ‘value pack’ is in deze gevallen misleidend. Prijsverschillen liepen op tot 11 procent. Lees hier verder. Recent kwam Dirk wel als goedkoopste uit een andere test van de Consumentenbond die algemener is.
(bronnen: Consumentenbond en Distrifood, foto: Alvaro Reyes / Unsplash)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken