Nutri-Score vanaf 2024 ook op huismerkproducten

Nutri-Score vanaf 2024 ook op huismerkproducten
  • Food-en-retail
  • 29 dec 2023 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Food

Nutri-Score is vanaf 1 januari 2024 het officiële voedselkeuzelogo in Nederland. Supermarkten, aangesloten bij het CBL, voeren vanaf 2024 het voedselkeuzelogo op hun huismerkproducten.

Nutri-Score laat zien of een product een betere keuze is in vergelijking met dezelfde soort producten. Het logo, dat eigendom is van de overheid, helpt volgens de initiatoren consumenten om eenvoudig keuzes te kunnen maken voor producten met een betere samenstelling.

In de loop van 2024 zal het voedselkeuzelogo op steeds meer producten en op andere plekken in de winkel verschijnen, meldt het CBL. Bijvoorbeeld in recepten in consumentenbladen.

Vergelijking tussen dezelfde soort producten
Producten krijgen op basis van hun voedingswaarde een score met kleuren (groen tot donkeroranje) en letters (A tot E). Dit zorgt ervoor dat consumenten op een gemakkelijke manier kunnen zien hoe de voedingswaarde van een specifiek product scoort ten opzichte van een ander product in dezelfde productcategorie. Zo kun je bijvoorbeeld verschillende soorten ontbijtkoeken onderling vergelijken. Nutri-Score is niet bedoeld om bijvoorbeeld ontbijtkoek met frisdrank te vergelijken.

CBL blij met keuze voor Nutri-Score als officieel voedselkeuzelogo
De supermarkten en foodservicebedrijven, aangesloten bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), staan achter de keuze van het ministerie van Volksgezondheid, Wetenschap en Sport (VWS) en de Gezondheidsraad om Nutri-Score als officieel voedselkeuzelogo in Nederland in te voeren. Het CBL -dat als brancheorganisatie de belangen van de supermarkten en foodservicebedrijven behartigt- pleit al langer voor de invoering hiervan, om de consument nog beter te helpen in het maken van betere keuzes, naast de al bestaande initiatieven. Voor meer informatie over de werking van het voedselkeuzelogo Nutri-Score, verwijst het CBL door naar dit bericht van de Rijksoverheid en naar het persbericht van het ministerie van Volksgezondheid, Wetenschap en Sport (VWS).
(PvWK)


Voorbeeld van scores voor repen

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken