Nutri-Score vanaf 2024 ook op huismerkproducten

- Food-en-retail
- 29 dec 2023 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Food
- 29 dec 2023 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
Nutri-Score is vanaf 1 januari 2024 het officiële voedselkeuzelogo in Nederland. Supermarkten, aangesloten bij het CBL, voeren vanaf 2024 het voedselkeuzelogo op hun huismerkproducten.
Nutri-Score laat zien of een product een betere keuze is in vergelijking met dezelfde soort producten. Het logo, dat eigendom is van de overheid, helpt volgens de initiatoren consumenten om eenvoudig keuzes te kunnen maken voor producten met een betere samenstelling.
In de loop van 2024 zal het voedselkeuzelogo op steeds meer producten en op andere plekken in de winkel verschijnen, meldt het CBL. Bijvoorbeeld in recepten in consumentenbladen.
Vergelijking tussen dezelfde soort producten
Producten krijgen op basis van hun voedingswaarde een score met kleuren (groen tot donkeroranje) en letters (A tot E). Dit zorgt ervoor dat consumenten op een gemakkelijke manier kunnen zien hoe de voedingswaarde van een specifiek product scoort ten opzichte van een ander product in dezelfde productcategorie. Zo kun je bijvoorbeeld verschillende soorten ontbijtkoeken onderling vergelijken. Nutri-Score is niet bedoeld om bijvoorbeeld ontbijtkoek met frisdrank te vergelijken.
CBL blij met keuze voor Nutri-Score als officieel voedselkeuzelogo
De supermarkten en foodservicebedrijven, aangesloten bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), staan achter de keuze van het ministerie van Volksgezondheid, Wetenschap en Sport (VWS) en de Gezondheidsraad om Nutri-Score als officieel voedselkeuzelogo in Nederland in te voeren. Het CBL -dat als brancheorganisatie de belangen van de supermarkten en foodservicebedrijven behartigt- pleit al langer voor de invoering hiervan, om de consument nog beter te helpen in het maken van betere keuzes, naast de al bestaande initiatieven. Voor meer informatie over de werking van het voedselkeuzelogo Nutri-Score, verwijst het CBL door naar dit bericht van de Rijksoverheid en naar het persbericht van het ministerie van Volksgezondheid, Wetenschap en Sport (VWS).
(PvWK)
Voorbeeld van scores voor repen
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- Albert Heijn introduceert vernieuwd kant-en-klaar assortiment...
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- Goeiezaak richt The Culinary Agency op voor horecaketens
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel merk Let’s Go Mobile
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up... 07-05-2025
- Grolsch lanceert Feestweizen voor... 07-05-2025
- TikTok-campagne Spar speelt in op... 07-05-2025
- Desperados zoekt 'Head of Latin vibe'07-05-2025
- Eerste Statiegeld Retourshops open... 05-05-2025
- Goeiezaak richt The Culinary Agency... 02-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management