Auping uitblinker in onderzoek woonbranche
- Food-en-retail
- 6 jun 2024 @ 09:15
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekStrategie
- 6 jun 2024 @ 09:15
- Peter van Woensel Kooy
Auping heeft de beste positionering in de wooncategorie. Winkels in de slaapbranche positioneren zich het best en winkels in de keukenbranche het slechtst. Bouwmarkten Gamma, Praxis en Karwei scoren nagenoeg gelijk op de positioneringscriteria.
Dit blijkt uit 'Uitblinkers Woonbranche', een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 7.000 Nederlanders.
Een goede positionering moet voor de consument relevant, onderscheidend en geloofwaardig overkomen. Consumenten beoordeelden de partijen op een schaal van 1 tot en met 5 op deze criteria. Auping heeft volgens de klant de beste positionering (3,95). Vooral op ‘geloofwaardigheid’ scoort Auping hoog (4,13). Ikea volgt op de tweede plek (3,69) en Hornbach op de derde plek (3,65). Welkoop (3,63) en X²O (3,63) maken de top vijf compleet. Auping scoort ook hoog op andere prestatie-indicatoren zoals op de waardestrategie ‘beste product’ en ‘beste service’. Daarmee is Auping volgens Multiscope 'een van de vijf supersterren in de woonbranche'.
Slaapbranche beste positionering
Winkels binnen de slaapbranche scoren het best van alle subbranches (3,52) in de categorie wonen. Keukenzaken scoren het slechtst op de positioneringscriteria (3,36). Vooral Grando Keukens scoort slecht (3,11). Andere partijen die ook slecht scoren op de positioneringscriteria zijn VidaXL (3,08) en Brugman Bad (3,13).
Bouwmarkten lijken op elkaar
De bouwmarkten Gamma, Praxis en Karwei scoren nagenoeg gelijk op de positioneringscriteria. Ze scoren allemaal relatief laag. Dat deze bouwmarkten op elkaar lijken blijkt ook uit de lage scores op ‘onderscheidendheid’ van Gamma (3,04), Karwei (3,11) en Praxis (3,05). Desondanks is de gemiddelde terugkeerintentie (93%) van de bouwmarkten het hoogst van de gehele woonbranche. Hornbach en Hubo springen er echter duidelijk uit qua positionering. Hornbach staat zelfs op de derde plek qua positionering (3,65).
(PvWK | beeld: Wikicommons emaille bord)
Over Multiscope
'Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen. De resultaten in dit persbericht komen uit Uitblinkers Woonbranche, een grootschalig onderzoek naar winkelformules met de beste positionering. In het onderzoek zijn 7.366 klanten (18 jaar en ouder) van de grootste partijen in de woonbranche ondervraagd.'
(bron: Multiscope)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Welkoop
- Brugman Bad
- Hornbach
- merk
- Hubo
- Grando Keukens
- woonsector
- research
- onderzoek
- Ikea
- Gamma
- ViaXL
- categorie
- Multiscope
- Karwei
- X2O
- Praxis
- Ikea
- Auping
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Dille Kamille: groen in plaats van poen
- [column] Hoe kan Black Friday ook minder black?
- Sky: Unilever zet Vegetarische Slager in etalage
- Albert Heijn Nederland behaalt B Corp certificering
- Fabulosa lanceert bijzondere allesreinigers voor Kerstmis
- [onderzoek] Kerstman loopt uit op Sinterklaas - budget wordt...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Kerst 2024: Dibbes doet het voor... 10-12-2024
- Ook moederbedrijf Blokker, Mirage... 09-12-2024
- [marketeer 211] Caroline Rigo - CEO... 06-12-2024
- [onderzoek] Kerstman loopt uit op... 05-12-2024
- Lobke Samallo van Intratuin: 'Onze... 05-12-2024
- Hands Off lanceert sharefunding... 04-12-2024