Deze 5 retailtrends zorgen in 2016 voor theater
- Food-en-retail
- 5 feb 2016 @ 11:48
- Link
-
Femke Cuijpers
eigenaar
Creatieve Kwesties - WinkelenTrends
- 5 feb 2016 @ 11:48
- Femke Cuijpers
Je ziet ze de eerste maanden van het jaar overal opduiken: trendoverzichten. Wat dragen we? Welke sport beoefenen we massaal? Wat bestellen we op de leukste terrassen? Wat zijn de ontwikkelen op online gebied? Wat ik zelf nog miste, is een overzicht van retailtrends. Wat gaan we nu echt terugzien in de winkels? Vanuit RetailTheater daarom onze preview van vijf veelbelovende vooruitzichten (met voorbeelden!) in de retail. De komende tijd verdiep ik me steeds in een van die trends in een verse blogpost.
De winkel als ontmoetingsplek waar wat te beleven valt
1. Het jaar van verbinding
2016 gaat nog verder in het verbinden van de kanalen om zo een naadloze ervaring voor de klant te garanderen, op ieder moment en op iedere gewenste plaats. Zo lanceerde Sephora onlangs een winkel waar technologie volledig deel uitmaakt van ieder moment in de klantreis.
2. Durf te experimenteren
Deze trend gaat over durven. Durf creatief te zijn en je ‘decor’ te blijven vernieuwen, zodat er altijd iets te beleven valt. Dat kan al zonder grote investeringen. Kijk voor voorbeelden eens naar superflex voorbeelden. Zonder de look & feel van een high end sportmerk te verliezen, weet ook Nike met haar Nike Lab een fluïde winkeldesign te creëren waar producten uitgebreid getest kunnen worden.
3. Iedere bezoeker een show
Iedere bezoeker een show Deze trend gaat gelijk op met de ‘durf’-trend. Een winkel is niet langer een plaats waar men spullen koopt. Zoals we uitgebreid vertellen in ons boek RetailTheater, draait het nieuwe winkelen om beleven en ontmoeten. Dat betekent dat je een afwisselend programma hanteert qua inrichting, acties en pop up (gedeeltes). Ook Atelier Abigal Ahern omarmt de theatertrend: vanuit deze spelregels kleurt deze interieurdesigner ver buiten de lijntjes, en met succes.
4. Op zoek naar stilte
Steeds meer retailers focussen zich op ‘always on’ en ‘always online’, waardoor het runnen van een webshop en steeds snellere levertijden onvermijdelijk lijken. Iedere trend kent echter automatisch een tegentrend. Ver weg van de 24/7 snelweg vinden we concepten als het Japanse Muji, een compleet andere, rustige wereld in waar schreeuwende uithangborden en snelle marketing verleden tijd lijken.
5. Totaalervaring door zintuigen
In 2016 gaan retailers veel verder om op zintuigelijk gebied een ervaring neer te zetten. Dit zien we bijvoorbeeld op Multiplex, het warenhuis van de toekomst volgens Britse designer Tom Dixon.
(wordt vervolgd)
Femke Cuijpers
regisseur van winkelbeleving, RetailTheater
RetailTheater is een boek, een netwerk-bedrijf én een online wereld. Het doel: retailers, ketens en fabrikanten advies geven en ze helpen om hun winkelconcepten nog beter te maken en te activeren.
-
Femke Cuijpers
- Werkt bij: Creatieve Kwesties
- Functie: eigenaar
- Website:http://www.creatievekwesties.nl/
- Profiel »
- retailtrends
- leuk
- Retail Theater
- trendoverzichten
- terugzien
- vooruitzicht
- RetailTheater
- 2016
- terrassen
- veelbelovend
- online
- retail
- Femke Cuijpers
- winkel
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing