Het SuperDutch reclameblok: blijven dromen?

- Media
- 16 jun 2014 @ 13:58
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - WK VoetbalTelevisieKijkcijfers
- 16 jun 2014 @ 13:58
- Redactie Media
Ster lanceerde voorafgaand aan het WK Voetbal het model van SuperDutch, de Nederlandse variant van het jaarlijkse hoogtepunt voor de Amerikaanse reclamewereld: de breaks tijdens de Superbowl. De ultieme droom voor TV-reclame?
Krijg je Nederlandse adverteerders zover, dat ze een unieke, nooit eerder vertoonde commercial willen brengen in een blok waarvoor ze een premium prijs moeten betalen? Een blok, waarmee bijna de helft van de Nederlandse bevolking bereikt kon worden, want het werd afgelopen vrijdag uitgezonden in de rust van de eerste poulewedstrijd van Oranje, de kraker tegen Spanje.
De Ster had natuurlijk graag gezien dat adverteerders zich zouden opstellen in rijen van twee om een plek in één van de blokken te bemachtigen. Én daarvoor voor veel geld een unieke commercial laten produceren.
In de praktijk blijkt dat niet echt het geval. Het zijn vooral die partijen die Oranje al gebruiken als vehikel, die met een kleine aanpassing uniciteit claimen.
Toch waren er een paar leuke uitzonderingen. Sunweb was er zo één, evenals Netflix. Jumbo viel op met de uitzending van een twee minuten variant van de René Froger/Roy Donders promotie. De commercials zijn terug te zien op www.welovereclame.nl.
Het publiek, ondanks de inzet van de kostbare SuperDutch promotiespot die het speciale blok aankondigde, bleef er niet massaal voor op de bank zitten. Dat is te lezen uit de terugval in kijkdichtheid in het eerste reclameblok, direct na de eerste helft. Het verval van de eerste naar de laatste spot (index 89) was overigens wel kleiner dan de eerste break van de openingswedstrijd liet zien (index 74).
Of de Ster SuperDutch ook gaat lanceren in andere grote kijkcijferevenementen valt te bezien. Het initiatief juichen wij absoluut toe, maar wij vragen ons af of Nederland niet te klein is om adverteerders speciale commercials te laten maken voor een eenmalige vertoning. Is het ‘verwachte’ aantal kijkers de investering waard? Of blijf je inderdaad hangen in uitvoeringen, die hoogstens op details aangepast worden om zo toch het stempel ‘uniek’ te krijgen?
Het zou wellicht helpen om de extra productiekosten en de premium prijs voor het blok te compenseren met een mooie bonus voor de moeite. In te zetten in een ander WK-blok…
Tijdens de WK Voetbal zal mediabureau Initiative de lezers van MarketingTribune voorzien van kijkcijfer analyses.
Lees in deze serie ook:
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- reclameblok
- initiative
- advertising
- SuperDutch
- ster
- wk
- commercials
- adverteerders
- Jeroen Bakker
- voetbal
- reclame
- mediabureau
- superbowl
- adverteren
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- GfK: Behoefte instant gratification... 27-01-2023
- 'Omzet (D)OOH hoger dan radio in 2022'27-01-2023
- Nieuwe hoofdredacteur Expovisie en... 26-01-2023
- Vernieuwd Mediamuseum Beeld & Geluid... 25-01-2023
- Jessica van der Waal commercieel... 24-01-2023
- Luistercijfers: NPO Radio 2... 24-01-2023
MarketingTribune Events
- 23mrt 2023
Shopping Awards
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day