Persgroep protesteert tegen Talpa-deal TMG

Persgroep protesteert tegen Talpa-deal TMG
  • Media
  • 25 apr 2016 @ 10:15
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediaZakelijkRadio

Uitgeverij De Persgroep komt in verzet tegen de radio-deal tussen Telegraaf Media Groep (TMG) en Talpa Holding, het bedrijf van John de Mol. Het Belgische mediaconcern is in Nederland eigenaar van Qmusic, dat straks moet opboksen tegen een pact van vier directe concurrenten: Radio 538, Slam!, Radio Veronica en Sky Radio.

'We gaan kijken wat dit betekent voor de concurrentie', zegt Persgroep-topman Christian van Thillo in een interview met Het Financieele Dagblad. 'We gaan onze belangen verdedigen. Dat is logisch, dat zou elk bedrijf in deze situatie doen. Dit stelt ons wel voor een uitdaging.'

Nu ook De Persgroep zich mengt in de discussie over de Talpa-deal, wordt het steeds heter onder de voeten van TMG-topman Geert-Jan van der Snoek. Die kreeg vorige week op zijn eigen aandeelhoudersvergadering forse kritiek over de transactie. Ook Sanoma-topvrouw Susan Duinhoven liet zich er eerder al negatief over uit.

Naast een gezamenlijke radiobedrijf, waarin Talpa minstens 75% van de aandelen krijgt, bevat de deal ook afspraken over tv. Zo krijgt TMG een indirect belang van 5% in SBS, waarin Sanoma meerderheidsaandeelhouder is. De deal is overigens bepaald niet gratis: TMG betaalt hiervoor 27 miljoen euro aan Talpa Holding.

Met dit conglomeraat van vier populaire radiozenders bemachtigt Talpa Holding een marktaandeel van 27% in de radiomarkt, terwijl Qmusic daar 9% tegenover kan stellen.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken