Audify Audiojaarrapport 2023: Audioreclamebestedingen stijgen 7,2 procent
- Media
- 30 jan 2024 @ 08:01
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Radio
- 30 jan 2024 @ 08:01
- Nanny Kuilboer
De audioreclamebestedingen over 2023 bedragen netto 242 miljoen euro. Dit is wederom een record en ruim 16 miljoen euro meer dan in 2022, een stijging van 7,2%. Dat blijkt uit het Audify Audiojaarrapport 2023.
Elk kwartaal van 2023 vertoont groei met de grootste sprongen in het derde en vierde kwartaal. Vooruitkijkend naar 2024 wordt verwacht dat deze stijgende lijn zal aanhouden, wat verdere groei voor de audioreclamebranche betekent.
De radiospotomzet stijgt met 7,9% naar 219,2 miljoen euro en is met 90,6% aandeel in de netto-investering de grootste categorie. Het aandeel branded content neemt 4,9% voor zijn rekening met 11,8 miljoen euro. Digitale audioreclame is de grootste stijger en groeit met 13,2% naar 11 miljoen euro, inmiddels goed voor een aandeel van 4,5%.
Branches en adverteerders
‘Retail’ is ook dit jaar weer de grootste branche van radioadverteerders, gevolgd door ‘financiële dienstverlening’ en ‘overheid, educatie en non-profit’. Meer dan tweeduizend merken maken gebruik van audioreclame. Odido, KPN en McDonald’s zijn de grootste adverteerders, Amazon en Coop de grootste stijgers.
Radiospots en impressies
Er zijn in 2023 meer dan 11,3 miljoen radiospots ingekocht, bijna de helft van alle uitgezonden radiocommercials betreft nieuwe creatie. Deze radiospots behaalden meer dan 169 miljard audio-impressies. Daarnaast heeft Nederland 1,7 miljard uur live audio gestreamd en zijn er 375 miljoen podcastshows gedownload.
Download het Audify Audiojaarrapport 2023 hier.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Ad Alliance breidt Total Video-innovaties verder uit met HBO...
- Nieuw retailmedia-format brengt merken dichter bij consument
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van vertrouwde media
- Aanzienlijke stijging in positieve houding met de kracht van...
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij beste 'Dagelijkse podcast'
- Short-form kan de basis vormen voor jouw nieuwe IP - zo werkt...
Laatste Nieuws
- Short-form kan de basis vormen voor... 12-11-2025
- Aanzienlijke stijging in positieve... 10-11-2025
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van... 07-11-2025
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij... 06-11-2025
- Ad Alliance breidt Total... 03-11-2025
- Nieuw retailmedia-format brengt... 31-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

