[Kijkcijfers] Marktaandeel RTL daalt met 10 procent
- Media
- 8 nov 2017 @ 11:20
- Link
-
Bas Vlugt
Eigenaar
Nederlands MediaNetwerk - KijkcijfersTelevisie
- 8 nov 2017 @ 11:20
- Bas Vlugt
RTL zit al een tijd lang in de hoek waar de klappen vallen en de kijkcijfers van oktober laten zien, dat dit nog niet is afgelopen.
Eerst even de kijktijd. In september was er een klein wonder; toen steeg de kijktijd voor het eerst in 30 maanden tijd, met 2,4 procent. Dat wonder krijgt in oktober geen vervolg hoewel de daling van de kijktijd, van 184 naar 181 minuten met 1,6 procent verre van dramatisch is.
Dan de marktaandelen. NPO doet het al een tijd lang goed, het marktaandeel steeg in oktober met 1,7 procentpunt tot 34,3 procent, een groei van 5,2 procent.
SBS hapert een beetje maar het verlies blijft beperkt tot 0,2 procentpunt, een verlies van 1,1 procent.
De grote klap valt bij RTL, dat het marktaandeel in oktober met 3 procentpunt zag teruglopen tot 26,9 procent, een verlies van 10 procent.
Per saldo blijven de grote drie marktaandeel inleveren aan de niche, waar BrandDeli goede zaken doet - het gezamenlijk marktaandeel van NPO, RTL en SBS zakte in oktober van 81,3 naar 79,8 procent.
Omdat het marktaandeel van RTL sterk daalt en dat van SBS licht, kruipt SBS steeds dichter naar RTL toe.
Eind deze maand gaat SBS de plannen voor 2018 bekend maken. In de markt wordt reikhalzend naar deze presentatie uitgekeken.
-
Bas Vlugt
- Werkt bij: Nederlands MediaNetwerk
- Functie: Eigenaar
- Website:http://www.nederlandsmedianieuws.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Ad Alliance breidt Total Video-innovaties verder uit met HBO...
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van vertrouwde media
- Aanzienlijke stijging in positieve houding met de kracht van...
- [column] Welkom in het midfunnel tijdperk
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij beste 'Dagelijkse podcast'
- Short-form kan de basis vormen voor jouw nieuwe IP - zo werkt...
Laatste Nieuws
- Short-form kan de basis vormen voor... 12-11-2025
- Aanzienlijke stijging in positieve... 10-11-2025
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van... 07-11-2025
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij... 06-11-2025
- Ad Alliance breidt Total... 03-11-2025
- Nieuw retailmedia-format brengt... 31-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

