In juli iets langer voor de buis
- Media
- 11 aug 2022 @ 09:06
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 11 aug 2022 @ 09:06
- Sjaak Hoogkamer
De totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht (TV Schermtijd) kwam in juli uit op gemiddeld 162 minuten per dag. In juni was dit 152 minuten.
De gemiddelde kijktijd naar televisiezenders over de gehele dag was 122 minuten. Hiervan werd 98 minuten live gekeken. Er werd gemiddeld 40 minuten per dag gekeken naar niet-televisie gerelateerde videocontent (overig schermgebruik). In juni was dit 39 minuten.
Grafiek 1: Kijktijd naar kijkmoment, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder
De publieke omroepen behaalden in juli 2022 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 41,1%. De zenders van RTL Nederland behaalden in deze maand een marktaandeel van 22,2% en de Talpa TV zenders 14,0%. In het avondtijdvak behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 42,0%, de zenders van RTL Nederland 27,1% en de Talpa TV zenders 15,3%.
Het marktaandeel van de zendergroepen NPO, RTL en Talpa is daarmee in de avond hoger dan overdag.
Tabel 1: Kijkcijfers per zender en zendergroep, gehele dag (02-26 uur) en avond (18-24 uur), 6 jaar en ouder
Grafiek 2: Marktaandelen 2021 en 2022, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder
Meest bekeken programma's en bereik
De top-25 van meest bekeken programma's (inclusief uitgesteld kijken t/m 6 dagen na de uitzenddag) wordt aangevoerd door Journaal 20 uur van 17 juli. Gemiddeld over de gehele uitzending waren er 2.486.000 kijkers. Het totaal aantal kijkers dat het programma bereikte was 2,9 miljoen.
Tabel 2: Top-25 meest bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur), incl. sport
Uitgesteld kijken
Er werd in juli gemiddeld 24 minuten per dag uitgesteld gekeken. In juni was dit ook 24 minuten. Het programma De slimste mens van 11 juli had met 812.000 kijkers de meeste ‘terugkijkers’.
Tabel 3: Top-10 meest uitgesteld bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)
Online TV & Video
SKO is recent gestopt met de publicatie van de Online TV & Video (OTV) cijfers. In deze rapportages werden onder andere het aantal gestarte streams en de gemiddelde afspeelduur van de streams vermeld voor de NPO, RTL Nederland, Talpa en ESPN. De rapportages waren gebaseerd op gestarte streams via computers, tablets, smartphones, Smart TV apps (inclusief streams gecast naar televisieschermen) en overige devices.
In (de aanloop naar) de nieuwe kijkmeting, in het kader van het Nationaal Media Onderzoek, wordt een nieuwe methodiek gebruikt. Dit houdt in dat de OTV-cijfers niet langer afzonderlijk gerapporteerd worden. Online streamcijfers zullen echter samen met het tv kijkgedrag deel uitmaken van het nieuwe reguliere kijkonderzoek, waarvan de cijfers later dit jaar gepubliceerd zullen worden.
Bron: Stichting KijkOnderzoek
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Tv-reclames 2023: bestedingen lineaire tv dalen, bestedingen...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- Schermtijd februari vrijwel gelijk gebleven
- Marketeer, omarm de feministische agenda in reclame!
- Brandreview non-alcoholische drankjes: kenniswebinar op 19...
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Tv-reclames 2023: bestedingen... 12-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 12-03-2024
- Schermtijd februari vrijwel gelijk... 08-03-2024
- Quest viert 20-jarig bestaan met... 01-03-2024
- Week Zonder Vlees & Zuivel lanceert... 29-02-2024
- Abovo, gouden partner RMD: Wij... 24-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing