In juli iets langer voor de buis
- Media
- 11 aug 2022 @ 09:06
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 11 aug 2022 @ 09:06
- Sjaak Hoogkamer
De totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht (TV Schermtijd) kwam in juli uit op gemiddeld 162 minuten per dag. In juni was dit 152 minuten.
De gemiddelde kijktijd naar televisiezenders over de gehele dag was 122 minuten. Hiervan werd 98 minuten live gekeken. Er werd gemiddeld 40 minuten per dag gekeken naar niet-televisie gerelateerde videocontent (overig schermgebruik). In juni was dit 39 minuten.
Grafiek 1: Kijktijd naar kijkmoment, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder
De publieke omroepen behaalden in juli 2022 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 41,1%. De zenders van RTL Nederland behaalden in deze maand een marktaandeel van 22,2% en de Talpa TV zenders 14,0%. In het avondtijdvak behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 42,0%, de zenders van RTL Nederland 27,1% en de Talpa TV zenders 15,3%.
Het marktaandeel van de zendergroepen NPO, RTL en Talpa is daarmee in de avond hoger dan overdag.
Tabel 1: Kijkcijfers per zender en zendergroep, gehele dag (02-26 uur) en avond (18-24 uur), 6 jaar en ouder
Grafiek 2: Marktaandelen 2021 en 2022, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder
Meest bekeken programma's en bereik
De top-25 van meest bekeken programma's (inclusief uitgesteld kijken t/m 6 dagen na de uitzenddag) wordt aangevoerd door Journaal 20 uur van 17 juli. Gemiddeld over de gehele uitzending waren er 2.486.000 kijkers. Het totaal aantal kijkers dat het programma bereikte was 2,9 miljoen.
Tabel 2: Top-25 meest bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur), incl. sport
Uitgesteld kijken
Er werd in juli gemiddeld 24 minuten per dag uitgesteld gekeken. In juni was dit ook 24 minuten. Het programma De slimste mens van 11 juli had met 812.000 kijkers de meeste ‘terugkijkers’.
Tabel 3: Top-10 meest uitgesteld bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)
Online TV & Video
SKO is recent gestopt met de publicatie van de Online TV & Video (OTV) cijfers. In deze rapportages werden onder andere het aantal gestarte streams en de gemiddelde afspeelduur van de streams vermeld voor de NPO, RTL Nederland, Talpa en ESPN. De rapportages waren gebaseerd op gestarte streams via computers, tablets, smartphones, Smart TV apps (inclusief streams gecast naar televisieschermen) en overige devices.
In (de aanloop naar) de nieuwe kijkmeting, in het kader van het Nationaal Media Onderzoek, wordt een nieuwe methodiek gebruikt. Dit houdt in dat de OTV-cijfers niet langer afzonderlijk gerapporteerd worden. Online streamcijfers zullen echter samen met het tv kijkgedrag deel uitmaken van het nieuwe reguliere kijkonderzoek, waarvan de cijfers later dit jaar gepubliceerd zullen worden.
Bron: Stichting KijkOnderzoek
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- KPN en S10 starten campagne tegen online buitensluiten Kom...
- TV-reclamemarkt daalt met 8,1%
- De Telegraaf bereikt zakelijke topbeslissers
- Onderzoek: Papieren folder blijft massaal gelezen in Nederland
- Ook Prime Video brengt Premier League naar Nederland
- [column] GenZ en de power van Cutenessmarketing
Laatste Nieuws
- KPN en S10 starten campagne tegen... 12-09-2025
- Donald Duck blijft populairste... 11-09-2025
- Ook Prime Video brengt Premier... 10-09-2025
- De Telegraaf bereikt zakelijke... 08-09-2025
- Onderzoek: Papieren folder blijft... 04-09-2025
- TV-reclamemarkt daalt met 8,1%04-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes