In juli iets langer voor de buis
- Media
- 11 aug 2022 @ 09:06
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 11 aug 2022 @ 09:06
- Sjaak Hoogkamer
De totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht (TV Schermtijd) kwam in juli uit op gemiddeld 162 minuten per dag. In juni was dit 152 minuten.
De gemiddelde kijktijd naar televisiezenders over de gehele dag was 122 minuten. Hiervan werd 98 minuten live gekeken. Er werd gemiddeld 40 minuten per dag gekeken naar niet-televisie gerelateerde videocontent (overig schermgebruik). In juni was dit 39 minuten.
Grafiek 1: Kijktijd naar kijkmoment, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder
De publieke omroepen behaalden in juli 2022 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 41,1%. De zenders van RTL Nederland behaalden in deze maand een marktaandeel van 22,2% en de Talpa TV zenders 14,0%. In het avondtijdvak behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 42,0%, de zenders van RTL Nederland 27,1% en de Talpa TV zenders 15,3%.
Het marktaandeel van de zendergroepen NPO, RTL en Talpa is daarmee in de avond hoger dan overdag.
Tabel 1: Kijkcijfers per zender en zendergroep, gehele dag (02-26 uur) en avond (18-24 uur), 6 jaar en ouder
Grafiek 2: Marktaandelen 2021 en 2022, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder
Meest bekeken programma's en bereik
De top-25 van meest bekeken programma's (inclusief uitgesteld kijken t/m 6 dagen na de uitzenddag) wordt aangevoerd door Journaal 20 uur van 17 juli. Gemiddeld over de gehele uitzending waren er 2.486.000 kijkers. Het totaal aantal kijkers dat het programma bereikte was 2,9 miljoen.
Tabel 2: Top-25 meest bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur), incl. sport
Uitgesteld kijken
Er werd in juli gemiddeld 24 minuten per dag uitgesteld gekeken. In juni was dit ook 24 minuten. Het programma De slimste mens van 11 juli had met 812.000 kijkers de meeste ‘terugkijkers’.
Tabel 3: Top-10 meest uitgesteld bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)
Online TV & Video
SKO is recent gestopt met de publicatie van de Online TV & Video (OTV) cijfers. In deze rapportages werden onder andere het aantal gestarte streams en de gemiddelde afspeelduur van de streams vermeld voor de NPO, RTL Nederland, Talpa en ESPN. De rapportages waren gebaseerd op gestarte streams via computers, tablets, smartphones, Smart TV apps (inclusief streams gecast naar televisieschermen) en overige devices.
In (de aanloop naar) de nieuwe kijkmeting, in het kader van het Nationaal Media Onderzoek, wordt een nieuwe methodiek gebruikt. Dit houdt in dat de OTV-cijfers niet langer afzonderlijk gerapporteerd worden. Online streamcijfers zullen echter samen met het tv kijkgedrag deel uitmaken van het nieuwe reguliere kijkonderzoek, waarvan de cijfers later dit jaar gepubliceerd zullen worden.
Bron: Stichting KijkOnderzoek
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- ACM akkoord met overname RTL Nederland door DPG Media
- Mediahuis geeft abonnees van 9 regionale dagbladen toegang tot...
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna en De Smurfen zet...
- BBC Studios leidt wereldwijd op YouTube en TikTok
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’ blijft ijzersterk
- Cupra en Audio Obscura onthullen 'Behind The Pulse'
Laatste Nieuws
- NDP Nieuwsmedia stelt bescherming... 09-07-2025
- Cupra en Audio Obscura onthullen... 08-07-2025
- Mediahuis geeft abonnees van 9... 04-07-2025
- BBC Studios leidt wereldwijd op... 04-07-2025
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’... 27-06-2025
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna... 27-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers