CNN gaat betaalde streamingdienst opzetten

- Media
- 11 jul 2024 @ 08:11
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 11 jul 2024 @ 08:11
- Michiel van Zaane
Nieuwsnetwerk CNN heeft een aantal ingrijpende veranderingen aangekondigd. Het netwerk gaat een betaalde streamingdienst opzetten, experimenteren met AI en voegt de nieuwsredacties samen. Zo’n 100 werknemers worden ontslagen.
Dat werd bekend gemaakt door Mark Thompson, de CEO van CNN die vorig jaar werd aangesteld om het nieuwsnetwerk te moderniseren. Sinds zijn benoeming vorig jaar is Thompson open geweest over de uitdagingen waarmee CNN te kampen heeft. Hij benadrukt tegenover medewerkers dat er snelle en drastische stappen nodig zijn om de op televisie gerichte nieuwsorganisatie te heroriënteren op een digitale toekomst.
Net als andere traditionele media-bedrijven richt CNN zich op doorgiftevergoedingen van het klassieke kabelnieuwspakket. Die inkomsten lopen terug door de komst van streamingdiensten zoals Netflix. CNN is op dit moment nog winstgevend, maar verwacht dat de inkomsten steeds verder zullen teruglopen.
De aankondiging van Thompson dat hij van plan is een digitale abonnementenservice op te bouwen die meer dan een miljard dollar aan inkomsten zal opbrengen, is het fundament van zijn plannen. De directie van CNN denkt al langer dat een abonnementsmodel de oplossing is voor de dalende inkomsten uit lineaire televisie.
CNN+
Het voormalige management lanceerde CNN+, een streamingdienst met abonnementen die snel werd stopgezet toen de toenmalige moedermaatschappij van CNN, WarnerMedia, fuseerde met Discovery tot Warner Bros. Discovery. De betaalde nieuwsstreamingdienst paste niet in de bedrijfsstrategie van Warner Bros. Discovery.
Verder onthulde Thompson plannen om tools voor kunstmatige intelligentie te gaan gebruiken om ‘de pioniersgeest waar Ted Turner bij de oprichting over sprak terug te winnen en een leidende positie te heroveren in de nieuwservaringen van de toekomst.’
Thompson zei dat CNN een ‘strategische push’ naar AI gaat maken om te ‘bepalen hoe we deze opkomende nieuwe technologie het beste veilig kunnen inzetten om ons publiek te dienen en onze journalistieke doelen effectiever en responsiever te bereiken.’
In zijn plannen wordt de nieuwsredactie van CNN, die nu nog is opgesplitst in Amerikaanse televisie, internationale televisie en digitale media, samengevoegd.
Bron: CNN.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- KPN en S10 starten campagne tegen online buitensluiten Kom...
- De Telegraaf bereikt zakelijke topbeslissers
- Ook Prime Video brengt Premier League naar Nederland
- TV-reclamemarkt daalt met 8,1%
- Onderzoek: Papieren folder blijft massaal gelezen in Nederland
- Donald Duck blijft populairste mediamerk onder kinderen
Laatste Nieuws
- KPN en S10 starten campagne tegen... 12-09-2025
- Donald Duck blijft populairste... 11-09-2025
- Ook Prime Video brengt Premier... 10-09-2025
- De Telegraaf bereikt zakelijke... 08-09-2025
- Onderzoek: Papieren folder blijft... 04-09-2025
- TV-reclamemarkt daalt met 8,1%04-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes