Audioreclame: ruim 50 miljoen euro in derde kwartaal 2024
- Media
- 24 okt 2024 @ 11:27
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 24 okt 2024 @ 11:27
- Sjaak Hoogkamer
Adverteerders investeerden in het derde kwartaal 50,1 miljoen euro in audioreclame. Dit is een stijging van 1,8 miljoen euro (+3,7%) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Dit blijkt uit de nieuwste Audify-publicatie over de audioreclamebestedingen.
Groei digitale spotreclame
De grootste groei is te zien in digitale spotomzet, met een stijging van 40% groeit de online audioreclame tot 3,1 miljoen euro. De reguliere spotomzet groeit met 3,7% tot een totaal van ruim 45 miljoen euro. De totale spotomzet vormt daarmee 96% van de totale audiobestedingen. Branded content reclame draagt met 1,9 miljoen euro de overige 4% bij tot het totaal.
Retail domineert
Retail blijft veruit de grootste sector binnen audioreclame met een aandeel van 28% van alle commercials. Financiële dienstverlening volgt met 13%, terwijl Telecom/ICT goed is voor 10%. De branches Transport en Horeca/Toerisme/Recreatie leveren iets van hun marktaandeel in en nemen nu elk 9% van de spotmarkt in beslag.
Opvallende adverteerders
KPN voert de radiomerkenlijst aan in het derde kwartaal van 2024, vorig jaar nog een vijfde plaats. Aldi, die vorig jaar nog niet eens in de top 100 stond (#104), maakt een sprong en is nu de tweede grootste radioadverteerder. Bol.com is derde en ODIDO, vorig jaar nummer één, zakt naar de vierde plaats. Kruidvat sluit de top vijf, maar investeert wel 150% meer in radioreclame dan in 2023.
Merken die vorig jaar niet op radio te horen waren en nu hun entree maken, zijn onder andere Volvo (#33), ESSO (#39), Hello Fresh (#41), Budget Mobiel (#51) en Zespri (#54).
Liedewij Hentenaar, Audify-directeur, over het succes van audioreclame: ‘Deze aanhoudende groei bevestigt de kracht en dus effectiviteit van audioreclame. De NMO Audiomonitor bewijst dat live radio 87% van de dagelijkse luistertijd op reclame dragende audio beslaat en samen met podcast 91% van het luistervolume vormt.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- KPN en S10 starten campagne tegen online buitensluiten Kom...
- De Telegraaf bereikt zakelijke topbeslissers
- TV-reclamemarkt daalt met 8,1%
- Onderzoek: Papieren folder blijft massaal gelezen in Nederland
- Ook Prime Video brengt Premier League naar Nederland
- Donald Duck blijft populairste mediamerk onder kinderen
Laatste Nieuws
- KPN en S10 starten campagne tegen... 12-09-2025
- Donald Duck blijft populairste... 11-09-2025
- Ook Prime Video brengt Premier... 10-09-2025
- De Telegraaf bereikt zakelijke... 08-09-2025
- Onderzoek: Papieren folder blijft... 04-09-2025
- TV-reclamemarkt daalt met 8,1%04-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes