Mediahuis NRC en Mindshare onderzoeken effectiviteit pre-rolls

- Media
- 3 feb 2025 @ 15:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 3 feb 2025 @ 15:00
- Peter van Woensel Kooy
Adverteren via pre-rolls voor NRC-podcasts is effectief in het stimuleren van boodschapbekendheid en (aankoop)intentie. Bovendien blijken advertenties bij NRC-podcasts voor onbekendere merken - tot 45% geholpen bekendheid - óók geschikt voor het vergroten van merkbekendheid, zo blijkt uit een meerjarige studie van NRC en Mindshare.
Sinds 2022 werken NRC en Mindshare samen om de impact van pre-roll-advertenties in NRC-podcasts te onderzoeken. Met de strategische ondersteuning van Mindshare is een unieke, meerjarige studie opgezet waarin bijna vijftig pre-roll-campagnes van 36 adverteerders zijn geanalyseerd.
NRC presenteert nu de belangrijkste inzichten uit drie jaar onderzoek, waarmee NRC ook strategisch advies zegt te willen bieden om campagnes te optimaliseren voor maximale impact.
Pre-roll: al snel optimale impact
Een pre-roll voor een NRC-podcast kan met idealiter 250.000 impressies per week en een contactfrequentie van slechts 2 al optimale impact op communicatiedoelstellingen realiseren. Dat maakt adverteren bij NRC bijzonder kosteneffectief.
Hoogwaardige en selectieve doelgroep
De NRC-podcasts bereiken een selectieve doelgroep van HBO+-opgeleide en welstandige jongeren die moeilijk te bereiken zijn via andere media. Bovendien zijn ze zeer frequent in hun luistergedrag. Gemiddeld besteden ze bijna 10 uur per maand aan podcasts, waarvan minimaal zes afleveringen afkomstig zijn van NRC blijkt uit onderzoek van GfK, NRC Community, oktober 2024, profiel op basis van maandscreening.
Invloed door sterke creatie
Sterke creaties bouwen sneller herkenning op en realiseren effectievere impact op communicatiedoelstellingen. Deze creaties kenmerken zich door: (1) kortere spotlengtes, (2) eenvoudige boodschappen, (3) een duidelijke call-to-action, (4) effectief gebruik van muziek, (5) integratie van merkelementen en (6) een mix van mannelijke en vrouwelijke stemmen.
Krachtig middel
Sanne Frowijn, Business Insights Director van Mindshare (foto links) licht toe: 'De resultaten van dit onderzoek bevestigen dat pre-roll-advertenties voor NRC-podcasts een krachtig middel zijn om merkbekendheid, boodschapoverdracht en (aankoop)intentie te verhogen. Door het hanteren van de juiste impressieaantallen en contactfrequenties, helpt NRC adverteerders hun communicatiedoelstellingen snel en efficiënt te realiseren. Verder zorgt een sterke creatie voor optimale impact met minder contactmomenten, wat de efficiëntie van NRC-campagnes kan vergroten en kan resulteren in gerichtere, kosteneffectieve campagnes.'
Madelon Fortuin, Commercieel Directeur Mediahuis NRC (foto rechts): 'NRC is leergierig en streeft voortdurend naar het aantonen én optimaliseren van effectiviteit. Onderzoek is daarbij van cruciaal belang. Het helpt ons adverteerders beter te kunnen adviseren. De samenwerking tussen NRC en Mindshare heeft de expertise van beide partijen op het gebied van podcastreclame versterkt, waardoor we podcastreclame naar een hoger niveau kunnen tillen.'
(PvWK | bron: Mediahuis NRC | portretten: NRC / foto studio: Kelly Sikkema / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Business Insights Director
- Madelon Fortuin
- Mediahuis
- Mindshare
- krachtig middel
- Commercieel Directeur
- podcast
- pre roll
- NRC Community
- onderzoek
- NRC
- Sanne Frowijn
- audio
- GfK
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’... 27-06-2025
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna... 27-06-2025
- ACM akkoord met overname RTL... 27-06-2025
- Viaplay sluit zich aan bij Screenforce25-06-2025
- Terug in de tijd met Google Earth24-06-2025
- Advertentiemarkt Nederland groeit... 23-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation