Mooi weer spelen is dodelijk
- Media
- 2 mrt 2017 @ 11:02
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Geen tag
- 2 mrt 2017 @ 11:02
- Gastblogger
Voor de balorige werknemer die het topmanagement eens goed op de kast wil krijgen, is er een recept met gegarandeerd resultaat: surf naar Intranet, maak een screenshot van een willekeurig bericht en gooi dat nieuws op straat. Geloof me, je baas heeft zelden zo’n mooie sprint getrokken naar de afdeling Communicatie, en de afdeling Communicatie heeft zich lang niet meer uitgeput in zulke fraaie superlatieven: oncollegiaal! Deloyaal! Verraad! De dader moet worden opgespoord en aangesproken, nee, onmiddellijk ontslagen!
Nu hoef je de vuile was ook niet buiten te hangen hoor, maar in organisaties waar het intern een beetje broeit - en dat komt heel vaak voor - gebeurt het nu eenmaal. Daar kun je je als manager ontzettend over opwinden, maar eigenlijk is dat te gemakkelijk en ook nogal naïef. Hoe kun je geloven dat iets dat intern met zoveel mensen wordt gedeeld, binnen blijft? En ook: wat is er aan de hand in je organisatie dat er zo’n verschil is tussen wat je binnen communiceert en wat je de buitenwereld instuurt?
Eigenlijk zou je medewerkers die deze illusie doorbreken dankbaar moeten zijn. In hun gemopper is vaak het grijze gebied te vinden tussen wat een organisatie zegt te zijn en wat de medewerkers zelf ervaren. Dat met elkaar in overeenstemming brengen is moeilijk. In de leidinggevende functies die ik heb gehad, zat me dat ook niet altijd lekker. Enerzijds wil je mensen stimuleren om zich te ontplooien en initiatief te nemen, anderzijds spijker je elke maand een soms knellend werkrooster dicht.
Dan komt het aan op communicatie: ben je een zender die het beleid puur hiërarchisch oplegt, of laat je je medewerkers delen in je overwegingen en geef je ze zelf ook nog iets te zeggen? Het tweede natuurlijk, zullen velen spontaan roepen, want welke organisatie wil niet dat lichtende baken van eeuwige inspiratie en werkplezier zijn? Maar dat kan alleen als je volstrekt open bent, niet alleen over je successen maar juist ook over dat waar je over twijfelt of wat er is misgegaan.
Binnen = Buiten heet het interne stuk dat ik hier vorig jaar over schreef voor de gemeente Amsterdam, als afsluiting van een periode als interim-hoofd Media. Het is gebaseerd op het idee dat je alles wat je buiten vertelt, binnen moet waarmaken, en alles wat binnen gebeurt, komt hoe dan ook naar buiten, al of niet via de schadelijke omweg van gemopper of geroddel. Of, nog erger, via het dodelijke pad van apathie en verveling.
Het verschijnsel burn-out krijgt niet voor niets al tijden stevige concurrentie van de bore-out. Ik denk dat dat alles te maken heeft met de mate waarin mensen worden betrokken bij het beleid. Als de organisatie naar buiten mooi weer speelt terwijl het binnen broeit, zijn de medewerkers de eersten die het merken. Worden ze daarover niet gehoord, dan wordt de kloof tussen medewerkers en management snel onoverbrugbaar. Ongenoegen over de top groeit, eigen initiatief gaat teloor, de beste medewerkers vertrekken, de rest zakt lusteloos onderuit.
Je werkt met professionals. Tegenover het vertrouwen dat ze verdienen staat dat ze op hun werk kunnen worden aangesproken, net als jij. Openen dus, die luiken! Anders lopen je talenten even hard naar buiten als je informatie. En gelijk hebben ze.
---
Wouter Bax is ondernemer in media en communicatie, gespecialiseerd in veranderingsprocessen. Hij werkt vanuit zijn bedrijf Bureau Good Work. Bax werkte eerder bij de NOS en was hoofdredacteur van NU.nl.
@Wout_r
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- KPN en S10 starten campagne tegen online buitensluiten Kom...
- De Telegraaf bereikt zakelijke topbeslissers
- Ook Prime Video brengt Premier League naar Nederland
- TV-reclamemarkt daalt met 8,1%
- Onderzoek: Papieren folder blijft massaal gelezen in Nederland
- Donald Duck blijft populairste mediamerk onder kinderen
Laatste Nieuws
- KPN en S10 starten campagne tegen... 12-09-2025
- Donald Duck blijft populairste... 11-09-2025
- Ook Prime Video brengt Premier... 10-09-2025
- De Telegraaf bereikt zakelijke... 08-09-2025
- Onderzoek: Papieren folder blijft... 04-09-2025
- TV-reclamemarkt daalt met 8,1%04-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes