
Prime Video lanceert The Moderators met Qucee en Yordi
Prime Video lanceert vandaag samen met social agency team5pm de nieuwe longform YouTube-serie 'The Moderators'. In de serie nemen creators Qucee en Yordi Nogmaals de rol op zich van socialmedia-moderators van Prime Video Nederland. De reeks gaat gelijktijdig in première in Zweden, Denemarken, Noorwegen en Polen, elk met eigen hosts en een lokale invulling. De productie wordt gecoördineerd vanuit een centrale Europese hub.

Thuiswinkel.org lanceert campagne voor veilig online shoppen
Na de stijging van het aantal frauduleuze webshops start Thuiswinkel.org een bewustwordingscampagne onder het motto ‘Neem geen risico. Check het logo.’ De campagne loopt van 20 oktober tot en met 12 december en is gericht op het herkennen van betrouwbare webshops door het controleren van het Thuiswinkel Waarborg-logo.

OBA lanceert nieuw digitaal huis voor Amsterdammers
Bibliotheken zijn allang niet meer alleen huizen van boeken. Ze zijn plekken voor ontmoeting, ontwikkeling en inspiratie. Met de lancering van de nieuwe website vertaalt de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA), in samenwerking met strategisch designbureau Greenberry, die rol naar het digitale domein.

BMW zoekt monteurs via Reddit en fora
Om het groeiende tekort aan monteurs aan te pakken, kiest BMW Group Nederland voor een onconventionele route. In samenwerking met Monks zet het automerk de campagne ‘Pak een Sleutelrol’ in, waarmee het monteurs en autoliefhebbers actief benadert op Reddit en gespecialiseerde fora.

Humor en gedragspsychologie tegen cybercrime
Cybercrime is een groeiend probleem dat inmiddels bijna iedereen raakt: volgens recente cijfers kreeg driekwart van de Nederlanders er het afgelopen jaar mee te maken. Vaak ligt de oorzaak dichter bij huis dan gedacht, apparaten die niet tijdig worden geüpdatet. Om dat bewustzijn te vergroten, lanceert het Ministerie van Economische Zaken in samenwerking met Havas Lemz en Duwtje de nieuwe campagne ‘Doe je Updates’.

Adobe lanceert tool voor merkzichtbaarheid in AI-zoekverkeer
Na een periode van testen heeft Adobe de Adobe LLM Optimizer aangekondigd. Deze nieuwe zakelijke applicatie moet bedrijven helpen hun zichtbaarheid in generatieve AI-interfaces te vergroten. Volgens Adobe worden deze interfaces steeds vaker gebruikt door consumenten om producten te ontdekken.

Nederlandse e-commerce groeit, Ikea en MediaMarkt nieuw in top-10 Twinkle100
De Nederlandse e-commerce heeft in 2024 opnieuw de weg omhoog gevonden. Uit de vandaag gepresenteerde Twinkle100 blijkt dat de online bestedingen vorig jaar met 6,4 procent zijn gestegen tot bijna 29,5 miljard euro. De lijst werd zojuist gelanceerd tijdens 'Shopping Today' in de Fabrique te Maarssen.

AI-modus komt naar 'Google Zoeken' in Nederland - Nieuwe AI Hub van start
Google begint vandaag met de uitrol van de AI-modus in Google Zoeken. De functie wordt beschikbaar gesteld in 36 nieuwe talen, waaronder het Nederlands, en in bijna 50 nieuwe landen en gebieden, waaronder Nederland. Tegelijk krijgt Amsterdam er een AI Hub bij, met -zo wordt ook vandaag bekendgemaakt- Google als partner.
![[onderzoek] Vertrouwen Gen Z in social media bijna gelijk aan overheid](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Vertrouwen Gen Z in social media bijna gelijk aan overheid
Gen Z heeft bijna evenveel vertrouwen in sociale mediaplatforms als in overheidsinstanties als het gaat om het delen van persoonlijke data. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van privacytechbedrijf Usercentrics onder 10.000 consumenten in Europa en Noord-Amerika, waaronder 1.000 Nederlanders.

Polestar lanceert filmische onthulling met Alexander Skarsgård
Polestar zet storytelling centraal bij de lancering van zijn nieuwste model: de Polestar 5, een volledig elektrische vierdeurs Grand Tourer. In een filmische walkaround-film onthult Hollywoodacteur Alexander Skarsgård – bekend van ‘Succession’, ‘Big Little Lies’ en ‘Murderbot’ – het nieuwe model op geheel eigen wijze.
![[marketeer 232] Tim Ariesen - CroudX: 'Versterk je rendement en merkwaarde'](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 232] Tim Ariesen - CroudX: 'Versterk je rendement en merkwaarde'
In onze serie [marketeer] deze editie Tim Ariesen, mede-eigenaar en Managing Director van CroudX. 'De rode draad in mijn carrière in reclame, media en performance marketing is frustratie. Merken konden nauwelijks aantonen wat advertising echt opleverde.' Tijd om daar wat aan te doen.

Waarom contextueel adverteren publishers versterkt
Een publisher is in de kern een verbinder. Je creëert content die een publiek aantrekt, je onderhoudt die relatie door dagelijks waarde te leveren en je vertaalt de opgebouwde aandacht naar een verdienmodel. Je bent journalist, ondernemer en matchmaker tegelijk.
![[marketeer 231] Simon Koolstra - Rewire: 'AI maakt van data marketingtool'](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 231] Simon Koolstra - Rewire: 'AI maakt van data marketingtool'
In onze successerie [marketeer] vandaag een bijzondere gast: Simon Koolstra, wiskundig fysicus van huis uit en nu hoofd advanced analytics en het Agentic Lab bij Rewire. 'Deze achtergrond maakt het toepassen van AI in marketing zo ontzettend interessant.' Hij ziet AI als kans om merkwaarde toe te voegen.

KLM bereikt 6,3 miljoen klanten met Airmail
KLM heeft met de lancering van Airmail, haar nieuwe AI-aangestuurde e-mailtool, in korte tijd een groot bereik gerealiseerd. Sinds de officiële uitrol in augustus zijn er vijftig gepersonaliseerde nieuwsbrieven verstuurd naar ruim 6,3 miljoen klanten wereldwijd.

Kaart wint van appje bij verjaardagen
September is niet alleen de maand waarin de meeste Nederlanders jarig zijn, maar ook de maand waarin Greetz zelf 21 kaarsjes uitblaast. Het bedrijf onderzocht hoe we anno 2025 onze verjaardag vieren en concludeert dat digitalisering weliswaar de norm is, maar dat de behoefte aan échte aandacht groeit.

NS Stations lanceert game met kortingsacties voor reizigers
NS Stations en digitaal bureau Livewall lanceren deze maand de mobiele game ‘Sprint Station’. De game is bedoeld om de beleving op stations te vergroten en reizigers te belonen met directe kortingscoupons voor winkels op het station.

TikTok bereikt 200 miljoen Europese gebruikers en vergroot impact op economie en cultuur
TikTok heeft in Europa een nieuwe mijlpaal bereikt: meer dan 200 miljoen mensen maken maandelijks gebruik van het platform. Dat is een forse stijging ten opzichte van de 175 miljoen vorig jaar en komt neer op bijna een derde van de bevolking in de Europese Economische Ruimte en het VK. In Nederland telt TikTok inmiddels 6,7 miljoen maandelijkse gebruikers.

Etos viert 100.000 volgers met luierdonatie
Etos heeft een bijzondere manier gekozen om de mijlpaal van 100.000 Instagram-volgers te vieren. De drogisterijketen schenkt 100.000 luiers aan Voedselbanken Nederland, die ze via ruim 180 lokale voedselbanken verspreidt onder gezinnen die het financieel zwaar hebben.

Hoe Kia de EV3 lanceerde met slimme inzet van AI Intention Models
De effectiviteit van traditionele targetingmethoden neemt af. Merken die vertrouwen op profielen, generieke segmenten of het inkopen van bereik, merken dat ze hun doelgroep niet langer effectief bereiken. Tegelijk groeit de behoefte aan relevantie, schaalbaarheid en respect voor privacy. In deze context is een nieuwe standaard in opkomst: neuro-contextual advertising.

Festivals digitaliseren: pinnen leidt tot hogere besteding
Contactloos betalen wint terrein op Nederlandse festivals, blijkt uit onderzoek van betaalprovider MyPos. Steeds meer evenementen vervangen traditionele consumptiemunten door digitale betaalopties. Volgens de respondenten is pinnen sneller, handiger en verhoogt het zelfs de omzet

Thebe en Hello 24/7 lanceren app voor informele zorg
Zorgorganisatie Thebe en platform Hello 24/7 ontwikkelen samen de Thebe Samenzorg app, naar het voorbeeld van de reeds bestaande Hello 24/7 app. De app maakt het mogelijk om de zorg rondom een cliënt op een laagdrempelige manier te coördineren binnen het informele netwerk van familie, vrienden en vrijwilligers en lost zo een groot personeelstekort op.

Zuckerberg deelt nieuwe visie op superintelligentie
Meta-CEO Mark Zuckerberg presenteert zijn visie op 'persoonlijke superintelligentie' in een recent gepubliceerde brief. Hij verklaart dat het ontwikkelen van superintelligentie nu in zicht is, aangezien de AI-systemen van zijn bedrijf 'steeds vroegere tekenen van zelfverbetering' vertonen.

Rijksoverheid lanceert social-first campagne voor aankomende studenten
De Rijksoverheid is deze maand gestart met de campagne ‘Ben je klaar voor het studentenleven?’, gericht op jongeren van 16 tot 18 jaar die binnenkort de stap maken naar het mbo, hbo of de universiteit. Centraal staat de website rijksoverheid.nl/studeren, waar studenten een gepersonaliseerd overzicht vinden van alle regelzaken die zij moeten treffen bij de start van hun studie.
![[update] Creatieve sector alert op nieuwe voorwaarden WeTransfer](/templates/img/lazyload.gif)
[update] Creatieve sector alert op nieuwe voorwaarden WeTransfer
De recente update van de servicevoorwaarden van WeTransfer heeft tot onrust geleid binnen de creatieve sector. In de vernieuwde kleine lettertjes stond dat verzonden bestanden gebruikt mogen worden voor het trainen van AI-modellen.

Nederlanders shoppen bewust en digitaal tijdens zomeruitverkoop
Tijdens de lopende zomeruitverkoop onderzoekt betaalplatform Adyen het koopgedrag van 2.000 Nederlandse consumenten. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders steeds bewuster winkelen, vaker digitale hulpmiddelen inzetten en verdeeld zijn over retourbeleid.

DNB: Online kaartbetalingen sterk in de lift
In 2024 besteedden Nederlanders € 198 miljard met betaalpas of creditcard, zo blijkt uit nieuwe cijfers van De Nederlandsche Bank (DNB). Dat is een stijging van 15% ten opzichte van 2022. De toename komt vooral door meer online kaartbetalingen.

AI-modellen geven vergeten mode een nieuw gezicht
Otrium, het Europese online outletplatform voor mode, heeft samen met digitaal bureau Dept een innovatieve AI-oplossing gelanceerd om een hardnekkig probleem in de mode-industrie aan te pakken: overtollige voorraad. De zogeheten Ovatars – zeven diverse, digitaal gecreëerde modellen – geven kledingstukken die anders in de schaduw blijven, een nieuwe kans op zichtbaarheid én verkoop.

Bijna helft Nederlanders lid van loyaliteitsprogramma
Maar liefst 42 procent van de Nederlandse consumenten is aangesloten bij een of meerdere loyaliteitsprogramma’s. Dat blijkt uit de Retail Radar 2025 van marketingtechnologiebedrijf Voyado. Populaire motivaties zijn extra korting, gratis verzending en incidentele cadeaus. Bol Select is het vaakst genoemde favoriete programma.

Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR aan het denken
Een paar oranje hesjes, een handvol borden en een idee: creatief bureau Klabats en Droombaas-initiatiefnemer Koen Lohmann wisten vorige week op ludieke wijze de aandacht van de HR-wereld te grijpen.

Wat als je advertenties inspelen op emotie én intentie – realtime?
De gemiddelde consument ziet tientallen advertenties per dag. De meeste verdwijnen ongemerkt in de massa. Waarom? Omdat ze simpelweg niet voelen alsof ze relevant zijn. Advertenties die raken en blijven hangen, zijn niet alleen contextueel correct. Ze sluiten aan op onze interesses, onze emoties en onze intenties.

WhatsApp krijgt advertenties
Het lag niet in het de lijn der verwachtingen van de oprichters. Maar ze komen: advertenties op dit social medium. 'We helpen je meer kanalen en bedrijven te vinden op WhatsApp', stelt eigenaar Meta nu.

VanMoof lanceert S6: krachtiger en slimmer dan ooit
VanMoof maakt een comeback met de introductie van de S6 Serie, de eerste nieuwe modellen sinds de overname door McLaren Applied. De vernieuwde e-bikes combineren elf jaar VanMoof-ervaring met de technische knowhow van de nieuwe eigenaar. Resultaat: ‘de ultieme VanMoof’, aldus het Nederlandse merk.
![[column] Marketingtoppers in London hebben de focus nog altijd op groei](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketingtoppers in London hebben de focus nog altijd op groei
Vele CMO’s en marketing executives verzamelden zich afgelopen maand in marketing Capital London om met elkaar de toptrends en issues in de turbulente marketing wereld te bespreken. Begrijpelijkerwijs struikel je op zo’n conferentie over de topics zoals strategie, branding, multichannel, AI, customer experience, innovatie, business values, etc. Een paar van deze topics houden we hier tegen het licht.

AI Assistent wil werken in Albert Heijn-winkels prettiger maken
Albert Heijn introduceert tijdens de jaarlijkse FoodTech Week een nieuwe AI-gedreven assistent voor collega’s in de winkel. Deze innovatieve toepassing, gebaseerd op generatieve AI (Gen AI), is volgens de retailketen ontwikkeld om het werk van 80.000 collega’s 'makkelijker en leuker' te maken.

Maastricht zet bezoeker centraal met datagedreven platform
Wie deze zomer Maastricht bezoekt, krijgt meteen een voorproefje van hoe stedelijke beleving anno 2025 eruitziet. Maastricht Marketing lanceert vandaag het vernieuwde platform www.visitmaastricht.nl: een online gids die verder gaat dan tips en to do’s, en inspeelt op de diepere reisdrijfveren van de bezoeker
![[onderzoek] Nederlandse consument haakt af bij hoge verzendkosten](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Nederlandse consument haakt af bij hoge verzendkosten
Hoewel de Nederlandse consument zich steeds prijsbewuster opstelt, blijkt gemak nog altijd koning in de wereld van e-commerce.

DDMA prolongeert Experimentation Heroes
Op 6 november 2025 staat tijdens DDMA Experimentation Heroes andermaal 'het beste werk in experimentation en optimalisatie' centraal. Experimentation-specialisten kunnen inmiddels hun case(s) insturen in een van de drie categorieën: Conversie, Experimentation Culture en Beyond Web, meldt de branchevereniging.

TikTok introduceert begeleide meditatie voor alle gebruikers
TikTok lanceert deze week nieuwe functionaliteiten en investeringen gericht op het verbeteren van het mentale welzijn van gebruikers. De aankondiging valt samen met de Europese Week van de Mentale Gezondheid. Onder de vernieuwingen vallen begeleide meditatieoefeningen voor alle gebruikers en een uitbreiding van het Mental Health Media Education Fund.

Schiphol digitaliseert advertentie-aanbod verder
Schiphol heeft in samenwerking met media-technologiebedrijf LDSK programmatic advertising geïntroduceerd op haar digitale out-of-home netwerk. Na eerdere succesvolle implementaties op Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport, is de stap naar Schiphol een belangrijke uitbreiding binnen het nationale vliegveldnetsysteem.

Ad Alliance test Vertical Video-advertenties
Met maar liefst 94% van de smartphonegebruikers die hun toestel in portretmodus bedienen, lijkt het vreemd dat veel videoadvertenties nog altijd in de traditionele horizontale vorm worden aangeboden. Ad Alliance zet daar nu een volgende stap in: vanaf juni start het bedrijf met een uitgebreide test van vertical video-advertenties, onder de innovatieve vleugels van Team Early.

Amsterdam lanceert eigen AI-assistent
Amsterdam introduceert ChatAmsterdam, een zelfgemaakte AI-assistent voor alle medewerkers van de gemeente. Landelijk is overheidsgebruik van generatieve AI en applicaties zoals ChatGPT, Midjourney en Copilot strenger gemaakt, vanwege de kans op lekken van gevoelige informatie. Een eigen AI-omgeving lijkt nu de oplossing.
![[onderzoek] Gen Z kritisch op merken op social media](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Gen Z kritisch op merken op social media
Gen Z ergert zich aan merken die zich geforceerd en onnatuurlijk presenteren op sociale media. Dat blijkt uit een onderzoek van Snapchat onder duizend Nederlandse jongeren. Volgens de respondenten zijn eerlijkheid en creativiteit cruciaal om deze generatie aan te spreken.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Prime Video lanceert The Moderators... 22-10-2025
- Thuiswinkel.org lanceert campagne... 21-10-2025
- OBA lanceert nieuw digitaal huis... 17-10-2025
- BMW zoekt monteurs via Reddit en fora15-10-2025
- Humor en gedragspsychologie tegen... 15-10-2025
- Adobe lanceert tool voor... 15-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025



