Marketeer, let op uw techniek!

Marketeer, let op uw techniek!
  • Online
  • 26 nov 2014 @ 12:10
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • InteractieInteractie

Marketing en technologie. Het is nog geen vanzelfsprekendheid als de 4 P’s, maar dat het een onvermijdelijk huwelijk is, staat vast. Investeringen in technologie voor marketingdoeleinden zullen de komende jaren enorm toenemen. Inmiddels zijn er al 1000 bedrijven die software ontwikkelen en leveren om de digitale marketing van brandstof te voorzien (omzet van circa 20 miljard euro). Marketeers moeten van techniek gaan houden, of ze willen of niet.

Op het eerste Marketing&Technology Event, gisteren in Maarssen gehouden, hield vooral de keynote speaker Scott Brinker uit de USA (Chief Martec) een vlammend betoog voor de circa 150 bezoekers over de onstuitbare opmars van de marketing technology officer, naast de CMO en CIO. ‘Technology must become a part of marketing’s DNA’, zo hield hij het publiek voor. Brinker gelooft heilig in de investering in digital marketing, maar het aantal vendors van software vindt zelfs hij te groot. ‘En de instroom van nieuwe bedrijven met nieuwe software is onverminderd stevig. Het zou goed zijn als er een concentratie komt zodat marketeers makkelijker voor een partij kunnen kiezen.’ Ook Brinker pleitte, net als de andere sprekers op het event, voor een nauwere samenwerking tussen marketeers en it-ers. ‘Het is niet zo dat de marketeer alles van de techniek moet weten, maar het is wel belangrijk dat beide samen de strategie bepalen en beslissen welke technologie daarvoor nodig is.’

In de twee panelsessies waren er uiteindelijk twee belangrijke conclusies: het landschap is nog erg gefragmenteerd en dat maakt dat it-ers en marketeers vaak nog geen duidelijk beeld hebben hoe zaken aan te pakken. Digitaal levert voorlopig nog meer vragen dan antwoorden op. Andere belangrijke uitkomst was dat techneuten samen met marketeers moeten blijven schakelen: besef dat we gelijk zijn aan elkaar en hoe kunnen we samen het beste uit twee werelden halen.

Wehkamp

Iets dat Gerhard van der Bijl van Wehkamp alleen maar kon beamen tijdens zijn eerder presentatie over de vernieuwde website van Wehkamp. Dankzij het tonen van meer ‘lef en branie’ , een betere samenwerking intern en de investering in marketingtechnologie is het hem gelukt in de afgelopen 2 jaar realtime marketing mogelijk te maken. ‘We hebben drie speerpunten gekozen in onze aanpak: mensen, proces en technologie. Door anders te denken en de techniek nog meer in te zetten ten dienste van de klant kunnen we nu snel reageren op kansen in de totale customer journey.’

Aardverschuiving

Mark van der Pas van de Universiteit van Maastricht en European Center for Digital Transformation gaf onder meer aan dat er een enorme revolutie in software aan de gang is. We worden steeds meer en meer overspoeld met data. Het is in marketing dan ook zaak dat we greep houden op de informatiestroom. De aardverschuiving die nu al een paar jaar plaats vindt, verklaart dat de huidige manier van werken onherkenbaar zal veranderen en is daarmee een enorme bron van nieuwe kansen. Net zoals IT-gebruikers en IT-experts zullen ook veel marketeers in de 'winner takes all economy' de veranderingen moeten onderschrijven en daarop gaan acteren.

 

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken