[onderzoek] Smart home in ontwikkeling: kansen voor adverteerders

[onderzoek] Smart home in ontwikkeling: kansen voor adverteerders
  • Online
  • 17 jul 2019 @ 11:05
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • MiddelenOnderzoek

BrandDeli’s nieuwste brancheonderzoek naar smart home duikt in de trend van slimme, nieuwe apparaten en de doorontwikkeling van spraakgestuurde mogelijkheden. Het onderzoek levert handvatten en inzichten op die marketeers en creatieven kunnen gebruiken voor hun media- & communicatiestrategie in deze branche.

Smart Huishouden
In dit artikel zoomen we in op de trends op het gebied van huishoudelijke apparaten. In hoeverre zijn consumenten geïnteresseerd om smart huishoudelijke apparaten aan te schaffen? Wat zijn voor hen redenen om dit te kopen en wat houdt ze tegen? Kansen voor adverteerders worden in kaart gebracht.

In de gemiddelde elektronicawinkel zijn Smart-TV’s ondertussen de standaard geworden. Of mensen het product ook daadwerkelijk gebruiken zoals bedoeld is, komt in een volgend artikel aan de orde. Maar hoe zit het met de integratie van slimme apparaten die ons helpen in het huis? Met slimme apparaten bedoelen we apparaten met software welke zijn verbonden met het internet. Denk aan een wasmachine die zelf doseert hoeveel wasmiddel er toegevoegd wordt aan de was, een stofzuiger die zelf je huis stofzuigt of een koelkast die via een scherm laat zien wat je nog op voorraad hebt.

Moment van aanschaf
Zoals met huishoudelijke apparaten vaker het geval is, worden nieuwe apparaten met name aangeschaft wanneer oude apparaten niet meer werken. De levenscyclus van deze apparaten is relatief lang, wat voor merken betekent dat het extreem belangrijk is om op het juiste moment top-of-mind te zijn bij de consument. Om in de overweging te komen, dienen de redenen om voor een bepaald merk te kiezen al bekend te zijn bij de consument, op het moment van vervanging.

Waar hechten kopers met name waarde aan bij het aanschaffen van nieuwe huishoudelijke apparatuur?

Prijs en betrouwbaarheid blijven belangrijke factoren bij het maken van de keuze, dat het een slim apparaat betreft wordt voor consumenten steeds belangrijker: 36% van de Nederlanders geeft aan om een smart apparaat te kopen ter vervanging van hun vorige apparatuur. Onder 20-49 is deze intentie het hoogst. In de categorie huishouden ligt de intentie om slimme apparaten aan te schaffen ook hoger vergeleken met bijvoorbeeld de categorieën verzorging en beveiliging. Belangrijk is dat de consument dan wel weet wat dit voor ze toevoegt.

Vooral vrouwen noemen gebruiksgemak een bepalende factor in de keuze voor een nieuw product, niet zo gek als juist gemak ook de reden is om een smart product aan te schaffen. Verder hoopt de consument energie te besparen en hiermee ook een duurzame keuze te maken.              

Dit laatste is vooral voor millennials belangrijk. Een vijfde van de Nederlanders wil klaar zijn voor de toekomst en schaft om die reden een smart apparaat aan. Dit geeft aan dat hoewel het gebruik van slimme huishoudelijke apparatuur nog relatief laag is, de consument doorheeft dat er sterke ontwikkelingen zullen plaatsvinden op het gebied van smart living.

Voordelen worden dus zeker gezien, maar vergeet hierbij niet dat een deel van de Nederlanders nog twijfels heeft om smart producten in huis te halen: vraagtekens omtrent de privacy is hierbij de grootste barrière. Tegelijkertijd is één van de belangrijkste redenen om een smart product in huis te halen het verhogen van de veiligheid van het huis (vooral voor 50+). Hier ligt duidelijk een kans om uit te leggen hoe producenten omgaan met de dataverzameling en privacygevoelige gegevens van de consument en zo de barrières weg te kunnen nemen.

Groot potentieel voor groei in de categorie
De markt voor slimme huishoudelijke apparaten ligt vergeleken met andere categorieën nog duidelijk open: de awareness voor merken die hierin actief zijn is laag en er is nog geen duidelijke voorkeur zichtbaar onder de consument. Door de vele specifieke slimme apparaten die worden gelanceerd is er juist wel veel concurrentie zichtbaar in de categorie. Om nu al relevant te zijn binnen de categorie is het cruciaal om te zorgen voor regelmatige communicatie met betrekking tot smart huishouden. Want: waar de consument nu al bekend raakt met de slimme mogelijkheden binnen jouw aanbod, denkt deze bij het kiezen voor een smart apparaat al snel aan jouw merk. En nu connectiviteit tussen de verschillende apparaten steeds belangrijker wordt, heb je met een eerste apparaat in huis al snel een streepje voor bij volgende aankopen.
(bron: BrandDeli)

Fotocredit: Bence Boros / Unsplash

Lees hier deel 2 uit deze serie

 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken