Online kunstmarkt in opmars
- Online
- 6 aug 2020 @ 10:36
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Digitaal
- 6 aug 2020 @ 10:36
- Lucas Boon
Kunstkopers slaan hun slag digitaal. Veilinghuizen boekten in de eerste helft van 2020, 'dankzij' corona, een recordomzet. Dit en meer blijkt uit onderzoek van kunstmarktanalysebureau ArtTactic in opdracht van verzekeraar Hiscox.
Het onderzoek wijst uit dat de internationale veilinghuizen Christie's, Sotheby's en Philips het afgelopen half jaar een omzet van 336 miljoen euro boekten, 463% meer dan dezelfde periode in 2019. De uitbraak van corona lijkt een keerpunt voor de toekomst van digitale kunstverkoop. Naar verwachting zal de online handel in kunstobjecten alleen nog maar blijven groeien door de aanhoudende pandemie: 8 op de 10 kunstplatforms verwacht dat het aantal aankopen het komende jaar verder zal toenemen.
De online kunstverkoop was goed voor 28,3% van de totale veilingverkopen van veilinghuizen Christie's, Sotheby's en Philips in de eerste helft van 2020, tegenover slechts 1,2% in 2019. Twee derde voorziet dat de pandemie een veranderend effect zal hebben op de markt op de lange termijn. Jeroen Opstelten, manager art & private client bij Hiscox, zegt: 'De groei in online aankopen in de laatste maanden is logisch door de geforceerde overstap naar digitaal. Dat kunstplatforms een blijvend veranderd effect verwachten in de markt is te verklaren door de aanpassingen die zij de afgelopen maanden hebben moeten doorvoeren. Zo hebben partijen geïnvesteerd om hun online platforms gebruiksvriendelijk en veilig in te richten. De digitale verkoop vertegenwoordigt echter nog steeds minder dan 10% van de totale kunstmarkt. Mogelijk vormt de coronacrisis de katalysator die de traditionele kunstmarkt versnelt digitaliseert.'
Uit het onderzoek van Hiscox blijkt verder dat beeldende kunst goed is voor 32% van de online verkoop, aanzienlijk meer dan horloges en sieraden (23%), decoratieve kunst (12%) en meubels (8%). Andere verzamelobjecten zijn eveneens erg populair onder kunstverzamelaars: postzegels, zeldzame boeken, munten en memorabilia zijn goed voor een kwart van alle online verkopen.
Het onderzoek is in opdracht van verzekeraar Hiscox uitgevoerd door kunstmarktanalysebureau ArtTactic onder 44 kunsthandelsplatforms. Hierbij is gekeken naar de trends en ontwikkelingen in de online kunsthandel en omzetcijfers van 2019.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Artiesten lanceren anti-vape track03-12-2025
- KPN introduceert App de Sint AI... 21-11-2025
- Petersen presenteert boek... 20-11-2025
- MondoMarketing bekroond tot beste... 19-11-2025
- AH wint Greatest TikTok tijdens Ad... 19-11-2025
- Identity Games kiest voor speelse... 18-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

