Bytedance maakt TikTok-deal met Oracle
- Online
- 14 sep 2020 @ 11:23
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - DoelgroepVerkoopMedia
- 14 sep 2020 @ 11:23
- Peter van Woensel Kooy
Techmerk Bytedance heeft een deal gesloten met softwarebedrijf Oracle over de activiteiten van video-app TikTok in de Verenigde Staten. Aanvankelijk leek Microsoft de nieuwe partner.
Oracle wordt TikToks ‘vertrouwde techpartner’, meldde de Wall Street Journal, onder vermelding van een anonieme bron. Ook The Washington Post en NBC melden dat Oracle is gekozen nadat TikTok het bod van Microsoft had afgewezen. De deal zal niet plaatsvinden in de vorm van een verkoop, maar een herstructurering. Oracle wordt de technologiepartner van Bytedance en zal de gebruikersdata van TikTok in de VS beheren, meldt Het Parool. In de V.S. liep al onderzoek naar de populaire social media app. Het scenario leek toen dat TikTok (vroeger bekend als Musical.ly), eigendom van de Chinese startup ByteDance, informatie van gebruikers door zou spelen aan de Chinese overheid. Ook in Europa wordt hier onderzoek naar gedaan. President Donald Trump dreigde eerder via een speciaal decreet TikTok op zwart te zetten als het niet in andere, lees: Amerikaanse handen overging.
Gegevens delen
In februari 2019 betaalde TikTok een boete van 5,7 miljoen dollar aan de Amerikaanse marktwaakhond FTC omdat het ongevraagd persoonlijke data van kinderen onder de 13 jaar bijhield. Aanvankelijk was Microsoft de meest kansrijke kandidaat. Nu wordt Oracle toch de partner. TikTok is een app waarmee korte muziekvideo's gemaakt en gedeeld kunnen worden. De filmpjes kunnen een lengte hebben van drie tot vijftien seconden. Ook kunnen er video's in loops van maximaal 60 seconden worden gemaakt. TikTok is vooral populair onder kihnderen en vraagt bij gebruik toegang tot je telefoon, contactpersonen, foto's en overige gegevens. Daarmee zou je meteen connected zijn met de Chinese big data machines, die onder overheidscontrole staan. Big brother dus.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Microsoft
- China
- nieuw
- Trump
- partner
- app
- WSJ
- Bytedance
- aanvankelijk
- Verenigde Staten
- video
- techmerk
- TikTok
- deal
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Bastian Verhulst - opperhoofd TikTok... 19-03-2025
- Spotlight: adverteren binnen Track &... 19-03-2025
- Vluchtelingenwerk Nederland en KLM... 14-03-2025
- Think Yellow is Google Premier... 12-03-2025
- Inschrijving geopend voor EMAS... 04-03-2025
- YouTube wil welzijn van tieners... 03-03-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Een zorgvuldige en veilige inzet van AI
- COMMIT Health Club: 4x meer leads tegen lagere kosten
- Congreshacks: maak je event onvergetelijk
- Privacybewuste consumenten: hoogopgeleid, kapitaalkrachtig en onbereikbaar?
- Ensuring Exceptional Experiences in the Digital Contact Center