Reclamebestedingen online gokbedrijven verdubbeld
- Online
- 6 jan 2022 @ 09:24
- Link
-
Ryan Baij
Allround Redacteur
BBP Media - Online advertising
- 6 jan 2022 @ 09:24
- Ryan Baij
De reclamebestedingen van online gokbedrijven zijn, sinds de legalisering op 1 oktober 2021, minimaal verdubbeld. Dat meldt DVJ Insights in een onderzoek
De afgelopen weken zijn er tal van online gokbedrijven die de televisiekijker bestoken met nieuwe reclames. De huidige toename van advertenties voor online kansspelen is nog maar het begin, zo stelt DVJ Insights, ook omdat de grote spelers nog in afwachting zijn van een vergunning en veel partijen nog gaan starten met adverteren. Op dit moment zien we al een gemiddelde verdubbeling van media-uitgaven (TV, radio, print). Werd er in de periode voor 1 oktober gemiddeld ongeveer 1,5 miljoen euro per week uitgegeven aan media, vanaf week 39 verdubbelde dit ruimschoots naar gemiddeld 3,5 miljoen per week. De ingezette lockdown laat de onlinekansspelenmarkt fors groeien, zeker nu er bij een tiental aanbieders legaal gespeeld kan worden én hier hevig voor wordt geadverteerd.
Mediabesteding online kansspelen (Bron: Adfact)
Achtergrond
Op 1 oktober is de onlinekansspelmarkt in Nederland gereguleerd. Na de ruime voorbereidingstijd kreeg in eerste instantie slechts een handvol aanbieders een vergunning vanuit de Kansspelautoritiet (Ksa). Een aantal bestaande partijen zoals Unibet, Bwin en Betsson werden buitenspel gezet, nadat ze zich al (illegaal) op Nederlandse markt hadden gericht. De database voor controle op (overmatige) deelname aan kansspelen (CRUKS: het centrale register voor uitsluiting kansspelen), werkte niet goed. De politiek kwam daarna nog met aanvullende regels voor nog niet-vergunninghouders. Vooral de grote aanbieders werden hiermee flink aangepakt.
Lockdown
Uit eerder onderzoek door DVJ Insights en Edwin van Zon (voormalig werkzaam bij De Lotto en NLO), blijkt daarnaast dat een lockdown het aantal online kansspelers in Nederland significant vergroot. Meer dan de helft van de spelers die meedeed aan het onderzoek gaf aan dat de pandemie en de lockdown reden zijn geweest om te gaan spelen. 'De marktpotentie is groot en de voorlopige ban van grote bestaande aanbieders biedt een plotselinge buitenkans voor nieuwe aanbieders.' Het moederbedrijf van Unibet gaf aan dat het verplicht stopzetten in Nederland een negatieve impact heeft van ongeveer 16 miljoen euro per maand.
Betrouwbaarheid
Hoewel de merkbekendheid van de nieuwe namen laag is, kunnen ze nu hun slag slaan via de advertenties. DVJ verwacht dat de mediastrijd nog verder gaat toenemen. Belangengroepen zien vooral het risico op meer verslaving.
-
Ryan Baij
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [onderzoek] Gen Z kritisch op merken... 02-05-2025
- 3D-advertenties brengen... 23-04-2025
- Influencers moeten zich opnieuw... 22-04-2025
- Nieuwe website MP Motorsport draait... 18-04-2025
- Swapfiets lanceert speelse... 09-04-2025
- [digital detox] Rozemarijn Koopmans... 09-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management