DDMA: Boycot advertentieplatforms geen oplossing
- Online
- 22 okt 2021 @ 10:17
- Link
-
Ryan Baij
Allround Redacteur
BBP Media - WebsiteOnline advertising
- 22 okt 2021 @ 10:17
- Ryan Baij
De DDMA vindt dat grote bedrijven in Europa niet moeten stoppen met adverteren op platformen als Facebook, maar uit wel zijn zorgen over het huidige advertentie-ecosysteem.
Dit bracht de branchevereniging deze week naar buiten nadat 19 Europarlementariërs opgeroepen hadden dat Europa’s grootste bedrijven kritisch moeten kijken naar hun advertentie-activiteiten op de digitale platforms. De DDMA herkent zich wel in de zorgen van de Europarlementariërs, maar vindt dat het effectiever is om het bestaande advertentie-ecosysteem te verbeteren.
De DDMA meldt in het persbericht dat zij net als de groep Europarlementariërs streven naar een eerlijk en veilig advertentie-ecosysteem: ‘Daarbinnen zien wij grote waarde voor op de persoon afgestemde inhoud, bijvoorbeeld op basis van gedrag en zoekgeschiedenis. Deze personalisatie zorgt ervoor dat je inhoud te zien krijgt die voor jou relevant is, in de overload aan informatie die online op mensen afkomt.’
'Een boycot van advertentieplatformen of zelfs een verbod op gepersonaliseerd adverteren is dan ook disproportioneel, schadelijk voor met name MKB’ers en bovendien niet nodig. Transparantie over datagebruik, ook bij gepersonaliseerde advertenties, is hierbij een van de belangrijkste punten. Het moet duidelijk zijn voor mensen waarom zij bepaalde advertenties te zien krijgen. Organisaties zouden geen persoonsgegevens moeten verzamelen en gebruiken als ze de reden ervan niet kunnen uitleggen aan de klant’, luidt de verklaring van de DDMA.
De DDMA ziet in de toekomst liever dat er meer samenwerking komt tussen het bedrijfsleven en de overheid. Als de Europese Digital Services Act (DSA) binnenkort in werking treedt, zijn de platformen al meer verplicht om te laten weten waarom gebruikers bepaalde advertenties te zien krijgen. De DDMA ‘juicht dit toe’.
-
Ryan Baij
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Albert Heijn maakt AH App meertalig met hulp van AI
- Hoe Moneybird emotie boven product kiest in nieuwe campagne...
- Just speelt in op jongerencultuur met campagne ‘moetje of wilje’
- Waarom e-mailmarketing nog steeds de basis is van digitale...
- Inter Milan introduceert digitaal loyaliteitsplatform Interista
- AH wint Greatest TikTok tijdens Ad Awards
Laatste Nieuws
- KPN introduceert App de Sint AI... 20-11-2025
- MondoMarketing bekroond tot beste... 19-11-2025
- AH wint Greatest TikTok tijdens Ad... 19-11-2025
- Identity Games kiest voor speelse... 18-11-2025
- [onderzoek] Ruim helft jongeren... 17-11-2025
- Hoe Moneybird emotie boven product... 17-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

