Regels en toezicht voor influencers met meer dan 500.000 volgers
- Online
- 17 mei 2022 @ 10:37
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 17 mei 2022 @ 10:37
- Michiel van Zaane
Influencers met meer dan 500.000 volgers vallen voortaan onder toezicht van het Commissariaat voor de Media. Zij krijgen te maken met extra reclameregels in de Mediawet. Influencers, bureaus en adverteerders zijn blij dat er duidelijkheid is.
Bij het ingaan van de nieuwe Mediawet op 1 november 2020 was al duidelijk dat er aanvullende regels zouden volgen voor ‘grote’ influencers. Inmiddels is bekend dat het Commissariaat voor de Media hiermee influencers met meer dan 500.000 volgers bedoelt, die minimaal 24 video’s per jaar publiceren op YouTube, TikTok of Instagram, een KvK-inschrijving hebben en verdienen aan hun video's. Zij krijgen vanaf nu te maken met dezelfde reclameregels als op televisie en moeten zich inschrijven bij het Commissariaat.
Aanvullend onderscheid
Volgens de Reclamecode Social Media en Influencer Marketing waren influencers – met meer én minder dan 500.000 volgers – al verplicht transparant te zijn over betaalde samenwerkingen. De Mediawet maakt nu aanvullend onderscheid tussen reclame, sponsoring en productplaatsing met bijbehorende verschillende vermeldingen. Voor sponsoring en productplaatsing geldt daarnaast dat een product geen overmatige aandacht meer mag krijgen in een video. Ook is productplaatsing in kinderprogramma's niet meer toegestaan. Het gebruik van de hashtags #partner of #collab verdwijnt helemaal. Bij overtreding van deze regels kunnen influencers met meer dan 500.000 volgers een boete krijgen. Vanaf 1 juli 2022 treden de regels van het Commissariaat in werking. Vanaf dat moment kunnen zij gaan handhaven.
Voorlichtingswebsite
Door de grote hoeveelheid verschillende regels is het voor adverteerders, influencers en hun vertegenwoordigers lastig om te bepalen welke regels er precies gelden in specifieke situaties. Daarom heeft DDMA, de branchevereniging die alle partijen in de industrie vertegenwoordigt, influencerregels.com in het leven geroepen. Op deze voorlichtingswebsite worden de regels over transparantie en reclame per kanaal in simpele taal uitgelegd. Hierin worden naast regels uit de Mediawet ook de verplichtingen uit consumentenwetgeving en de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing meegenomen. De website is door DDMA met behulp van inhoudelijke input van het Commissariaat voor de Media en de Stichting Reclame Code ontwikkeld en wordt doorlopend geüpdatet met nieuwe voorbeelden en ontwikkelingen.
Een volgende stap in de professionalisering van de sector
Influencers en adverteerders omarmen regels
Influencers, bureaus en adverteerders zijn blij dat er eindelijk duidelijkheid is over de impact van de Mediawet op betaalde samenwerkingen. Ze zien de regels als een volgende stap in de professionalisering van de sector. Joost Bouhof, bekend van onder meer het populaire YouTube-kanaal JoostSpeeltSpellen en lid van de Commissie Influencer Marketing van branchevereniging DDMA: ‘Voor ons publiek is het heel belangrijk dat wij als influencers transparant zijn over betaalde samenwerkingen. Het aantal influencers en betaalde samenwerkingen neemt al jaren toe en de nieuwe regels helpen om die groei goed te laten verlopen. Ik ben blij dat we hier vanuit de DDMA Commissie Influencer Marketing aan hebben kunnen bijdragen. De regels passen nu goed bij het huidige influencerlandschap en geven influencers volop ruimte om mooie samenwerkingen aan te gaan.’
Naomi van der Louw, jurist bij DDMA, sluit zich daarbij aan: ‘Het is goed om te zien hoe influencermarketing zich binnen een paar jaar tot een strak gereguleerde industrie heeft ontwikkeld. Dat laat zien hoe volwassen het vakgebied er inmiddels voorstaat.’
DDMA houdt op 31 mei samen met bvA een Industry Meetup over de nieuwe influencerregels, met sprekers van onder meer het Commissariaat voor de Media.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- influencers
- youtube
- Commissariaat voor de Media
- ddma
- social media
- tiktok
- toezicht
- mediawet
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Etos brengt kerstverhalen tot leven11-12-2025
- Artiesten lanceren anti-vape track03-12-2025
- KPN introduceert App de Sint AI... 21-11-2025
- Petersen presenteert boek... 20-11-2025
- MondoMarketing bekroond tot beste... 19-11-2025
- AH wint Greatest TikTok tijdens Ad... 19-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

