Alle marketingtrends van 2015 in één overzicht

  • Online
  • 17 dec 2014 @ 09:34
  • Link
  • Sheila Klein Schiphorst
    Sheila Klein Schiphorst

    PR & Communicatie manager
    SHE PR & Marketing
  • Trends

Je kunt bijna geen nieuwsbrief of weblog openen of je ziet wel een top-5 van één of andere marketingdiscipline. Interessant en inspirerend. Zo’n top-5 werkt ook altijd goed voor de open-rate van de blog, marketeers zijn namelijk gek op lijstjes, maar aan de andere kant is het stiekem wel irritant dat deze lijstjes overal verspreid staan. Hoe handig zou het wel niet zijn als er gewoon één overzicht is van de belangrijkste marketingtrends voor 2015? Nou dat dacht ik dus ook. Tadaaaa! In deze blog vind je alle trends op het gebied van: e-mail-, online-, mobile marketing, e-commerce en customer service.

Om misverstanden te voorkomen: ik heb deze trends niet zelf samengesteld. Zoveel tijd heb ik helaas niet omhanden. Ik heb een verzameling van diverse interessante blogposts samengevat. Wil je per marketingkanaal meer informatie? Klik dan op de toegevoegde link.

E-mailmarketingtrends 2015
E-mailmarketing blijft in 2015 het beste digitale kanaal, aldus bloggers Jordie van Rijn en Mark de Bruin in hun blogposts op MarketingFacts.
E-mailmarketingbureau e-Village kijkt zelfs verder dan 2015 en spreekt al over de trends in 2020. Allen zijn het in ieder geval met elkaar eens. Data is en blijft de belangrijkste pijler om succesvol te zijn met e-mailmarketing in 2015. Al deze informatie stelt je in staat te communiceren met de ontvanger op het juiste moment en met een boodschap waar hij of zij op dat moment op zit te wachten. Deze trend staat dan ook terecht op plek nummer 1 in de trends top-5 van e-mailmarketing.

1. Big data
2. Predictive e-mailmarketing
3. Privacy & security (ISO)
4. Slimme segmentatie en voorspelling van klantgedrag
5. Rapportages worden meer maatwerk en geavanceerder



Online marketing (SEO) trends 2015
Online marketing is net als vele marketingtermen een breed begrip. Social media-marketing kun je hier ook onder scharen, maar ik kies bewust om mij enkel op SEO te richten. Waarom? Omdat ik van mening ben dat het slim inzetten van technische aspecten als SEO een belangrijke rol speelt bij het realiseren van al jouw marketingdoelstellingen. In mijn zoektocht naar de meest inspirerende SEO-trendlijst stuitte ik op dit artikel op Forbes.com. Volgens de schrijver zullen zeven trends de markt gaan domineren. Ik heb, eigenwijs als altijd, de in mijn ogen vijf belangrijkste trends voor je geselecteerd.

1. Contentmarketing wordt belangrijker dan techniek
2. Alleen mobielvriendelijke websites (incl. mobile SEO) gaan 2015 overleven
3. Linkbuilding is voorbij. Mentions en recommendations zijn belangrijker
4. Slechte SEO-optimalisatie wordt een grotere bedreiging dan ooit tevoren
5. SEO zal niet langer meer een vreemde eend zijn, maar volledig worden geïntegreerd in de marketingafdeling.



Mobile marketingtrends 2015
Ik vind het bijzonder opvallend dat er maar weinig interessante lijsten te vinden zijn waarin de trends op het gebied van mobile marketing voor 2015 staan. Eric van Hall schreef er op zijn website een interessant stuk over, maar dat werd direct een lijst van 15 trends en ging in mijn optiek veel breder dan specifiek mobile marketing. Daarnaast staat pas op plek nummer 10 de belangrijkste trend waar diverse (internationale) blogs het helemaal over eens zijn. Volgens hen is online video de belangrijke mobile marketingtrend van 2015. Ik moest dus keuzes maken om mijn eigen blogpost overzichtelijk te houden en stelde mijn persoonlijke top-5 samen:

1. Mobile video marketingtrends
2. Second screen wordt first screen
3. Internet of things
4. Wearables als de Apple iWatch
5. Mobiel adverteren wordt belangrijker dan ooit tevoren



E-commerce trends 2015
De scheidslijn tussen online en offline shopping zal in 2015 helemaal verdwijnen. Retailers die online niet goed hebben opgepakt zullen verdwijnen, kijk maar naar Mexx, maar ook webshops moeten een stap maken om ook offline toegankelijker te worden voor de consument. Althans dat is mijn perceptie, ook al ben ik geen e-commerce expert. Blogger Rob van Nuenen is dat wel en hij schreef uitgebreider over vijf e-commerce trends in 2015.

1. Mobile wordt leidend
2. Omni-channel (webshops gaan fysieke winkels openen)
3. Personalisatie tot in het kleinste detail van het aanbod in de webshop
4. Wereldwijde concurrentie
5. Interactieve connecties. Door API’s zal steeds meer informatie real-time benaderd én verstuurd kunnen worden naar allerlei kanalen.
Customer Service 2015
Ernst Kruize schreef deze week nog een bijzonder interessant verhaal hoe in 2015 de vlag er bij zal hangen in de customerservice-industrie. Volgens Ernst moeten in het aankomende jaar onderstaande vijf punten op de agenda staan van menig customer service director. Want het servicespectrum wordt - zo zal blijken - steeds breder, maar zowel strategisch als organisatorisch en technisch zijn er nog de nodige obstakels te overwinnen, aldus Ernst op MarketingFacts.

1. Fragmentatie van servicekanalen
2. Realisatie: selfservice vereist een strategie
3. Online service behoeft óók een personal touch
4. Domeinuitbreiding: service treedt buiten de gebaande paden
5. Meer aandacht voor Oplossingsgericht Werken














Alle marketingtrends samengevat
Ik hoop je met deze blog een handig overzicht te hebben gegeven waarin je snel kunt scannen wat de belangrijkste trends in ons vakgebied zijn. En dat je nu met een grote smile op je gezicht naar je (mobiel- of computer)scherm zit te kijken. Een echte marketeer is immers al lang bezig met de uitvoering van de eerste drie trends per marketingkanaal. Je bent geen echte marketeer als je niet altijd een paar stappen vooruit denkt en loopt. Want om nu pas een week voor de feestdagen met de plannen voor 2015 te beginnen is allesbehalve verstandig.

Sheila Klein Schiphorst

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken