8 tips voor Snapchat als marketingtool
- Online
- 24 jun 2015 @ 08:00
- Link
-
Jorn Agterberg
Digital Manager
Q-music - Social media
- 24 jun 2015 @ 08:00
- Jorn Agterberg
Snapchat is hot en wordt steeds hotter. Waren het eerst alleen de jongste millennials die massaal aan het snappen sloegen, nu ontdekt een steeds breder publiek Snapchat. Sinds de Verhalensectie is Snapchat iets van het gesloten karakter verloren en dat biedt de mogelijkheid voor marketeers om er wat mee te doen. Maar wat kun je met je merk op Snapchat? Acht tips om te beginnen.
1. Wees creatief
Wat moet ik gaan snappen? Wees creatief en bedenk naast “een kijkje achter de schermen” ook leuke, verrassende content. Je kunt bijvoorbeeld een quizje doen waarin je eerst in een video een vraag stelt en in de volgende het antwoord geeft of laat zien. Bedenk vaste items, zoals bijvoorbeeld Q-music dj Menno Barreveld (@mennobarreveld) die elke dag een VIP-gast heeft op Snapchat.
2. Kies een gezicht
Ben je geen artiest of BN’er, dan is het wel handig om iemand te hebben die het gezicht is van je merk op Snapchat. Dat kan de hoofdrolspeler uit een tv-commercial zijn, maar het kan net zo goed iemand van de klantenservice zijn of een andere leuke, spraakzame collega. Je kunt deze rol ook laten rouleren, elke week neemt iemand de Snapchat van je merk over.
3. Betrek je publiek
De verhalen op Snapchat zijn gericht op het delen van wat je meemaakt met je vrienden en volgers. Van echte interactie is niet per se sprake, al kun je je fans er wel bij betrekken. Zet met regelmaat een volger of klant centraal (VIP-gast) of laat je fans via andere kanalen bepalen wat er op Snapchat te zien is.
4. Spreek de taal
Foto’s met lelijke Paint-achtige tekeningen erop en weinig zeggende filmpjes; het wordt allemaal geaccepteerd op Snapchat omdat het de taal en de stijl is die veel gebruikt wordt.
Pas je aan aan het medium en spreek de taal van de (jonge) doelgroep.
5. Echt zijn
Gelikte commercials ga je niet op Snapchat krijgen en dat moet je ook niet willen. Snapchat is echt, een directe registratie van de werkelijkheid. En filmen doe je niet zoals het eigenlijk hoort horizontaal met je telefoon, maar zoals je ‘m vasthoudt als je iets bekijkt: gewoon rechtop.
6. Trial and error
Het is misschien niet een goed doordachte strategie, maar zoals bij veel nieuwe media is er geen blauwdruk voor hoe je het ‘t beste kunt doen. Veel proberen en kijken wat er aanslaat en wat niet.
7. Testen en meten
Snapchat heeft geen uitgebreide statistieken, toch kun je met twee cijfers je succes meten. De eerste is het aantal vrienden dat jouw merk heeft toegevoegd op Snapchat. Er is geen mutual relatie nodig, dus mensen kunnen jouw verhalen volgen zonder dat jij ze eerst als vriend hoeft te accepteren. Bij ‘Mij Toegevoegd’ kun je het aantal vrienden tellen en door dit dagelijks of wekelijks bij te houden, kun je de groei monitoren. Het tweede cijfer dat iets zegt over je succes is het aantal mensen dat je verhalen bekijkt. Bij ‘Mijn Verhaal’ zie je per onderdeel een oogje staan en daarbij het aantal kijkers.
8. Deel je Snapchat-naam en -content
Alle verhalen blijven 24 uur bewaard op Snapchat. Wil je ze langer bewaren, dan kun je een verhaal downloaden naar je telefoon. Omdat je op Snapchat niet snel nieuwe accounts kunt ontdekken, moet je je bestaande kanalen gebruiken om nieuwe vrienden binnen te halen. Dat kun je doen door je Snapchat-naam te delen, maar “volg ons ook op Snapchat” klinkt niet heel aantrekkelijk. Je kunt mensen wellicht eerder over de streep trekken door ze een belofte te doen over wat ze van je kunnen verwachten. Houd ze een worst voor, bijvoorbeeld met een preview (dat gedownloade verhaal) van wat je eerder al liet zien op Snapchat.
Onthoud: als je eenmaal begint, blijf dan doorgaan. Veel proberen met vallen en opstaan. Succes! En schroom niet om je ervaringen met andere marketeers te delen, bijvoorbeeld hieronder in de comments.
-
Jorn Agterberg
- Werkt bij: Q-music
- Functie: Digital Manager
- Website:http://Q-music.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Mobiel.nl: Uitgeslapen mensen... 24-01-2025
- [marketeer 214] Diederik Broekhuizen... 24-01-2025
- [update] TikTok-vluchtelingen naar... 20-01-2025
- Polaroid.com: digitale beleving vol... 10-01-2025
- TUI introduceert Lena, de AI Explorer 09-01-2025
- Marketeers moeten AI inzetten als... 06-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day