Synergie tussen lineaire en online tv
- Online
- 16 jun 2016 @ 12:55
- Link
-
Josine Pelleboer
Brand Partnerships Manager
UM Studios - InnovatieTelevisie
- 16 jun 2016 @ 12:55
- Josine Pelleboer
Wat kies jij: a) Zappen langs alle tv-zenders, of b) Kies jij je eigen programma uit via je laptop? Online tv of lineaire tv kijken, wat is eigenlijk de trend vandaag de dag? Offline publishers zoals Linda Magazine, Libelle en RTL lanceren eigen online tv-kanalen. Terwijl online mediapartijen zoals Vice en succesvolle YouTubers juist met een eigen tv-kanaal komen via de kabel.
Even niets kiezen
Wekelijks wordt er geroepen dat tv dood is of dat lineaire tv verdwijnt. Maar is dat zo? Want soms wil ik namelijk even niets ‘moeten’ kiezen. Gewoon gedachteloos zappen. Dit is vergelijkbaar met het luisteren naar muziek. Al is er een enorme keuze aan muziek via Spotify, Soundcloud of iTunes, het liefste zet ik ‘sochtends de radio aan. Ik laat me graag verrassen door de muziek die de DJ voor mij uitgekozen heeft. En wanneer ik radio luister, hoef ik me niet druk te maken welk volgende nummer gedraaid moet worden. Aangezien we de hele dag door keuzes moeten maken, vervult tv en radio de behoefte om onszelf uit te schakelen en vermaakt of verrast te worden. En daar spelen diverse mediapartijen en publishers vandaag de dag slim op in.
TV kanaal Viceland
Vice is in Amerika een eigen tv kanaal ‘Viceland’ gestart. De CEO van Vice, Thijs Boon, geeft aan dat ook Vice nog steeds gelooft in televisie ‘Er gaan nog steeds veel euro’s heen en de millennial-doelgroep kijkt echt nog wel tv. Het is de komende vier/vijf jaar zeker nog relevant. Zolang je maar interessante content levert.’ (bron: www.emerce.nl - 04-11-2015)
Om diverse doelgroepen met verschillend kijkgedrag aan te kunnen spreken, zendt Viceland de programma’s primair uit via de kabel-tv, daarnaast wordt de content ook gepresenteerd via internet of een app. Een ander voorbeeld is #First. Dit is een nieuwe tv zender van bekende YouTubers op kanaal 13 van Ziggo. #First wil jongeren die vooral online georiënteerd zijn weer naar de tv laten kijken.
Oude&nieuwe media
Oude en nieuwe media lijken naast elkaar te blijven bestaan of elkaar zelfs te versterken. We hoeven niet te kiezen tussen onze lineaire of online tv. De trend is dat mediapartijen en publishers gaan voor de combinatie van de mediakanalen televisie, internet en apps. Zo kunnen ze alle doelgroepen op ieder moment via diverse devices bedienen. Hoelang duurt het nog voordat Linda.tv een eigen zender tussen RTL4, RTL 5 en SBS6 verovert?
Hieronder vind je een overzicht van diverse online en lineaire tv kanalen
Van online naar lineaire TV
#First
Link: www.ditisfirst.nl
Doelgroep: jongeren tussen de 13 en 19 jaar
Inhoud: Dit is een nieuwe tv zender van een groep populaire YouTubers, te zien op Kanaal 13 van Ziggo. Deze tv zender wil jongeren tussen de 13 en 19 jaar, die vooral op YouTube zitten, weer naar de tv trekken. Vijf dagen per week zenden ze een live programma uit.
Viceland:
Link: https://www.viceland.com/en_us
Doelgroep: mannen en vrouwen tussen de 16-30 jaar
Inhoud: Viceland presenteert een verzameling series over music, food, technology, seksualiteit, mode, film en alles wat het leven verrijkt. De onderwerpen worden op eigenzinnige wijze en vanuit een persoonlijke perspectief invulling gegeven.
Van offline naar online TV
Concentrate:
Link: www.concentrate.nl
Doelgroep: jongeren tussen de 15 en 25 jaar
Inhoud: Concentrate is een initiatief van RTL om de jongeren doelgroep te bereiken via een online platform. Zes jonge getalenteerde ‘gezichten’ gaan wekelijks op pad om de leukste video’s te maken rondom muziek, lifestyle, nieuwe en entertainment. Op maandag, woensdag en donderdag worden de video’s uitgezonden. Iedere laatste donderdag van de maand wordt er om 19:00 een live uitzending geproduceerd waarbij interactie met de doelgroep centraal staat.
S1 – SBS
Link: www.s1.tv
Doelgroep: jongeren tussen 15 en 25 jaar
Inhoud: SBS kwam in november vorig jaar met een reactie op Concentrate van RTL met S1. Een internetzender voor en door jongeren. Ongeveer 25 bekende en jonge getalenteerde vloggers als Miss Lipgloss, Sanny Verhoeven ontwikkelen webseries over beauty, fashion, lifestyle, food, reizen en alledaagse dingen. Ook VT Wonen heeft een kanaal op deze internetzender. Of de FrisChicks van Coca Cola hebben een plek verworven op het platform.
LindaTV
Link: www.linda.tv
Doelgroep: vrouwen 20 – 49 jaar
Inhoud: Linda.tv is te zien via de app en via het internetplatform. Elke dat wordt er nieuwe content gepresenteerd. De content is heel divers, van nieuwe, “#dierenfilmpje van de dag”, een modeserie van Fred van Leer, inspiratie voor maaltijden tot aan documentaires. Ook doet Linda.tv veel met branded en sponsored content. Bekijk hier bijvoorbeeld de Jillz Quiz “Sweet but not That Sweet”: http://quiz.lindanieuws.nl/quiz/jillz/
Libelle tv
Link: www.libelletv.nl
Doelgroep: vrouwen tussen de 45 en 54 jaar
Inhoud: Libelle tv introduceert een nieuwe generatie vrouwelijke vloggers op terrein van reizen, sport, spiritualiteit, food, mode, beauty en tuinieren. Daarnaast ontwikkelt Libelle eigen formats waarbij herkenbare, leuke, grote en kleine levenskwesties van vrouwen aan bod komen.
-
Josine Pelleboer
- Werkt bij: UM Studios
- Functie: Brand Partnerships Manager
- Website:http://www.um.nl/umstudios
- Profiel »
- Linda Magazine
- Concentrate
- #First
- S1
- kanaal 13 Ziggo
- RTL5
- YouTube
- Libelle tv
- RTL4
- Libelle
- LindaTV
- RTL
- Vice
- SBS6
- tv
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Amsterdam lanceert eigen AI-assistent08-05-2025
- [onderzoek] Gen Z kritisch op merken... 02-05-2025
- 3D-advertenties brengen... 23-04-2025
- Influencers moeten zich opnieuw... 22-04-2025
- Nieuwe website MP Motorsport draait... 18-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management